8. januar 2021

Helgelektyre(368)

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
House of Leaves av Mark Z. Danielewski og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling


 
Nattsangeren - Johanna Mo

Hjertets bakvegg - May Sissel Vadla

House of Leaves - Mark Z. Danielewski 


Onsdag leste jeg ut denne:


Den nye jenta - Daniel Silva

Spionthrillere er ikke noe jeg har lest mest av, men noe som jeg bør lese mer av. Det tok meg litt tid å lese den ferdig siden den var på over fire hundre sider, men det gjorde ikke noe. De fleste karakterene var spennende å lese om, og det skjedde noe hele tiden. Det jeg likte best med denne boka var hopping fra sted til sted ganske ofte. Man er så vidt innom USA, og store deler av Europa.

Boka er om en tolv år gammel jente som heter Reema, som har nettopp begynt på en skole i Sveits. Det er en skole som tar i mot elever av ulik nasjon. Det er bare noen ytterst få som jobber ved skolen som vet om hennes egentlige identitet. Hun er datteren til kronprinsen i Saudi-Arabia. Han er noe kontroversiell på grunn av at han vil gjøre Saudi-Arabia et mer moderne og "normalt" land. Han har gitt kvinner kjøretillatelse. Han vil gi folk muligheten til å gå på kino og la begge kjønn få delta i arbeidsmarkedet. Han er også kjent for å gå drastisk til verk hvis noen sier ham i mot. Tilværelsen hans blir satt på prøve da Reema blir kidnappet på vei fra skolen, til tross for livvakter som frakter og henter henne. Krever de løsepenger eller noe annet?

Har ikke lest noen av bøkene med Gabriel Allon tidligere, og syntes ikke det gjorde noe, så denne kan fint leses som enkeltstående.

Natt til i dag leste jeg ut denne:

 

Tusenårsriket - Tonny Gulløv

En bok som også tok sin tid å lese, men det var vel verdt det. Det var også en av bøkene jeg var mest nysgjerrig på i fjor, til tross for at dette også ikke er en sjanger jeg leser mest av.

En voldelig og brutal bok om Ulv som er fjorten år somre og er tatt som skipstrell på Havormen. Han blir plassert sammen med en som heter Yme. Vennskapet deres er noe sært, men også litt morsomt. Men Ulv har ikke tenkt å være trell for resten av livet. Han kommer fra en fornem ætt og vil gjerne bevise det. Han er født til å være en kriger, ikke en trell. Men vil han klare å bevise det i ung alder?

Spennende bok med mye vittigheter.

Jeg strøk vekk avveksling og flyttet boka som jeg leste som avveksling til stuelektyre, og den jeg mener er Nattsangeren av Johanna Mo. Synes det er bedre med tre bøker samtidig istedet for fire. Blander ikke sammen handling, men har alltid vært dårlig på prioritering. Synes det er lettere å lese i tre bøker jevnlig enn fire, for da blir en eller to bøker lett nedprioritert. Noe som jeg helst vil unngå. Får heller lese fire bøker samtidig når det blir mer nødvendig.

Nattsangeren har jeg lest siden julaften, og det har gått så lang tid nettopp på grunn av at den ble nedprioritert i flere dager, og ville rette opp i det. Så nå blir den lest mer jevnlig.

Den er om politietterforsker Hanna Duncker som forlater Stockholm for å dra til hjemstedet Öland, noe broren hennes er lite begeistret for. De er begge kjente for å ha en drapsmann til far. Det ser ikke ut til at folk har lett for å glemme det uansett hvor mange år det har gått. De fleste på den nye jobben hennes, husker det og vet godt hvem faren hennes var, men kommer hun noen gang ut av hans skygge? Hun får ikke venne seg til den nye jobben hennes før hun blir kastet i en mordsak. En femten år gammel gutt er funnet drept, og moren hans er en venninne hun ikke har hatt kontakt med på seksten år.  Kan ting bli mer komplisert?

Usikker på hvordan jeg liker boka ennå. Det går litt langsomt og har lest om lignende familiedrama før. Men den har noen spennende aspekter, også.

I natt skal jeg begynne på en ny bok som jeg ikke vet noe om, og det er Hjertets bakvegg av May Sissel Vadla, så kommer ikke til å skrive så mye om den, siden jeg ikke har gjort meg kjent med boka ennå. Men leste Det som sies høyt i 2019, og likte hennes rolige fortellerstemme. Håper bare at denne ikke er for sukkersøt.

Sammen med en annen bokblogger leser jegHouse of Leaves av Mark Z. Danielewski, som er blitt en slags kultbok etter at den ble utgitt i 2000. Grunnen er måten den er blitt skrevet på og handlingen som er litt annerledes. Kommer ikke til å si noe om handlingen nå, for den er litt forvirrende å forklare ennå, men formatet er satt opp ulikt på sidene. På noen sider er teksten skrevet som spalter, noen sider kan være skrevet på bare to setninger, andre sider kan være skrevet som en sirkel, på noen sider som et halvt vers. Så dette er en bok man må dreie rundt ofte mens man leser, så man får med litt fysisk trening på kjøpet. Men den er interessant og liker særheten i boka. Så er spent på avslutningen.

Tror neppe at jeg blir ferdig med noen av disse bøkene i helga, så begynner nok ikke å lese Kongen av Tom Egeland før neste uke, hvis jeg skal være realistisk.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:

Motivene er fra denne boka:
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: My Demons - Starset

4 kommentarer:

  1. Det er vel snart 20 år siden jeg leste House of Leaves - og jeg elsket den. Håper du koser deg med lesingen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Som nevnt i innlegget ble den utgitt i 2000 så du var nok en av de som leste den da den var ganske fersk. =) Husker jeg så den mange ganger i bokbutikker, men noe holdt meg tilbake. Ikke størrelsen på boka, men et eller annet. Og bedre sent enn aldri. =)Takk og ilige måde. Håper det går bra med skrivingen.

      Slett
  2. Skrivingn er som å være forelska. Jeg er så høyt oppe ... eller på bånn. Så emosjonellt. Jeg var ikke forberet på det :)

    Ja jeg leste den tidlig. Flyplasskjøp. Flyplasser er ofte tidlig ute med bøker. Jeg likte boka godt, men den er noe utilgjengelig om man kun blar i den. Håper du liker den

    SvarSlett
    Svar
    1. Det eneste jeg har skrevet er dagbøker, men har sluttet med det for det ble som å skrive det samme om igjen, men godt at det gir deg mye. Da er det verdt det, og håper å få lest boka til slutt. =)

      Haha. Jeg støtter at reisende skal få lesestoff. Det skulle bare mangle. Selv har jeg ikke vært på flyplpass siden 1999, så det er en god stund siden. =) Men jeg liker boka godt. Ikke noe praktisk størrelse på boka, men interessant og surrealistisk lesestoff. Hvem har vel ikke sansen for det? =)

      Slett