20. juli 2019

Helgelektyre(299)


De svarte skipene - Kent Wold Christensen
The Tommyknockers - Stephen King
A Clockwork Orange - Anthony Burgess

Forrige mandag leste jeg ut denne:

Husbytte - Rebecca Fleet

Dette er en psykologisk thriller som jeg ikke likte noe særlig. Jeg klarte ikke helt å ta den seriøst fordi det handler om en voksen kvinne som sliter med å ta egne valg, spesielt når det gjelder hvem hun vil være sammen med. Hun er gift, men har en affære med en yngre mann. Noe forferdelig skjer og hun må bære på en mørk hemmelighet. Men noen vet om denne hemmeligheten, og bestemmer seg for å leke litt med tilværelsen hennes. Denne ekle følelsen av at noen leker med henne, begynner når hun bytter hus med en annen sammen med sin mann for å komme seg bort fra hverdagen. Det gjør det hele verre ... Jeg likte ikke denne noe særlig fodi likte hverken handling eller persongalleriet særlig godt. Mye var overdrevent og det var for mye om følelser og nærhet. Jeg liker thrillere som er mørkere enn denne.

På torsdag ble jeg ferdig med denne:

Dare to Be Scared: Thirteen Stories to Chill and Thrill - Robert D. San Souci

Man er aldri for gammel for slike historier. Som sagt liker jeg horror og spøkelseshistorier ennå, og av og til er det herlig med slike bøker. Denne samlingen er ikke akkurat nifs, men underholdende. Historiene er både lange og korte. Fellesnevneren er om barn som er slemme og som vet når de gjør noe galt, likevel liker de å teste grensene. Da går det alvorlig galt ... Det er også om venner som liker å tøffe seg for hverandre uansett hvor redde de er. Denne samlingen av historier var mer morsomme enn nifse, og minner meg om bøker jeg leste mye som liten, og som er nostalgisk å lese som voksen. Skrivestilen minte meg mye på R.L. Stine. En forfatter som skrev Goosebumps og som jeg har lest mye av opgjennom ungdomsårene, også i voksen alder.

Samme dag som jeg ble ferdig med Dare to be Scared, begynte jeg å lese De svarte skipene av Kent Wold Christensen. Selv om jeg har kommet et stykke i den, er jeg usikker hvordan jeg liker den. Det varierer så veldig med bøkene. Noen ganger finner jeg ut ganske tidlig om jeg liker en bok og andre ganger trenger jeg lenger tid før jeg klarer å bestemme meg. Dette er en roman blandet med litt fantasy om sjofølk, slaveri og mye annet. De første femti sidene var litt tunge å komme seg gjennom, men så gikk lesingen lettere.

Jeg leser også fremdeles iThe Tommyknockers av Stephen King. Jeg liker den så langt og selv om det er en murstein, er den veldig lett å lese. Det tar bare litt tid å komme seg gjennom den fordi den er så svær, og bøkene til Stephen King er ikke alltid de enkleste å lese. Derfor han er min forfatterhelt. Han byr på en utfordring, og man vet aldri helt hva man får.

Hvis jeg blir ferdig med De svarte skipene i løpet av helga, skal jeg begynne å lese A Clockwork Orange av Anthony Burgess. Jeg grugleder meg til å lese den fordi noen sa at den er litt avansert å lese. Og med tanke på filmatiseringen jeg har sett mange ganger, så er det jo en veldig spesiell og sjokkerende film som jeg liker godt. Den ble produsert i 1971, så håper at det hjelper at jeg har sett filmen på forhånd, selv om jeg foretrekker den andre rekkefølgen; å lese boka før filmatiseringen. Men det er ikke bestandig det blir slik. Så denne boka er jeg meget spent på.

Bortsett fra lesing, fargelegger jeg og gamer mye. I det siste har jeg fargelagt dette.

Jeg fargelegger fremdeles dette motivet:



 Noen detaljer ...



















































Motivet er fra denne boka:

Animorphia - Kerby Rosanes

Motiv jeg har blitt ferdig med:



Motivene er fra denne boka:

Jewelry Box - Hanna Karlzon

På Nintendo3DS har jeg i det siste ofte spilt:


På Nintendo 3DS foretrekker jeg å spille Mario og spill med andre kjente figurer, men av og til er det godt å spille noe annet også. Fantasy Life ligner litt på Animal Crossing, bare at det er mer å gjøre, man får tildelt oppgaver å utføre og inneholder litt magi.

På Pc spiller jeg en god del av de Sims spillene, men gjerne mørke spill også. Synes det er vanskelig å finne horrorspill for tiden. Hadde vært kjekt å finne det.

God helg:

Det kommer til å bli en mørk helg for min del med tanke på valg av lesestoff denne gang. 😊

Ukas låt: Skeletons - New Years Day



4 kommentarer:

  1. Spennende helgelesing! Jeg har hørt om De svarte skipene, og avventer til din endelige dom før jeg eventuelt leser den. Har du startet på A Clockwork Orange, hvordan er den i så fall?

    Kjempeflotte fargelegginger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Og takk for tillit. Lenge siden jeg har lest fantasy, så det er litt uvant, så er like spent selv hvilken terningkast De svarte skipene ender opp til slutt. =)

      Jeg rakk ikke å begynne på A Clockwork Orange i helga, for jeg ble ikke ferdig med noen bøker, men om noen dager begynner jeg. Grugleder meg av mange årsaker. Liker filmen veldig godt og håper ikke boka er for tørr eller avansert. Har du lest den, sett filmen?

      Tusen takk. Man blir ikke lei av fargelegging.=) Og håper du også fortsetter med det. Det er en fin hobby.

      Slett
    2. Jeg så filmen for maaaange år siden, den gjorde sterkt inntrykk uten at jeg kan huske alle detaljer eller den egentlige handlingen.

      Sant det, fargelegging er kreativt og gøy :)

      Slett
    3. Enig. Det er en god del år siden jeg så filmen sist jeg også, og har det samme inntrykket. Den gjorde sterkt inntrykk. Ikke bare på grunn av det voldelige, men alt ble gjort på en svært spesiell måte. Man vet ikke om man skal ta det seriøst eller ikke.

      Ikke sant? Fargelegging kan man lett sitte lenge med. =)

      Slett