9. august 2019

Helgelektyre(301)


To All the Boys I've Loved Before - Jenny Han
The Tommyknockers - Stephen King
Mørkets gjerninger - Elizabeth George

 Forrige tirsdag leste jeg ut denne:

Brådypt - Elin Viktoria Unstad

Dette er en psykologisk thriller for ungdom og jeg likte den bedre enn det jeg trodde jeg ville gjøre på forhånd. Saken er kanskje litt enkel, men persongalleriet var såpass levende at det gjorde ikke noe. Boka ville ha vært mye bedre uten romansedelen. Føler det har blitt en slags tvang at ungdomsbøker må ha litt romanse, spesielt instalove (de som forelsker seg nesten med en gang). Gleder meg til noen bryter den formelen.

En annen bok jeg ble ferdig med, som jeg leste ut på fredagsmorgenen, var denne:

Ritualer - Kristin Hauge

Det er for så vidt en god roman, men handlingen er i enkelte partier noe tungtrødd. Det opplever jeg ofte med romaner. Prøver å venne meg til å lese flere romaner, og de har av og til en slags seighet i seg enn andre bøker. Jeg har lest gode romaner tidligere, så jeg avskyr ikke sjangeren. Det tar bare lang tid før man kommer over de gode romanene. Jeg likte de fleste i persongalleriet, men syntes ikke boka hadde veldig mye handling. Jeg liker filosofering generelt, men denne gang ble det litt vel mye av det.

Samme dag som jeg ble ferdig med Ritualer, begynte jeg så vidt å lese en annen bok, som i hvert fall ikke er min sjanger, men det skader ikke å utvide horisonten litt som leser heller. Man kan ikke lese det samme hele tiden, selv om det er horror og psykologiske thrillere som jeg leser mest av.

Jeg begynte da å lese To All the Boys I've Loved Before av Jenny Han. Den ble utgitt i 2014 og den ble mye snakket og skrevet om både i 2014 og året etter. Noen bøker er vanskelig å ikke legge merke til. Noen ganger blir man nysgjerrig, og andre ganger vil man bare ha noe lett å lese mellom andre tunge bøker man leser.

Som vanlig leser jeg fremdelesThe Tommyknockers av Stephen King som henger seg på helgelektyreinnleggene som en klegg, men er kommet litt over halvveis. Jeg leser tregt, si. Sånn er det bare.  Jeg liker den fortsatt selv om den er utrolig rar, og er en av de rareste bøkene Stephen King har skrevet. Derfor er den litt utfordrende å lese, men den er underholdende, så jeg kjeder meg ikke.

Tviler på at jeg blir ferdig med hverkenTo All the Boys I've Loved Before ellerThe Tommyknockers i helga siden de er store, men hvis jeg blir ferdig med den førstnevnte, skal jeg begynne å lese Mørkets gjerninger av Elizabeth George. Det er første bok i Lynley og Havers serien. Serien virker mørk og dyster. Så muligens det er noe for meg.

På lørdag, senere i dag, skal jeg også begynne å lese en barnebok eller en ungdomsbok, og hvilken har jeg ikke bestemt meg for i skrivende stund. Så tar det som det kommer. Det er godt å lese noe uplanlagt også.

Har heller ikke blitt lei av fargelegging. Det er noe jeg har drevet med siden 2015, og jeg har fargelagt mye i det siste også. Dette er hva jeg har fargelagt i det siste:

Jeg er nesten ferdig med dette motivet. Det mangler litt skyggelegging:









 Et motiv jeg er ferdig med:


 Det er sikkert ikke meningen at man skal fargelegge instruksjonssidene, men gjør det likevel.


 Motiv som jeg ikke er ferdig med:


Så det blir mye finpussing på meg fremover ser det ut til. 😊


Motivene er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

God helg.


Ukas låt: Deadly Nightshade - Swallow the Sun



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar