26. januar 2022

Bøker jeg skal lese i februar

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Whistling av Rebecca Netley, The Thirteenth Tale av Diane Setterfield, Ondskapens forkledning av Eria Spindler og Take Your Turn, Teddy av Haley Newlin, er fra egen boksamling


Størst av alt: om kjærlighetens natur - Lone Frank

The Whistling - Rebecca Netley

The Thirteenth Tale - Diane Setterfield

Ondskapens forkledning - Erica Spindler

Leksjoner i kjærlighet - Lucy Dillon

Take Your Turn, Teddy - Haley Newlin

 

Mange av februarbøkene er bøker fra min egen boksamling. Grunnen er at jeg kjøper veldig mange bøker hvert år, det er nesten skammelig, og mange av dem vil jeg gjerne lese i stedet for at de blir bare stuet bort. Så februar blir en fin anledning til det.

Februar er som kjent en kort måned, men siden jeg synes ofte at fleste måneder er langdryge, får jeg nok lest noe da også, regner jeg med.

 

Størst av alt: Denne skulle jeg egentlig lese i juni i fjor, men kom ikke så langt, og prøver å ta den igjen i år.

 

(Bakpå):

 

HVA ER EGENTLIG KJÆRLIGHET?


Spørsmålet treffer Lone Frank hardt, da hun plutselig miste den, kjærlig-

heten. Hennes kjæreste er død, familien er for lengst borte, og vennene

er ikke så nære som hun trodde. Midt i livet går det opp for henne at hun

har tatt kjærligheten for gitt og forstått svært lite av dens vesen og store

betydning.

    Denne erkjennelsen sender henne ut på en personlig oppdagelsesreise.

Sammen med en psykolog gransker hun sitt eget liv og forsøker å kartlegge

kjærlighetens natur. Størst av alt er fremgragende forskningsformidling, der

Lone Frank skaper en fargerik mosaikk av egne erffaringer og brikker fra

naturvitenskap, biologi, psykologi og kulturforskning.

 

Lone Frank (f.1966) er en av Danmarks fremste formidlere av naturvitenskap. Hun

har doktorgrad i nevrobiologi, og arbeider som vitenskapsjournalist i Weekendavisen.

Hun er også samfunnsdebattant og foredragsholder, og har arbeidet med både radio,

tv og dokumentarfilm. Hun har utgitt tre bøker, og har fått flere priser.


Boken fenger fra første side ... virkelig original

og superinteressant.

Information


Lone Frank ... kan skrive så synapsene synger.

Weekendavisen


En tankevekkende bok om kjærlighetens natur.

Politiken


Et helstøpt verk.

Radio Update.

 

The Whistling: En noe ukjent horror bok og det er lenge siden jeg har lest en god spøkelsesbok. Forventer ikke at denne er det, men det er jo lov å forsøke.

 

(Bakpå): 

 

As I trailed along the corridors, I became

more aware of the decay: velvet curtains with

patches worn thin, scuffed furniture and a smell

of damp. I wondered how long these floors had

lain neglected 

 

Ahead, darkness swelled in the garret stairwell.

I began to climb - and somewhere, beyond the 

sounds of the island, another made itsef heard:

the faintest of whistles.

 

I stopped. Darkness bled into the corners and

edged across the walls. The whistling rose and fell.

 

My hand tightened on the rail ...

 

'A perfect conjured setting an unfolding

mystery that will keep you guessing to the

very end ... it will chill you to the bone'

Anita Frank, author of The Lost Ones

 

'Terrific, all absorbing ... wonderfully eerie'

Gytha Lodge, Sunday bestselling author


The Thirteenth Tale: Denne har jeg hatt ulest i hylla skremmende lenge. Kvier meg til å lese den fordi den er kanskje mest kjent av de bøkene jeg har lyst til å lese i februar, og har også sett at den har fått en del delte meninger. Så får se hvilken side jeg lander på til slutt, om jeg liker den eller ikke. Det blir spennende å se.


(Bakpå):


'Glorious ... beautifully 

written' THE TIMES

 

'Start reading this on the bus and,

I swear, you won't only miss your

stop, you might even lose the

whole day' COSMOPOLITAN

 

Angelfield House stands abandoned

and forgotten. It was once the

imposing home of the March family

- fascinating, manipulative Isabelle, Charlie, her brutal and

dangerous brother, and the wild, utamed twins, Emmeline

and Adeline. But Angelfield House conceals a chilling secret

whose impact still resonates ...

 

Now Margaret Lea is investigating Angelfield's past - and

the mystery of the March family starts to unravel. Wha t has

the house been hiding? What is its connection with the

enigmatic author Vida Winter? And what is it in Margareth's

own troubled past that causes her to fall so powerfully

under Angelfield's spell?

 

INCLUDES READING GROUP NOTES

 

Ondskapens forkledning: Har alltid hatt lyst til å prøve noen bøker av Spindler, og har noen av bøkene hennes i samlingen som jeg ikke har hatt anledning til å komme over. Nå tar jeg anledningen til det. Jeg har en annen utgave, for fant ikke coveret som samsvarer med min på nettet, for min er noe gammel og er fra 2003 ...


(Bakpå):


"Liz, jeg er i vanskeligheter. Jeg har oppdaget noe ... De holder øye

med meg.... I kveld skal jeg forsøke å søke hjelp, jeg kontakter deg

så fort jeg kan."


Den panikkartede beskjeden på telefonsva-

reren er det siste Liz Ames hører fra sin søster Rachel. I motsetning til politiet, 

tror ikke Liz at søsteren har forsvunnet frivillig.

Hun bestemmer seg derfor for å flytte til

Key West, Florida, der søsteren arbeidet som 

pastor for å finne ut hva som har skjedd.


Like etter at hun kommer til øya, blir liket av

en ung kvinne funnet. Hun er blitt offer for 

et brutalt ritualmord. Rick Wells, som tidli-

gere jobbet som mordetterforsker i Miami,

kjenner igjen måten kvinnen ble myrdet på

fra en serie mord han etterforsket i Miami,

og begynner å ane en sammenheng.

Sammen med Liz kjemper han en kamp for

å avsløre ondskapen so har trengt seg inn

på den fredelige paradisøya. Men samtidig

som de nærmer seg en løsning på mysteriet,

dør enda flere kvinner. Kan de klare å vinne

dette kappløpet med døden?


"En klassisk konfrontasjon mellom

det gode og det onde."

Publishers Weekly

 

Leksjoner i kjærlighet: Romaner er ikke det jeg leser oftest, men det hender seg, og det er noe jeg har lyst til å bli flinkere til å gjøre noe med. Kan jo lese bare horror og djevelskap hele tiden 😈 ...

 

(Bakpå):

 

HVA SKJER NÅR ET "JA!" BLIR TIL ET "VET IKKE"?

 

Jeannie har alltid drømt om å bli forelsket, og nå får hun

endelig oppleve den heftige romansen hun har ønsket seg.

Dan er kjekk, han er utdannet dyrlege, og han har fridd til

henne på Brooklyn Bridge i New York! Jeannie kan nesten

ikke tro at hennes nye liv faktisk er virkelig, og må stadig 

klype seg i armen. Det virker faktisk for perfekt, for magisk

til å være sant. Og akkurat sånn er det ...

 

På vei til bryllupet klarer hun ikke å riste av seg en trykkende

følelse i brystet. Er det bare klade føtter, eller skjer ting litt

for fort? Og hvordan kan hun skuffe Dan på det som skal

være deres store dag?

 

"En hjertevarm romantisk komedie."

Victoria Henry 

 

Take Your Turn, Teddy: En bok jeg ikke vet så mye om, må jeg innrømme. Det var nok med tittel og cover  som fristet. Noen ganger er det nok. Det er kanskje forfengelig, men jeg synes at coverdesign er like viktig som innholdet. 

 

(Bakpå):

 

Nothing has been normal for Teddy, not since discovering the harsh identity of the monster

he had been living with his whole life - his own father. Teddy and his mother leave that

behind to start over in a small Indiana township. But as Teddy begins to learn of humanity's

monsters, he unveils an otherworldy evil he calls "The Shadow" The Shadow tests Teddy's

vulnerability and growing sense of isolation, poisoning his mind and conjuring a vile

killer-in-the-making.

 

A year later, Officer Strode is called in to offer consulation on a case similiar to

the most brutal and scarrig of those he's worked on before. One is the case of Jackie

Warren, the other, Theodore "Teddy" Blackwood - two missing children. As he and two

other officers follow the trail of clues, Strode is haunted by the ghosts of his own past and

is horrified to find them wreaking havoc on his present.

 

When both Teddy and Strode finally meet face to face, they must confront their inner

darkness as well or else be consumed by it.

 

Dette er da bøkene jeg har tenkt å komme meg gjennom i februar og det var helt tilfeldig at det ble bare kvinnelige forfattere. Det så jeg ikke før etterpå. Men fortvil ikke. Siden jeg foretrekker mannlige forfattere, kommer jeg til å skvise inn andre bøker underveis og skal da prioritere dem, slik at det blir litt begge deler.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar