27. mars 2022

Jenta under isen av Max Seeck - ikke den beste oppfølgeren, men er fremdeles interessert i denne bokserien

Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse

     "Kan det tenkes at noen har vært inne i leiligheten?" spør 

Jusuf. "La du merke til om noe var borte?"

     Essi ristet på hodet. "Da jeg våknet neste morgen .... rundt

åtte eller der omkring, gikk jeg ut på kjøkkenet og så at døra til

Lisas rom sto åpen. Den er bestandig lukket om natta. Bestan-

dig. Så da tittet jeg inn og la merke til at hun ikke lå rett

ut på senga fullt påkledd, som jeg hadde trodd. Sengeteppet

var urørt .... Det var da jeg skjønte at hun ikke hadde vært

hjemme i det hele tatt. For jeg ville ha vært våken om

hun hadde gått ut den morgenen."


Seeck gjorde mye riktig i sin debutbok som jeg leste i fjor, men da var det også en helt annen tematikk.

Jeg er interessert i Internett og lære om tenkiske ting, men ikke nødvendigvis sosiale medier. De siste årene har jeg brukt svært lite av det selv, for det er ikke av interesse. Derfor denne oppfølgeren ikke engasjerte like mye som hans førstebok Heksejakt gjorde. Er heller ikke så interessert i influensere da det er et sært "yrke". Man kan ikke forstå seg på alt.

Aldri fred å få for Jessica
I bok nummer to av Seeck, møter vi igjen Jessica Niemi og hennes gode kollega Jusuf, men denne gang styres de under en annen ledelse. Hvorfor, får man vite i forrige bok ... Denne gang er det om to influensere som er sporløst forsvunnet, en gutt og en jente. Samtidig får etterforskerne også en annen sak å utforske. En kvinne er funnet død på en strand med rare merker på seg, og hun har på seg klær som er typiske i mangaserier. Klarer Jessica å samarbeide med den nye lederen og gjøre en god nok jobb, selv om hun føler at lederen gjør alt for å stille henne i et dårlig lys?

Som sagt, Instagram, influensere og manga er teamene i denne oppfølgeren, og ingen av de delene har interessert meg noe særlig, og dette er den tredje boka bare i år jeg har lest en bok med en influenser i persongalleriet. Synes heller ikke det er et "yrke" som er spennende å lese om, da man ikke tar det så veldig seriøst.

Det var fint gjensyn med Jessica og Jusuf igjen. Jessica er kul, men hun har også en tendens til å bli overkul, og da er det noe slitsomt. Så må nok si at jeg liker Jusuf bedre, da han virker mer jordnær og er kanskje den mest realistiske av dem.

Savner den spenstige fortellerstemmen fra forrige bok
Selve boka er veldig rolig til tross for de dystre sakene det jobbes med. Man klarer ikke helt å leve seg inn i det som man gjorde i forrige bok. Til tider føltes det ut som om boka ble skrevet av en annen forfatter. Syntes også noe av humoren var noe laber. Oppfølgeren manglet noe av gnisten som Seeck fikk frem i hans første bok.

En helt ok krim dette, men ikke like fengende og mørk som Heksejakt hvis man ønsker noe lignende. Selv om denne ikke falt helt i smak, er jeg interessert i å bli bedre kjent med de faste karakterene og følge serien videre. Noe man ofte ser i en mislykket horrorfilm.


(Bakpå):


NORDENS NYE KRIMSTJERNE LEVERER IGJEN


Seks måneder har gått siden Jessica Niemis møte med den mystiske seriemorderen

som drepte hennes mentor. Marerittene om moren har blitt verre, men Jessica gjør

det hun kan for å holde fokus. Drapsavdelingen, nå under ny ledelse, har fått en

ny sak. Liket av en ung kvinne har skylt opp på en iskald strand. Samtidig har to

berømte influensere forsvunnet.

     Under etterforskningen finner Jessica et skremmende maleri av et fyrtårn på

en avsidesliggende øy, og under bildet et grusomt dikt som beskriver et drap. Og

mens Jessica jobber febrilsk med å løse saken og forhindre flere drap, innhenter

den forferdelige fortia henne, og truer med å ødelegge henne.

    Jenta under isen er andre bok i serien om Jessica Niemi.


Originaltittel: Pahan verkko
Norsk tittel:
Jenta under isen
Forfatter:
Max Seeck
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
479
Forlag:
Kustannusosakeyhtiö Tammi
Norsk forlag:
Aschehoug
Utgitt:
2020
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
06.03. - 17. 03. 2022
Kilde:
Anmeldereksemplar
Plot:
3 Ikke like engasjerende som forrige bok og tror det har med tematikken å gjøre.
Tittel:
3 Har lest en bok med samme tittel tidligere.
Omslag:
2 Ansikt på cover er bare kjedelig. Det beskriver noe om boka denne gang, men man blir ikke voldsomt nysgjerrig.
Baksidetekst:
3 Er ikke spesielt interessert i Instagram og influensere, men ville lese forfatterens andrebok likevel.
Skrivemåte:
4 Gløden er der fremdeles, men av og til føltes det ut som om det var skrevet av en annen. Boka hadde ikke det samme drivet eller medrivenheten som forrige bok hadde.
Favorittkarakter:
Jusuf. Jordnær og troverdig.
Persongalleri:
4 Noen nye og noen gamle. De fleste er interessante å lese om til tross for om de er gode karakterer eller ikke.
Slutten:
2 Kanskje den svakeste delen av boka og ble noe komisk for min del.
Høydepunkt:
Synes det var mer interessant å lese om karakterene enn om selve saken denne gang.
Lavpunkt: Som sagt, er ikke så veldig interessert i sosiale medier, og håper på en enda mørkere sak neste gang. Slutten ble også for opplagt og noe komedieaktig over det.
Terningkast: 3
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022

2 kommentarer:

  1. Jeg likte nok denne bedre enn deg, og det er jo helt ok. Liker Jessica Niemi.
    Håper han kommer med en bar bok neste gang og:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror du og noen andre likte denne bedre enn meg. Jeg er fremdeles interessert i serien, da den har elementer som fascinerer. Denne gang var det litt kjedelige emner som gjorde lesingen noe uengasjerende.

      Ja, håper hans neste bok blir mer enn bra. =)

      Slett