5. juni 2020

Helgelektyre(337)

Reklame: Inneholder eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Omgitt av psykopater av Thomas Erikson, Hvert skritt du tar av Lisa Jewell, og Pine av Francine Toon, og Secret Garden av Johanna Basford, er fra egen boksamling


Omgitt av psykopater: Slik unngår du å bli utnyttet av andre - Thomas Erikson
Den tause pasienten - Alex Michaelides
Leonardo da Vinci - Walter Isaacson

Har ikke blitt ferdig med noen av bøkene jeg leser, men er godt i gang med alle tre. Leser ikke så fort, si.

Omgitt av psykopater av Thomas Erikson er relativt en kort bok, men den er veldig informativ, og spennende. Han har en veldig saklig tone og byr også på humoristiske innslag. I hans forrige bok: Omgitt av idioter bruker han Disa modellen og det gjør han også i Omgitt av psykopater. Man trenger ikke å lese hans forrige bok, for å forstå grunnlaget av Disa modellen, for det blir også nevnt i Omgitt av psykopater. Disa modellen er et system med fire farger som beskriver forskjellige hovedatferd. Fargene er delt opp i fire farger som er rød, gul, grønn og blå. Rød er de som er dominante, liker at ting skjer og det fort, og kanskje er litt småarrogante. De gule er ofte glade, liker å ha mennesker rundt seg, men er ikke så gode når det gjelder struktur. Få ting gjort. De grønne er vennlige, liker å holde seg i bakgrunnen og er veldig konfliktskye. De blå er stille, snakker ikke mer enn de må (unngår tørrprating), er analytiske og holder seg for seg selv, stort sett. Jeg fant ut at jeg er blå. En real tørrpinne ... Men noen må være det også.  Alle fargene har flere trekk også, selvfølgelig. Jeg bare gir en kort oversikt. Noen kan falle innom to eller flere farger også, og noen passer ikke inn i Disa modellen på grunn av diverse årsaker. Mer om det i boka.

I Omgitt av psykopater beskriver Erikson hvordan psykopater kan angripe noen med rød, gul, grønn og blå atferdsfarge, og hvordan psykopater som selv er enten rød, gul, grønn eller blå opptrer. Erikson gir også noen eksempler på hvordan en psykopat jobber og tenker. Hvordan man sniker seg innpå noen. Noen få kjennetrekk på psykopater er at de er kalde, gjenspeiler følelser fordi de føler ikke noe selv, manipulerer og har ingen empati, for de er bare ute etter det de vil ha. Offeret bryr de seg ikke noe om. Dette er igjen bare noen få av mange trekk som blir nevnt. Det er også informasjon om psykopati og psykopatiske trekk. Erikson nevner også en episode hvor han selv ble offer av en psykopat.

En spennende og saklig bok om et fascinerende tema, er det. Tror jeg blir ferdig med den i helga, da det ikke er mange sider igjen.

Jeg leser også fremdeles Den tause pasienten av Alex Michaelides. Jeg vil så gjerne like den og den har noen gode partier, men er ingen fan, dessverre. Ser den er både likt og ikke likt. Så det er ikke en ny favoritt for meg, men skal selvfølgelig lese den ut.  Den er om psykoterapeuten Theo Faber. Han er av en eller annen grunn fascnert av Alicia Berenson. Hun er innlagt ved The Grove, som er en institusjon. Han skjøt hennes egen mann i ansiktet og siden da har hun ikke snakket med noen. Hvorfor er han så dratt mot henne, og vil han få en reaksjon av henne, eller eventuelt få henne til å prate? I mellomtiden får vi et innblikk i Alicias dagbok. Om livet hennes før drapshendelsen. Får vi vite hvorfor hun har sluttet å snakke?

Som sagt. Noen spennende partier her og der, men synes stort sett de fleste av karakterene er irriterende, og kjenner historien kjeder meg litt.

Ved siden av disse bøkene leser jeg videre i boka om Leonardo da Vinci av Walter Isaacson. Han skriver godt, og tør ikke tenkt på hvor lenge han brukte på å skrive boka. Det tar lang tid å lese den, men det er verdt det.

Mulig jeg blir ferdig med to av bøkene jeg leser nå i helga, og da skal jeg begynne på disse bøkene: Hvert skritt du tar av Lisa Jewell og Pine av Francince Toon. Ukjente bøker og forfattere for min del, men desto mer spennende blir det, da. Vet ikke så mye om bøkene på forhånd, og jeg vil ikke vite så mye om dem før jeg begynner å lese dem. Ofte synes jeg baksidetekstene er noe lange og avslørende. Har selvfølgelig lest det på forhånd, men vil ikke friske opp hukommelsen rett før jeg skal lese dem. Det kan ødelegge noe av spenningen.

Dette er da bøkene jeg skal konsentrere meg om i helga, og er spent på hva jeg rekker.

I tillegg til lesingen har jeg selvfølgelig fargelagt og i det siste har jeg fargelagt dette:
(Er ennå ikke ferdig da det er noen tomme felt i midten og har også tenkt å fargelegge bakgrunnen).


Motivet er fra denne boka:

Secret Garden - Johanna Basford

God helg.

Ukas låt: Wolf Totem - THE HU ft. Jacoby Shaddix



5 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. The Hu! Jeg digger dem. Hørt mye på låten med Lzzy Hale i det siste. Hørt den?

    Jeg tok fram Den tause pasienten igjen - for å lese den ferdig - men kjedet meg slik at boken fortsatt er ulest

    SvarSlett
    Svar
    1. The Hu er jo utrolige, og skjønner ikke at jeg har oppdaget dem før nå. Har hørt på dem en del i helga. Skal sjekke den låten for tror ikke jeg har hørt den ennå. Takk for tips. =) Morsomt å finne nye favoritter.

      Haha. Skjønner hva du mener. Jeg ble ferdg med den i natt og ble ikke særlig begeistret. En helt vanlig thriller. =) Ha en fin søndag videre. =)

      Slett
  3. Det er noe helt spesielt med The Hu. Stemmene. Og alle låtene er historiefortelling på sitt beste. Og instrumentene! - Og så er et par av dem er kjekke å se på (det teller jo litt ... hm :)- og så låter det bra! Kos deg med å oppdage masse nye låter

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Det er alltid en fornøyelse å oppdage nye, kule band. Jeg liker dem fordi de lager litt annerledes rock/metal. Skiller seg litt ut, og historiefortelling. Så dette vil jeg ha mer av. =)

      Slett