27. juli 2019

Helgelektyre(300)


A Clockwork Orange - Anthony Burgess
The Tommyknockers - Stephen King
Mingus møter nye venner - Hege E. Sagstuen

På onsdag leste jeg ut denne:

De svarte skipene - Kent Wold Christensen

Det er ikke en stor bok, men brukte noen dager på å fullføre den fordi den var noe tungtrødd. Spennende persongalleri, men syns ikke handlingen tok seg opp før de siste 150 sidene. Så frem mot det var handlingen litt sen. Jeg krever ikke at det skal være spennende i hver side av en bok, men synes den første halvdelen ble litt vel langdrygt.

På fredag leste jeg ut denne:

Mingus er sjefen - Hege E. Sagstuen

I et tidligere innlegg skrev jeg at jeg kom til å lese noen barnebøker ved siden av de planlagte bøkene, og valget ble Mingus er sjefen av Hege E. Sagstuen. Jeg er glad i katter og dyr generelt, så av og til er det bare koselig med dyrebøker. En morsom historie, men likte illustrasjonene bedre. De var veldig sjarmerende og søte. I år kom det en ny bok om Mingus som jeg skal lese i løpet av helga.

Samme dag som jeg ble ferdig med De svarte skipene, begynte jeg å lese A Clockwork Orange av Anthony Burgess. Den ble utgitt i 1962, og filmatisert i 1971. Selv om boka er kort, betyr det ikke at den er lett å lese. Det er den jaggu ikke. Jeg har ikke lest mange sider, men den er allerede svært voldelig. Det er ikke det som gjør boka vanskelig å lese, men språket fordi det er veldig spesielt. Det brukes veldig mange slenguttrykk på engelsk man ikke har hørt før, og tonen i fortellingen er spesiell, fordi til tross for at handlingen er veldig mørk, er fortellerstemmen veldig lystig. Vold er ikke greit og man skal ikke le av det, men de som kjenner til A Clockwork Orange, og sett filmatiseringen, skjønner tonen i den og hvordan handlingen er fremstilt. Man vet ikke om man skal være sjokkert eller le av det. Det er så vittig. Sånn sett er boka og filmen veldig likt fremstilt. Man får en guffen følelse, men samtidig føler man også en trang til å le, for det er så komisk. Har man sett filmen, er det lettere å skjønne hva jeg mener. Det er en veldig bisarr handling med svært vittige karakterer. Jeg liker boka så langt, og det gjør meg ikke noe at jeg så filmen mange ganger for lenge siden. Synes ikke det ødelegger leseopplevelsen.

Jeg leser også videre iThe Tommyknockers av Stephen King, som jeg har lest en god stund i. Men som sagt er det en murstein. Den er ikke tung å lese, men tung å holde, så det blir lest litt stykkevis og delt. Jeg liker den så langt, selv om den er bisarr den også. Den er ikke en av Stephen Kings beste, men den er slett ikke verst. Synes persongalleriet er spennende å lese om. Kommer nok til å bruke en tid på denne boka, men det gjør ikke noe. King er jo kjent for å skrive store bøker, og jeg foretrekker å lese ham på engelsk, fordi han har en unik fortellerstemme som ikke går an å oversette. Synes det forsvinner i norske oversettelser. Det blir ikke det samme.

Det er da disse bøkene jeg skal lese i helga, A Clockwork Orange, The Tommyknockers, og Mingus møter nye venner. Man må ha noen lette bøker ved siden av avansert lesestoff, for å gjøre lesingen litt lettere for seg, når man leser tunge bøker ellers. Hvis det blir tid til overs, skal jeg begynne å lese romanen; Ritualer av Kristin Hauge, men tviler på at jeg begynner med den i helga, hvis jeg skal være realistisk.

Ellers har det vært lite med innlegg i denne uka fordi noen dager vil man heller lese enn å skrive. Sånn er det bare. 

Jeg har også fargelagt en del i det siste, som vanlig.

Jeg er snart ferdig med dette motivet:





Nærmere detaljer ...



















































Detaljene går fint. Det er verre med bakgrunnen fordi det er det som tar lengst tid.

Motivet er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

Motiv jeg er ferdig med:

























Motivene er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: The Best of You - Foo Fighters



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar