23. november 2019

Helgelektyre(310)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Den nye kjæresten av Michelle Frances, The Whisper Man av Alex North, The Blind Assassin av Margaret Atwood, Animorphia og Imagimorphia av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling










Ingen tid å miste - Tore Renberg
Den nye kjæresten - Michelle Frances
Verden som var min: Tyvetallet - Ketil Bjørnstad


 Natt til onsdag leste jeg ut denne:


The Whisper Man - Alex North

En bok der jeg likte begynnelsen veldig godt, men så gikk det litt downhill, dessverre. Noe som er synd siden den virket lovende i starten. Dette er en psykologisk thriller, en hittil nokså ukjent bok om far og sønn Tom og Jake Kennedy som flytter til Featherbank for å få en ny start på livet. Toms kone dør brått og uventet, og de sliter med det begge to på hver sin måte. Selv om Tom og hans syv år gamle sønn er glade i hverandre, har de alltid hatt et anstrengt forhold og krangler mye. De håper at flyttingen vil føre dem tettere sammen og at ting vil gå lettere. Men, det viser seg at de har flyttet inn i et hus som er beryktet i strøket, og en gutt forsvinner. Har de kommet til et trygt sted, eller er dette starten på et nytt mareritt? Boka inneholder noen uhyggelige scener, men det er ikke alltid nok.

Som sagt, lovende start og konsept i utgangspunktet, men her slet jeg med språket som var noe barnslig uansett hvilke perspektiv det ble fortalt fra, og det tok noen retninger som ikke var noe spesielt troverdig, og for forutsigbart. Så jeg kjente jeg likte boka mindre og mindre mens jeg leste, noe som er synd, for jeg ville så gjerne like den. En helt grei psykologisk thriller, men ingen feststemning.

Samme natt begynte jeg så vidt å lese i en ny bok, og det var en annen psykologisk thriller som heter Den nye kjæresten av Michelle Frances, som jeg leser fremdeles i. Jeg er litt usikker på hvordan jeg liker den ennå, fordi jeg har ikke kommet så forferdelig langt i den ennå. Har også hørt så vidt om den tidligere. Den er om Cherry som er eiendomsmegler. Selv er hun vokst opp i fattige kår, og har ikke tenkt å bli som sin mor. Hun gjør alt for å lykkes og leve "fint". Vil hun lykkes?

Jeg leser fremdeles i Verden som var min: Tyvelallet av Ketil Bjørnstad. Det har tatt sin tid, men det gjør ikke noe, for noen bøker krever mer tid enn andre. Akkurat nå er jeg ferdig med å lese om året 2007, og siden sist har jeg lest om: Kong Harald og Dronning Sonja som begge fylte 70 år det året, og Bjørnstad spilte på dronningens fødselsdag. Jeg leste også om Gerd - Liv Valla som trekker seg som LO - leder på grunn av mange klager angående hennes oppførsel. Over 300.000 mennesker blir hjemløse i Indonesia etter voldsom nedbør. Forsvarsspray selges på grunn av mange voldtekstsforsøk. Helsen til både Bjørnstad og foreldrene hans skranter, og han får selv føle på alderdommen. Nicolas Sarkozy er president i Frankrike. Bjørnstad og hans kone er nære venner med Gunhild og Petter Stordalen. Bjørnstad får anledning til å hilse på kronprinsesse Victoria. Han får også møte sin store hemmelige forelskelse det året, nemlig Märtha Louise. Han skriver i boka om seg selv og sine nærmeste med både humor og alvor. Det er også interessant å bli påminnet om nyhetsbilde fra den tiden, fordi det er ikke mye man har glemt. Jeg liker også måten han fletter inn sitt eget liv og nyhetsbilde på. Overgangene. Synes han gjør det på en smidig måte. Neste gang jeg leser hans bok, skal jeg begynne å lese om året: 2008. Så jeg har ikke mange sider igjen, men tviler på at jeg blir ferdig med den i helga. Jeg leser ikke så fort ...

The Blind Assassin av Margaret Atwood, som jeg leser sammen med en annen bokblogger, har vært litt forsømt i det siste på grunn av de andre bøkene, men skal prøve å bli flinkere til å prioritere den i de nærmeste dagene.

I denne uka leser jeg også Ingen tid å miste av Tore Renberg, som jeg muligens blir ferdig med i løpet av søndagen. Den er om Edel som er 84 år og har nylig mistet sin mann. Hun har mange og lange dager å komme seg gjennom etter hans død, og hun og hennes datter, Tove, bestemmer seg for å møtes hver onsdag, så Edel har noe å se frem til. Problemet er at de to er veldig forskjellige. Vil de gå overens? Boka tar opp et viktig tema, nemlig ensomhet, som det er mye snakk om i media for tiden, i hvert fall i de siste årene, og Renberg skriver godt. Har alltid hatt lyst til å lese mer av ham etter å ha lest Mannen som elsket Yngve, for flere år siden, men jeg liker ikke handlingen i denne så godt. Synes det er litt saktegående og umotiverende til tross for at det tar opp et viktig tema. Kanskje jeg vil like den bedre etter å ha lest slutten? Vi får se.

Hvis jeg blir ferdig med den i helga, skal jeg begynne på grøsseren:The Troop av Nick Cutter. Nick Cutter er et navn jeg har lagt merke til i horrorsjangeren, men aldri lest noe av tidligere, og syntes det var på tide å gjøre noe med det. Han virker som en spennende forfatter.

Flere bøker tror jeg ikke det blir i helga, for jeg orker ikke å lese fra morgen til kveld. Jeg liker å dele opp leseøktene litt tilfeldig, og ta det som det kommer. 😊

Jeg har også fargelagt i det siste, og for ikke lenge siden kjøpte jeg en ny fargeleggingsbok av Kerby Rosanes, og det er ikke sjokkerende. Han er en favoritt blant fargeleggingsbøkene mine, fordi han er kreativ og veldig detaljert. Så i det siste har jeg jobbet i to bøker av ham.

Motiv som jeg er ferdig med:

Jeg blir aldri flink til å ta bilder med rett lys fordi det er nesten umulig. Så beklager at noe er litt blurry.

Motiv som trenger mer finpussing fremover:

Disse motivene er fra denne boka:

Amimorphia - Kerby Rosanes

Fra den andre boka:


Motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

Så det blir nok en del fargelegging fremover, som vanlig. 😊

God helg.

Ukas låt: Devour - Shinedown



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar