18. november 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Season of the Witch av Troy Taylor, The Whisper Man av Alex North, Den nye kjæresten av Michelle Frances, og The Blind Assassin av Margaret Atwood, er fra egen boksamling


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* Season of the Witch - Troy Taylor
 
 Antall leste sider i forrige uke: 

431 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Ingen.

Bøker som leses nå:

* Ingen tid å miste - Tore Renberg
* The Whisper Man - Alex North
* Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
 

Planlagte bøker denne uken:

* Ingen tid å miste - Tore Renberg
* The Whisper Man - Alex North
* Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad
* The Blind Assassin - Margaret Atwood
* Den nye kjæresten - Michelle Frances
* The Troop - Nick Cutter

Siden jeg har vært demotivert til skriving i det siste, tok jeg en liten ferie. Det er heller ikke hver dag jeg har interesse av å være online, fordi jeg har også andre hobbyer jeg vil bruke tid på. Når skriving føles ut som å skrive en eksamensoppgave, er det lett å gjøre alt annet enn å skrive. Sånn er det for meg, så da var det greit å ta et lite avbrekk, selv om man ligger etter med det ene og det andre. Jeg har også kjøpt en ny fargeleggingsbok av Kerby Rosanes som jeg allerede har brukt mye tid på.

Selv om jeg ikke har skrevet noe i det siste, har jeg fått lest en del. I går på søndag leste jeg ut Season of the Witch av Troy Taylor. Det er en kort bok på bare 160 sider, men likevel brukte jeg litt tid på å komme gjennom den, fordi den inneholdt mye fakta og bakgrunnshistorier. Season of the Witch "skal være" basert på en sann historie som skjedde på 1800-tallet, nærmere bestemt i 1817, og hjemsøkingen fortsatte i omtrent fire år hjemme hos familen Bell. Dette skal ha skjedd hjemme på gården deres i Tennessee, og de kalte kraften som hjemsøkte dem for heks, fordi de visste ikke hva annet de skulle referere det som. Det har også blitt en film som er basert på denne hendelsen som heter An American Haunting ,som ble produsert i 2005. Forfatter Troy Taylor har selv vært på eiendommen hvor gården en gang var, og gjort gode undersøkelser om det ene og det andre, stilt spørsmål til seg selv angående avgjørelser, og hendelser fra 1817 og utover. Boka er spennende og fascinerende, og jeg synes at slike historier er gøy å lese om. Det var gjennom filmen jeg ble kjent med historien og jeg ville vite mer om den. Noen må ha noen sære interesser også ...

Jeg leser fremdelesThe Whisper Man av Alex North. Jeg ble ikke ferdig med den i forrige uke som jeg trodde jeg ville bli, men jeg har ikke mange sider igjen. Jeg likte begynnelsen bedre enn fortsettelsen. Fordi da virket konseptet lovende, men ødelegges litt av at handlingen er noe repetiv og har noe barnslig språk. Den har noen uhyggelige scener, men litt usikker på hvor godt jeg liker boka akkurat nå. Den er om far og sønn Tom og Jake, som flytter for å få en ny start på ting. Toms kone døde nylig og veldig brått, og Tom og Jake har alltid hatt et anstrengt forhold, selv om de er glade i hverandre. Vil de knytte et bedre bånd etter flyttingen, og har de kommet til et trygt sted?

I forrige uke leste jeg også videre i Verden som var min:Tyvetallet av Ketil Bjørnstad. Siden sist har jeg blant annet lest om; nestlederen i al-Qaida, Ayman al-Zawahiri, som oppfordrer til boikott av Norge, Danmark, Frankrike og Tyskland, etter Muhammed karikaturer. Studentdemonstrasjon i Paris oppstår på grunn av ny arbeidslov. Siv Jensen lanseres som ny kandidat til Fremskrittspartiet. Arne Treholt er i koma. Det blir funnet salmonellabakterier i salamipølse. Jostein Gaarder skriver kronikk som vekker oppmerksomhet. Natascha Kampusch rømmer etter å vært fanget hos sin kidnapper i flere år, og jeg har lest om mye annet også, for denne boka er stor. Mange små og store saker blir nevnt. Jeg liker fortellerstemmen og hvordan Bjørnstad fletter sammen nyhetsbilde med sitt eget liv på en naturlig måte. Det er en veldig hverdagslig roman. Neste gang jeg leser videre i boka, skal jeg begynne å lese om året 2007.

En bok som ble litt forsømt i forrige uke varThe Blind Assassin av Margaret Atwood, fordi den druknet litt fra de andre bøkene og fargelegging, men skal ta igjen fortsettelsen i denne uka. Det blir litt sånn når man leser i flere bøker samtidig, og denne leser jeg sammen med en annen bokblogger.

Jeg blir trolig ferdig med bådeThe Whisper Man av Alex North, og Ingen tid å miste av Tore Renberg før uka er over. Da skal jeg begynne å lese disse bøkene: Den nye kjæresten av Michelle Frances ogThe Troop av Nick Cutter. To ukjente bøker for min del, men det er bare spennende. Man må bevege seg litt i ukjent terreng også.😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar