26. november 2021

Helgelektyre(414)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Survive the Night av Riley Sager, Magiske eventyr av Johanna Basford og Skumringstimen av Maria Trolle, er fra egen boksamling   




















Survive the Night - Riley Sager

Polarsirkelen - Liza Marklund

Ulykke - Gjøran Engen


Natt til tirsdag leste jeg ut denne:


Ingen anger - Tommi Kinnunen

Jeg liker å lese romaner om andre verdenskrig, men det er sjeldent jeg gjør noe med saken. Har i hvert fall lest to i år. Det er denne og Morfar pustet med havet av Trude Teige. Jeg likte Ingen anger bedre.

Den er om fem sterke kvinner som legger ut på en lang reise til fots for å komme seg hjemover. Ingen vet hvor lang tid reisen vil ta, eller om det er mulig å gå hele veien med tanke på vanskelig terreng, men så har de heller ikke veldig mye valg. Etter et liv i fangeskap, blir de satt fri ut av det blå, og de står fritt til å gå hvor de vil. Noe som må være surrealistisk. Alle er snauklipte fordi de er tyskertøser/kollaboratører. De fleste vet hvorfor noen kvinner ender opp som snauklipte og på veien møter de både medlidenhet og hat. Men for det meste har de store deler av strekningen for seg selv og blir møtt av store utfordringer: helsemessige utfordringer, matmangel, lite søvn, de må alltid finne et nytt sted å sove og går med dårlige sko. Alt de eier er det de har på seg og en koffert hver.

Noen av kvinnene vil ikke tilbake fordi de ikke savner livet før krigen for det var kjedsommelig. Likte ikke alle karakterene jeg leste om. Delvis på grunn av det de hadde gjort, og delvis fordi de hadde noen personlighetstrekk jeg ikke likte, men interessant tematikk fra andre verdenskrig er det.

Likte best hvordan Kinnunen beskrev omgivelsene deres i naturen og utholdenheten i de monotone dagene.

Anmeldelsen kan leses her.

Natt til onsdag begynte jeg å lese Polarsirkelen av Liza Marklund. Det er lenge siden jeg har lest noe av henne. Sikkert et sted mellom atten-tjue år siden. Har lest to bøker av henne tidligere, men likte dem ikke noe særlig, for er ikke så glad i krimbøker med familiedrama. Hverdagskrim er ok en gang i blant, men foretrekker de mørke og dystre. Denne er om lesesirkelen Polarsirkelen som består av fem tenåringsjenter. De bytter på å bestemme hvilken bok lesegruppen skal lese. Lærerne og elevene beundrer dem, som om det de driver med er noe ekslusivt. Handlingen vandrer fra 1980 til moderne tid. En av jentene forsvinner, og blir hun funnet død, helt tilfeldig, førti år senere. Hva har skjedd?

Dette er visst første bok i en trilogi og vet ikke helt hva jeg synes ennå. Det er for tidlig å si. Karakterene er spennende å lese om, men det har ikke vært så mye handling så langt.

Siden 15. november har jeg lest Survive the Night av Riley Sager. Den er egentlig veldig kort og lettlest, og beklager den har vært synlig så lenge på denne siden, men den tar noe tid å bli ferdig. Siden jeg fremdeles rekker å bli ferdig med noen bøker til før 2021 er over, gidder jeg ikke å rushe gjennom boka, bare for å bli ferdig heller. Men regner med at jeg blir ferdig med den i dag eller i morgen.

Det er en thriller om Charlie, som er en kvinnelig karakter som tror at hun er i knipe. Hun drar hjem midt i et semester fra Olyphant University i New Jersey til Ohio, for hun orker ikke å være der på grunn av skyldsfølelse. Hennes romkamerat Maddy ble drept for litt siden. I de siste fire årene har The Campus Killer vært i nærområdet. Han dreper ofrene sine og et av kjennetegnene er at han tar med seg en tann fra åstedet. Hun kunne ha blitt kjørt hjem av kjæresten Robbie, men han kan ikke bare dra på grunn av obligatoriske aktiviteter. Derfor ender hun opp ved en oppslagstavle der folk etterlyser samkjøring.

Ved oppslagstavlen møter hun Josh Baxter, og senere blir de enige om at hun skal sitte på med ham, men er det nå så lurt med tanke på alle drapene som har skjedd i det siste? Er han den han gir seg ut for å være eller er det Charlies fantasier som spiller henne et puss. Ofte forteller hun om at hun blir fjern av "movies in her mind". Nesten som dagdrømming, men mer detaljerte og intense. Hun vandrer ofte mellom virkelighet og oppspinn. 

Boka hadde et godt utgangspunkt, men den er temmelig treg til thriller å være, og ville ha likt den bedre uten alle de unøvendige sidesporene og tilbakeblikkene som bare er repeterende. Liker Final Girls av samme forfatter mye bedre.

Blir nok ferdig med Survive the Night før Polarsirkelen, og da er neste bok på leslista: Ulykke av Gjøran Engen. Vet ikke så mye om den for å være helt ærlig, men det er like greit, for jeg vil vite minst mulig om en bok før jeg leser den selv. Så det passer meg bra. 😈

Og høsten ble erstattet av vinter her i går. Æsj. Men heldigvis er det enda noen måneder med mørketid. Sier ikke nei til det.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivet er fra denne boka:
 
 
Magiske eventyr - Johanna Basford
 


Motivet er fra denne boka:
 
Skumringstimen - Maria Trolle 
 
 
God helg.
 
Ukas låt: Crazy - Seal


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar