20. desember 2018

Juleheftene jeg liker best fra 2018


Når jeg leser julehefter, foretrekker jeg å lese fra kjente figurer fremfor de nyeste, så er vel litt gammeldags sånn sett. Juleheftesamlinger er en fin måte å presentere nye tegneserieskapere på, men selv foretrekker jeg de gode, gamle figurene, spesielt i juletiden. Er vel nostalgisk og den som mener at "alt var bedre før".

Heftene som fikk femmere fra meg var Mummitrollene og Donald Duck og Co (God gammel årgang), og Hårek. Mummitrollene byr på mye sjarm, mange historier og har også sansen for at det er med enkle oppgaver både i og utenfor historiene, og det er med bonusmateriale om mummitrollene skaperen Tove Jansson, og om de berømte kaffekoppene.

Jeg likte også Donald Duck & Co (God gammel årgang)veldig godt, da det er mye fres i Donald i dette heftet, og det liker jeg. Jeg leste Donald under hele oppveksten og nå abonnerer jeg. Aldri for gammel til å lese Donald ... Denne utgaven byr på en ny historie på hver side, med mye vittigheter og skarp humor. En god lesestund.

Tommy og tigern er et must i jula. Det er også noe jeg leste mye da jeg var liten, så det er ekstra koselig å komme over disse kompisene nå og da, som alltid finner på noe sprell sammen. Denne gangen lager Tommy en snømann. Flere morbide snømenn dukker opp i hagen hans, og foreldrene vil ikke tro at det er er snømannen han har laget, som har laget de andre. Han forsøker også i siste liten å smiske med julenissen før det er for sent. Morsomt hefte med mye vittigheter og liker også at Tommy og Tigern filosoferer alt stort og smått. Det er hele sjarmen med dem.

Jeg er egentlig ingen fan av Hårek, men syntes dette heftet var småmorsomt, som byr på mange kjappe replikker.

Pusur fyller 40 år i år, så han begynner å dra på åra. Må være en av de eldste kattene i verden? Det jeg elsker med Pusur, er at han liker sarkasme like godt som jeg gjør. Han er veldig glad i mat, spesielt lasagn og pizza, e og liker å plage eieren sin med sin sære personlighet. Det er umulig å ikke like Pusur. Han er og blir en del av jula.

Et annet hefte jeg likte godt er Tuss og Troll som baseres på både norske og utenlandske folkeeventyr. Jula handler jo mye om tradisjon. så på den måten passer Tuss og Troll virkelig inn i den sammenhengen. Hovedhistorien Katta på Dovre var helt grei..Tynt manus, men stemningsfull, og heftet byr på mange andre historier, og liker designet veldig godt. Skarpe farger og utført på en litt gammeldags måte.

Jeg ville også ha med  Donald Smeltepunkt Svalbard som favoritt. Det er et bidrag av Donaldtegneren Arild Midthun som også lager forsidene av Donald Duck & Co. Småspennende historie med viktig tema.

Ville også ta med Knoll og Tott i dette innlegget for det er et must å ha med i juleheftesamlingen på grunn av tradisjon, men syntes ikke årets utgave gjorde sterk nok inntrykk til å bli favoritt, men må lese det hver jul da det er veldig nostalgisk.

Så dette var heftene jeg likte beste fra juleheftesamlingen fra i år, og noen er kanskje er uenig med meg, men man er forskjellig når det gjelder lesesmak og eventuelt tradisjoner, og bra er det.

Det kommer et innlegg senere om noen andre julehefter. De med stort sett bare tekster. Når det kommer, er jeg ikke sikker på. Det blir når det blir og har kun lest et av dem ennå. Men det er ikke glemt.

Kilde: Anmeldereksemplar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar