27. mai 2019

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...


  Bøker jeg leste i forrige uke:

* For et katteliv! - Brigitte Nicolas Kvarsnes & Silje Oddli Skinstad
* Tiden er en morder - Michel Bussi

Antall leste sider i forrige uke:

  592 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:

Noen å høre til - Geir Sætre

Bøker som leses nå:

* Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet - Christin Holm
* The Shadow Girl - Misty Mount
* Villette - Charlotte Brontë
  
  Planlagte bøker denne uken:

* Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet - Christin Holm
* The Shadow Girl - Misty Mount
* Villette - Charlotte Brontë
* Kiss the Girls - James Patterson
* Syden - Marianne Kaurin

Ikke mange sider ble lest i forrige uke, men noen. Forrige torsdag leste jeg ut For et katteliv! av Brigitte Nicolas Kvarsnes og Silje Oddli Skinstad. Det er en søt kattebok for barn, men også for voksne, synes jeg. Likte kanskje illustrasjonene bedre enn historien. Man blir litt nostalgisk av å lese bøker med illustrasjoner.

Forrige lørdag leste jeg ut de siste sidene i Tiden er en morder av Michel Bussi som er en stødig thriller. Ble litt for mye om familiedrama og hadde en veldig langdryg slutt, men boka var ikke så verst. Samme kveld, siden det ikke var noe spesielt å følge med på Tv, begynte jeg på en ny bok, og det ble; Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet av Christin Holm som er krim for veldig unge lesere. Det er andre bok i Ja, Ka & Vi sereien. Ja, Ka & Vi er forkortelse for Jacob, Kasper og Victoria, og de blir stadig kastet inn i nye mysterier. Jeg har ikke lest den første boka, men synes ikke det gjør noe da vi får vite mye om saken fra den første boka i denne oppfølgeren; Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet. Så det kan fint leses som frittstående. Det var i hvert fall det inntrykket jeg fikk.

Ved siden av leser jeg videre i Villette av Charlotte Brontë, og jeg har kommet meg litt lenger, selv om det ikke går så veldig fort, men noen bøker trenger litt ekstra tid.

Jeg hadde håpet å begynne påKiss the Girls av James Patterson i helga, men på grunn av lite konsentrasjon og mye fargelegging istedet, ble jeg altså ikke ferdig med Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet. Men kommer nok til å begynne påKiss the Girls i en av de nærmeste dagene. Jeg foretrekker å lese bøkene før jeg ser filmatiseringene, men på den tiden daKiss the Girls ble vist en del ganger på Tv, visste jeg ikke at den var basert på en bok. Men tror ikke det gjør noe at jeg leser en bok jeg allerede har sett filmatiseringen av. Jeg liker både Morgan Freeman og Ashley Judd godt, og syntes de hadde verdige roller i filmen som ble produsert i 1997. Det gir meg bare enda mer lyst til å lese boka.

Jeg leser også videre iThe Shadow Girl av Misty Mount. Det er fantasy for ungdom, og jeg liker konseptet, men irriterer meg over språket som er veldig barnslig. Skulle ønske skrivestilen var mer seriøs.

I denne uka skal jeg lese videre i Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet,The Shadow Girl og Villette. Blir nok ikke ferdig med Villette i denne uka heller, men vet jeg snart blir ferdig med Ja, Ka & Vi i Kråkeslottet, og forhåpentligvis bli ferdig med The Shadow Girl snart også. Deretter begynne å leseKiss the Girls av James Patterson og Syden av Marianne Kaurin. Veldig blandet kan man si, både med tanke på sjanger og målgrupper, men det er bare spennende. 😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar