30. mai 2023

Bøker jeg skal lese i juni

Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Southern Book Club's Guide to Slaying Vampires av Grady Hendrix,
er fra egen boksamling



Under radaren - Anthony McCarten

Ingen vil ha oss del 1-  Else Skranefjell

The Southern Book Club's Guide to Slaying Vampires - Grady Hendrix

Skriften i vannet - John Ajvide Lindqvist

Dyrenes lykke - Frederik Svindland

Blodmåne - Tor Arve Røssland


Juni består av en underlig blanding kan man si, men sier ikke nei til det. I juni skal jeg fremdeles lese horror, mens jeg leser andre sjangere. Fire av bøkene er utgitt i år, og samtidig liker jeg å få med meg bøker som er litt eldre også. Juni er en fin anledning til det.

 

Under radaren: En bok jeg vet nada om, men det er også sånn jeg foretrekker det. Vite så lite som mulig før jeg leser den. Har ikke sett den har vært så synlig, heller.


(Fra forlagets nettside):

 

En svimlende, uforskammet underholdende samtidsthriller – full av twister og tettpakket med action.

Ti amerikanske borgere er utvalgt til å delta i BETA-testen for «Fusion», et høyteknologisk initiativ i den nasjonale sikker­hetens navn.
De som står bak er CIA og Cy Baxter – teknologisk vidunderbarn, multimilliardær og adm.dir. for landets største sosiale medium, WorldShare.
På et gitt tidspunkt vil hver av de ti deltakerne få to timer på seg til å gå helt under radaren. Utfordringen de neste 30 dagene er å ikke bli funnet av sikkerhetseksperter som vil ta i bruk alt av tilgjengelig overvåkingsteknologi.
For Baxter dreier det seg om en lukrativ kontrakt med myndighetene. For deltakerne innebærer en eventuell seier en premie på tre millioner dollar.
En av deltakerne er en upretensiøs bibliotekar fra Boston som alle forventer vil være den første som blir funnet. Kaitlyn Day er imidlertid langt mer talentfull enn hva sikkerhetseks­pertene hadde trodd. Og selve grunnen til at hun deltar, er også en annen enn hva noen hadde kunnet forutse.


Ingen vil ha oss del 1: En bok jeg har hatt stående i hylla, altfor lenge. Det er ikke ofte jeg leser bøker med alvorlige temaer, men det hender seg. Det spørs litt hva det handler om.


(Fra forlagets nettside):

Tyskland har tapt den store krigen. Jakob Goldschmied, tysk soldat, kommer hjem til Berlin i 1918. Livet i fredstid blir vanskelig til tross for at den jødiske familien lever godt av sin gullsmedforretning. Jakob og familien hans gjennomlever mellomkrigstiden med superinflasjon, massearbeidsledighet og Krystallnatten. Bakteppet er nazistenes fremmarsj og Hitlers økende restriksjoner mot jødene. Flukt fra naziregimet blir etter hvert den eneste utveien for å overleve. Familien splittes, og vi følger deres skjebner under jødeforfølgelsene før og under annen verdenskrig. I 1947 møtes de overlevende i Goldschmied-familien i Berlin. Eksisterer barndomshjemmet fremdeles, eller er den gamle bygningen forvandlet til en utbombet ruin? Og hva med familieformuen, som var gjemt i muren i vaskekjelleren?


The Southern Book Club's Guide to Slaying Vampires: Min andre bok av Hendrix, og det er en god stund siden min forrige vampyrbok. I motsetning til mange andre, liker jeg vampyrbøker, bortsett fra Twilight bøkene, da. Må ha litt horror for å komme seg gjennom denne kjedelige sommeren. Tidligere av ham har jeg lest The Final Girl Support Group.

 

(Fra Goodreads):

Fried Green Tomatoes and Steel Magnolias meet Dracula in this Southern-flavored supernatural thriller set in the '90s about a women's book club that must protect its suburban community from a mysterious and handsome stranger who turns out to be a blood-sucking fiend.

Patricia Campbell had always planned for a big life, but after giving up her career as a nurse to marry an ambitious doctor and become a mother, Patricia's life has never felt smaller. The days are long, her kids are ungrateful, her husband is distant, and her to-do list is never really done. The one thing she has to look forward to is her book club, a group of Charleston mothers united only by their love for true-crime and suspenseful fiction. In these meetings, they're more likely to discuss the FBI's recent siege of Waco as much as the ups and downs of marriage and motherhood.

But when an artistic and sensitive stranger moves into the neighborhood, the book club's meetings turn into speculation about the newcomer. Patricia is initially attracted to him, but when some local children go missing, she starts to suspect the newcomer is involved. She begins her own investigation, assuming that he's a Jeffrey Dahmer or Ted Bundy. What she uncovers is far more terrifying, and soon she--and her book club--are the only people standing between the monster they've invited into their homes and their unsuspecting community.

 

Dyrenes lykke: Jeg liker ikke coveret i det hele tatt, men det var nettopp derfor jeg fikk lyst til å lese boka av en eller annen grunn. Aner ikke noe om hva den handler om, men boka er dog svært kort.

 

(Fra forlagets nettside):

Romanen Dyrenes lykke av Frederik Svindland handler om en urolig ungdomstid preget av grenseoverskridelser og rus, men også om en vennegjeng med svært sterke bånd.

Etter å ha blitt kastet ut av skolen begynner fortelleren på en ny skole i byen, der han får nye klassekamerater og etter hvert blir del av et miljø som utvider verden hans i alle retninger. Noen av vennene er temmelig grenseløse, men ingen av dem så mye som Sal, gamlevennen som også går på denne skolen.

Med Dyrenes lykke fullfører Frederik Svindland en romantrilogi som forteller om forfatterens oppvekst, familie og sosiale sirkel. Som de foregående bøkene i trilogien, Pelargonia (2016) og Engelsk tåke (2018), er Dyrenes lykke en lyrisk roman med et usedvanlig vakkert språk, de billedrike tekstene er malt ut med tidvis absurd presisjon, fulle av friske observasjoner om vennskap, usikkerhet og tilhørighet. Men også om graffiti. Og om kyr.

 

 

Blodmåne: Dette blir min sjette bok av denne forfatteren, så han er ikke ukjent for min del. Har blitt en del kjent med bøkene hans, som er beregnet for de som er en god del yngre enn meg, da.


(Fra forlagets nettside):

En iskald januardag sjekker Benni, Sarah og Vanja inn på nedsnødde Overblikk Høyfjellshotell, klare for en helg på luksusspa. Det viser seg at det isolerte hotellet er tomt, og det er bare i vaktmesterboligen det er liv. Der venter Anne spent på de tre gjestene. 

Men hvorfor oppfører vaktmesteren seg så merkelig? Hvorfor forlot den forrige eieren plutselig hotellet? Og hvorfor føler Vanja at det er noen som holder øye med dem?
Blodmåne er en uhyggelig grøsser for ungdom av spenningsmesteren Tor Arve Røssland.

 

Ikke alle bøkene jeg har valgt for juni er helt "typisk" meg bøker, men synes det er viktig å bevege seg litt utenfor komfortsonen også, og har blitt flinkere til å variere lesestoff de siste årene. Kommer nok til å smette inn andre bøker også mens jeg leser i juni, for klarer nok aldri å holde meg i skinnet. 😈


2 kommentarer:

  1. En spennende lesemåned dette! Jeg ble nysgjerrig på "Under radaren", liker thrillere og denne hadde et interessant tema. Håper du også kan sette "...Terra-Two" på listen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper den blir spennende, men man vet aldri med disse lesemånedene. Jeg er også spent på Under radaren, spesielt siden den ikke er så synlig, og interessant tema. Er enig i det. Ville ha satt in Terra.-Two inn i collagen, men turte det ikke siden jeg ikke har fått den ennå. Men den skal jeg selvfølgelig lese, også, hvis den dukker opp. =) Den er fremdeles ikke sendt ut.

      Slett