6. mars 2018

Månedens Bokanbefaling (februar)

I februar leste jeg disse bøkene:


Lest i kronologisk rekkefølge:

The Safe House - Nicci French
The Chalk Man - C.J. Tudor
Kitty-rapporten 1: Lærling - Anonym 
Hatchet - Gary Paulsen
Reasons to Stay Alive - Matt Haig
Extreme Weather (A Guide to Surviving Flash Floods, Tornadoes, Hurricanes, Heat Waves, Snowstorms, Tsunamis, and Other Natural Disasters) - Bonnie Schneider
Den siste - Alexandra Oliva
The Woman in the Window - A.J. Finn
Road Ends - Mary Lawson
Døden er bare begynnelsen - Michael Winger


Februar er årets korteste måned, men det føltes ut som den varte like lenge som januar. Februar bare varte, varte og varte, og varte enda litt til. Så rakk å lese en del februar også siden måneden "aldri" tok slutt.

Det ble variert lesestoff i februar også. Leste fra forskjellige sjangere og kvaliteten var også veldig varierende. Er ikke meningen å være kravstor, men man vet hva man liker og ikke. Det var mange bøker jeg leste i februar som jeg ikke likte. De jeg likte minst var Kitty.rapporten 1: Lærling,The Chalk Man, Reasons to Stay Alive, Extreme Weather, Road Ends og Døden er bare begynnelsen. Det føles ut som om mange er begeistret overThe Chalk Man (norsk  tittel: Krittmannen), men syntes ikke det var noe spesielt med den boka, egentlig. Men har lært meg å ikke ha store forventninger eller forventninger på forhånd, og det hjalp heller ikke.

Av seks av de planlagt bøkene jeg hadde tenkt å lese i februar, rakk jeg å lese fire av dem pluss bøker som var uplanlagte. De to siste bøkene jeg hadde planlagt å lese, rakk jeg å begynne med i februar, men ble ikke ferdig med noen av dem før februar tok slutt. Den siste boka jeg hadde planlagt å lese i februar, ble ferdiglest forrige lørdag.

Og hvilken bok likte jeg best i februar?

Hatchet - Gary Paulsen

Det ble ingen femmere eller seksere i februar. Det ble mange enere og toere, noen få treere og en firer. Hatchet fikk en firer og det synes jeg er et godt terningkast. Det er lenge siden jeg har lest villmarkseventyr. Jeg leste det litt mange år før jeg startet bokblogging, og da leste jeg en del bøker av Jack London som jeg likte godt. 

Jeg søker ofte etter ukjente og forskjellige bøker online når jeg kjøper bøker selv, og da kom jeg tilfeldigvis over denne og fikk veldig lyst til å lese den, spesielt med tanke på at det er lenge siden jeg har lest villmarkseventyr. Boka ble utgitt i 1986 og det er en kort bok på kun 154 sider.

Hatchet er om en gutt som har nyskilte foreldre. På vei til faren sin tar han et fly for første gang, det er både spennende og skummelt. Ting blir til et mareritt da piloten får et massivt hjerteinfarkt og flyet styrter. Utrolig nok overlever gutten, men utfordringene står i kø. Hvordan skal han overleve i villmarken og vil han noen gang bli funnet igjen?

Jeg har dessverre ikke skrevet anmeldelse av boka ennå, men det blir. Jeg leser fortere enn jeg skriver anmeldelser, og dessuten så er bokblogg en hobby og ikke en jobb, så tar det etter eget tempo. Det er viktig ellers er det ikke gøy lenger. Skal man bare rushe gjennom alt blir ikke ting gøy lenger. Sånn er det for meg i hvert fall. Så det blir når det passer seg. Det er det eneste jeg går etter.

Jeg fikk lest en del i februar, men som sagt, det ble ikke helt de store leseopplevelsene for min del. Noen var svært skuffende, og andre bøker greie nok. Det var bare Hatchet som skilte seg litt ut. Bortsett fra det var det ikke all verdens. Men prøver igjen i mars. 😊 Synd det tar sånn tid før man kommer over de virkelige godbitene ...

Ryggperspektiv av bøkene:




Beklager at bildet er litt grumsete, men har ikke verdens beste kamera på mobilen og er for lat til å lade opp Canon kameraet mitt. Fotografering er ikke av interesse, dessverre. Det er morsomt når man først begynner, men er ikke interessert nok til å begynne med fotografering som hobby.

Synes at ryggen til bokaThe Chalk Man er utrolig stilig, bare synd at jeg ikke likte boka ... Håper på en bedre lesemåned i mars. 😀

2 kommentarer:

  1. Du fikk lest en del i februar også ser jeg. Jeg synes for min del at februar gikk utrolig fort, og skjønner ikke hvor tiden ble av.

    Venter spent på anmeldelsen din av denne boken, for selve handlingen virket interessant og nervepirrende. Ble også litt overrasket over at boken var såpass kort, for en slik historie tenker jeg kan kreve en del sider. Likevel kan det jo hende at på grunn av at boken har så få sider, så blir skrivingen og handlingsforløpet mer intenst- Uansett, jeg er spent på hva du synes :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke så veldig mange hobbyer. Stort sett lesing, fargelegging og spilling. Så får lest litt når man ikke har så mange hobbyer å forholde seg til. :-)

      Morsomt at du sier at tiden går fort. Husker mange snakket om at fjoråret gikk så fort også begynnelsen av dette året, men merker ikke noe av det selv. Tror jeg er i en annen tidssone, for her står tiden stille, hehe. :-)

      Er enig med deg. Skulle tro at villmarkseventyr var detaljrike og store bøker, men ikke nødvendigvis bestandig. Gambler å få til en anmeldelse til helga. Har i hvert fall begynte å skrive.

      Slett