6. april 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse  
Jente (16) meldt savnet av Emma Rowley, Naboparet av Shari Lapena, The Garden of Bewitchment av Catherine Cavendish,, The Institute av Stephen King og Jenta i isen av Robert Bryndza, er fra egen boksamling

 

  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Slakt - Espen Skjerven 
* Naboparet - Shari Lapena

Antall leste sider i forrige uke:

  436 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

5 minutters eventyr - Peter Gotthardt

Bøker som leses nå:

* Jente (16) meldt savnet - Emma Rowley
* The Garden of Bewitchment - Catherine Cavendish 
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King

Planlagte bøker denne uken:

* Jente (16) meldt savnet - Emma Rowley
* The Garden of Bewitchment - Catherine Cavendish 
*  Leonardo da Vinci - Walter Isaacson
* The Institute - Stephen King
* Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom -  Kim Fupz Aakeson og Stian Hole
 * Flaggermusmusikk - Tyra Teodora Tronstad
*Jenta i isen - Robert Bryndza

Forrige mandag ble jeg ferdig med Slakt av Espen Skjerven, og jeg har ikke tenkt å skrive så mye om den i dette innlegget siden jeg har gitt den et par tilbakemeldinger i andre innlegg, så nå sparer jeg resten til anmeldelsen. Fordi tror det blir kjedelig med bare gjentagelser. I skrivende stund ligger jeg etter med fire anmeldelser, men jeg jobber med saken. Men det er en mørk krimbok jeg likte veldig godt.

Samme kveld begynte jeg å lese Jente (16) meldt savnet av Emma Rowley, som jeg skal fortsette med i denne uka. Det er ingen stor bok, men handlingen er litt treg for øyeblikket. Det er om foreldrene til Sophie som skiller lag mens hun er forsvunnet. Belastningen er for stor og det har hendt ting mellom dem tidligere også. Moren til Sophie sitter alene i det store huset med en katt, men hun gir ikke opp kampen med å finne datteren. Datteren sa hun skulle ligge over til en venninne. Noe som viste seg for ikke å være sant, og senere finner de en lapp fra hennne i huset. For å fylle tomrommet etter datteren jobber Kate i en stiftelse som kalles Message in a Bottle. Der mottar de telefoner fra savnede/forsvunnede tenåringer som kanskje ikke vil snakke med familien deres direkte. En dag hører Kate en kjent stemme som prøver å fortelle henne noe, men dekningen er dårlig. Av en eller grunn er hun sikker på at det er Sophie, men vil andre tro en mor som sørger?

En helt grei psykologisk thriller så langt, men mangler kanskje litt spenning og intensitet?

Natt til søndag leste jeg ut Naboparet av Shari Lapena. Jeg likte utgangspunktet og det kunne ha blitt en god krimsak, men det hele ble for dumt og for lett å gjette seg frem til. Vet ikke hva jeg likte minst; skrivemåten eller karakterene. Synes det hele ble for dumt. Har ikke en bedre beskrivelse på det.

Samme natt var det på tide å lese litt horror igjen, og da begynte jeg å lese:The Garden of Bewitchment av Catherine Cavendish. Jeg vet ikke så mye om den ennå, og jeg har ikke satt meg så mye inn i den. Jeg foretrekker å vite minst mulig om en bok jeg skal begynne å lese. Det er en handling som fremstiller slutten av 1800 - tallet. To søstre, Evelyn og Claire bestemmer seg for å flytte nå som foreldrene deres er døde. De er begge godt voksne og ugifte. Hvis man ikke er gift, har mann og barn før man er 35 år, skaper det sladder i bygda, og de liker ikke måten andre innbyggnerne ser på dem på, og velger å flytte av den grunn, for å få mer privatliv, men er det nye stedet bedre for dem? Jeg liker den godt så langt og virker litt annerledes med mye atmosfære.

Jeg lærer også innimellom noe nytt om Leonardo da Vinci som er godt og informativt skrevet av Walter Isaacson. Det går ikke så fort, men synes den er spennende og liker å få med meg mye om bakgrunnshistorien hans som jeg ikke visste så mye om. Det er også fint at boka har med mye av det han har tegnet, malt og notert. Han var en mann som noterte det meste.

Jeg leser også videre iThe Institute av Stephen King som bare tar seg opp mer og mer, synes jeg. Den er om Luke Ellis som blir kidnappet en natt mens han sover, og han er bare tolv år gammel. Han havner et sted som ligger øde til og bygget kalles for institusjonen. Der er det barn som har kommet både før ham og etter ham. Men hvorfor er de der, og hva vil de dem? Under oppholdet må de gjennom forskjellige tester. Vil de noen gang slippes fri?

I går begynte jeg å lese en barnebok som heter Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom av Kim Fupz Aakeson og Stian Hole. Den blir jeg muligens ferdig med i dag. Jeg liker den godt, også illustrasjonene. Det er befriende å lese bøker med illustrasjoner i blant.

Hvis jeg blir ferdig med noen av bøkene jeg leser for øyeblikket, mulig jeg blir ferdig med både Jente (16) meldt savnet ogThe Garden of Bewitchment. Da blir neste bøkene: Flaggermusmusikk av Tyra Teodora Tronstad, og Jenta i isen av Robert Bryndza. En ungdomsbok og en krimbok. Det blir bra. Prøver å ikke ha forventninger for det ødelegger så mye, men noen ganger er det umulig.

2 kommentarer:

  1. Hei, hei,
    Måtte bare si at tittelen - Klovnen som ikke var spesielt morsom - var ganske morsom, vel, på en litt slitsom måte, men dog, og at jeg fremdeles har til gode å like ei Lapena bok. Tror jeg har lest 2, kanskje bare ei, men ihvertfall er det ikke for meg, helt enig med konklusjonen din. Har det på samme måte med Ruth Ware, eg, lugarboka. (lugar 10?), sorry for elendig tittelhukommelse = latskap, orker ikke bla eller google. God Påske til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lenge siden sist og fint å høre fra deg igjen. =)

      Ja, Shari Lapena er ikke helt bøkene for meg. Leste A Stranger in the House for noen år siden, og likte ikke den heller.

      Er skeptisk til Ruth Ware jeg også. In a Dark, Dark Wood var underholdende, men ikke helt det store, men The Woman in Cabin 10, klarte jeg ikke å ta spesielt seriøs, så tror vi er ganske enig der.

      Jeg liker også Klovnen som rett og slett ikke var særlig morsom, spesielt illustrasjoner. Når jeg ser i barnebøker, skulle jeg ønske jeg hadde evnen til å tegne, men det har jeg ikke.

      Og kjenner meg godt igjen i tittelhukommelse - latskap. Noen ganger bare blir det for mye, haha. Det skal ikke være lett.

      God påske. =) Og håper alt står bra til.

      Slett