20. desember 2019

Helgelektyre(313)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
The Blind Assassin av Margaret Atwood, og Revival av Stephen King, er fra egen boksamling


Det lyser så fint fra julestjernen - May Britt Stendal
Apollo 11 - David Whitehouse
The Blind Assassin - Margaret Atwood

Dette er helgelektyreinnlegg nummer 313, og det er litt morsomt med tanke på at det er bilnummeret til Donald Duck. 😊

Jeg har ikke blitt ferdig med noen av bøkene i denne uka selv om jeg leser hver dag. Noen dager blir det mange sider, andre dager veldig få. Det varierer veldig.

Men i helga blir jeg ferdig med Apollo 11, siden jeg har svært få sider igjen. Den er spennende, men man må konsentrere seg, fordi forfatteren har en veldig rapportaktig fortellerstemme med mye fakta, derfor tar jeg meg ekstra god tid med den, siden den er veldig informativ. Spesielt interessant er det å lese om konkurransen mellom diverse land, som konkurrerte om den store begivenheten, nemlig månelandingen. Siden tiden var knapp, gikk det mye galt under mange av forsøkene. Hårreisende er det å lese om hvor dårlig sikkerhet det var rundt det meste, fordi de var mest opptatt av å sende ut rakettene sine istedet for å ta vare på de som var om bord, og ofte visste de ikke helt hva slags materiale som ble brukt, heller. De tok store sjanser på grunn av den hektiske tiden. Mange vågale valg ble tatt før det historiske øyeblikket ble utført.

Jeg leser også Det lyser så fint fra julestjernen av May Britt Stendal. Det er på ingen måte en julebok selv om det kan tyde på det angående tittelen, men dette er om en familie med store utfordringer. En av døtrene, Thale, har vært i klammeri med politiet fordi hun har vanket i feil miljø, og det går utover resten av familien. Moren Veronica må hanskes med det alene siden hennes kjære døde på jobb for mange år siden. Hun finner et gammelt brev fra den tiden under en opprydding, og gamle, utrivelige minner dukker opp til overflaten. Har de kommet seg videre, og vil hun noen gang slippe inn en ny mann inn i livet sitt igjen?

Så langt er det en fin og alvorlig bok som tar opp et alvorlig tema. Selv om sykepleier innen psykisk helse er en spennende jobb å lese om, kan det bli litt vel mye analyse av følelser og ordet trygge blir gjentatt litt vel mange ganger. Å trygge henne, trygge ham, føle seg trygg. Det blir litt slitsomt å lese om i lengden.

I det siste har jeg pløyet meg videre iThe Blind Assassin av Margaret Atwood. Den er spennende, men det er noen partier som er veldig langtekkelige og ikke like spennende å lese om, så synes tempo og handling er litt ujevn. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger som jeg har lest mange bøker sammen med. Det er bare trivelig.

Jeg blir muligens ferdig med både Apollo 11, og Det lyser så fint fra julestjernen i løpet av helga, men skal ikke love noe. Neste bok blir Revival av Stephen King, og hvis det blir tid til overs, skal jeg begynne å lese Keiserens grav av Johan Rundberg, som er andre bok i spøkelseskrimserien, Hekseknuten. Den første boka Gjenferdets stemme, var svært underholdende, og likte den godt selv om jeg ikke er i målgruppen, og disse bøkene kan leses frittstående.

Mellom leseøktene fargelegger jeg en del, og det er ikke noe nytt, og i det siste har jeg fargelagt disse motivene:

Et motiv jeg snart er ferdig med:

Motiv som trenger mer finpussing:



Motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Losing you - Dead by April



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar