8. juni 2016

Usynlig










(Bildet ovenfor hentet fra google).

Ingen ser deg
Ingen hører hva du sier
Ingen leser det du skriver

Ingen ser på deg
På samme måte som andre blir sett
Ingen leser mellom linjene

Usynlig
Det er nettopp det du er

Ingen kan fylle ditt tomrom
Du er alene
Med alt du gjør
Og alt du står for

Usynlig
For noen er det en befrielse
For andre er det en forbannelse

Til slutt har du vært usynlig så lenge
At du blir til ingenting

Og når du først blir usynlig
Er du det da for alltid?

Å være et elskverdig menneske
Er sikkert like oppskrytt
Som en verdenskjent bok ...

Et dikt som jeg skrev på under ti minutter i natt og det tror jeg at jeg skal slutte med fordi det blir så dystert:-) Når man begynner å skrive dikt av ren kjedsomhet, da må man virkelig ha det kjedelig? :-)

12 kommentarer:

  1. Jeg tenker det er nyttig å skrive ned hva man har inni seg, tanker og følelser, de blir ikke så farlige da. I alle fall er det min erfaring, og da kan det tenkes at du ikke nødvendigvis skrev diktet av kjedsomhet?

    Klem :))

    SvarSlett
    Svar
    1. Altså, bare for å understreke det så trenger ikke denne teksten/diktet handle om meg selv. Eksperimenterer litt med "kreativ skriving" og det som havner av resultat trenger ikke nødvendigvis være om meg. Ikke alt handler om meg. Vil bare understreke det, og dette er en tekst som man kan tolke som man vil. Det er meningen. Dette trenger ikke å være fra mitt perspektiv. Det er det jeg vil ha frem til. Så ikke tro at alt jeg skriver, enten jeg skriver dikt, tekster, handler om meg. Det gjør det nødvendigvis ikke. Å eksperimentere med kreativ skriving må jo være lov uten at folk skal tro at det er det er jeg som tenker og føler slik. Vanskelig å forklare.

      Klem tilbake.

      Slett
    2. Ja, enig i at det en skriver ikke trenger å handle om en selv, og det er spennende å eksperimentere. Jeg tenker på alle bøkene som finnes, det meste er jo fiksjon :)

      Slett
    3. Nettopp:) Dewt var det jeg ville frem til:) Det er stor forskjell på fikssjon og hvordan man tenker så dette var bare et fiksjonseksperiment og ikke noe mer enn det;)

      Bare tenk på bøkene til Stephen King, de er ganske morbide, men tror ikke han er morbid personlig:)

      Slett
  2. Gøy å leke med ord! Diktet ditt fikk meg til å tenke på Alice i "Alltid Alice", hvordan hun ofte føler seg usynlig når familien diskuterer sykdommen hennes over hennes hode. Jeg er i sluttinnspurten av lydboka nå. Synes det var et godt dikt, du burde skrive flere :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nettopp. Og det var det som er meningen med dette. Leking med ord og setninger. Se hvordan det fører til:) Morsomt at du referer dette til Alltid Alice. Det har jeg ikke tenkt på, men husker både i boka og filmen at hun ofte følte seg oversett og at de ofte snakket om henne som om hun ikke var til stede.

      Takk for det:) Vi får se om det blir flere eller om jeg får skrivesperre:)

      Slett
  3. Jeg synes du skal fortsette å skrive dikt om natten, for dette var jo kjempebra! Du har jo delt litt med oss hvordan du har det, så det er ikke rart at Birthe tenker at du skriver av egen erfaring. Fortsett å dele, diktet var godt å lese :)

    SvarSlett
  4. Jeg blir fort misforstått og det blir jeg litt lei av. Det er bare det:)

    Vet jeg har skrevet om mørke tanker og følelser før, men å skrive svvært personlige innlegg har jeg ikke gjort på over ett år og det tror jeg at dere har merket og hvis dette var et seriøst innlegg og at dette hadde handlet om meg, ville jeg nok ha vært mer direkte. For det har jeg vært før. Jeg ville ha vært mer direkte i teksten hvis det var om meg eller om det var fra virkeligheten, men det er det ikke.

    Men vil undestreke igjen at dette er bare skriveeksperimentering og jeg bruker du format og ikke jeg format. Hadde dette handlet om meg ville jeg ha skrevet helt vanlige innlegg som før, men det har jeg sluttet med.

    Dette er bare kreativt skriveeksperiment. Se hvor pennen fører selv om jeg ikke er i sentrum. Og jeg har en mørk og sær hjumor. Men for å si det igjen, diktet handler ikke om meg. Jeg har sluttet med å skrive om mørke tanker og har det siste året hatt fokuset på bøkene. Det tror jeg dere har merket:)

    Eksperimenterer med skriving uten å prøve å bli stemplet som å være på kanten, hvis du skjønner. Nå er det bare uskyldig skrivemoro og bare se hvordan teksten blir. Forfattere skriver mørke innhold de også selv om det ikke dreier om seg selv. Helt harmløst og håper dere bare glemmer det jeg har skrevet på bloggen før slik at jeg slipper å bli minnet på det. Jeg er ferdig med å skrive om det. Og noen ting vil man bli ferdig med:)

    Og takk for fin tilbakemelding forresten:) Og dette er ikke ment som en sur kommentar, altså:) Jeg vil bare ikke bli forbundet med hva jeg har skrevet om før mer. Det er alt:)

    SvarSlett
  5. Ja! Fortsett! Fortseeeeett!

    (Hadde et lignende prosjekt for meg selv i fjor. Lekte veldig med tanken på å gjøre noe mer med det, for var fryktelig fornøyd en stund... ;-) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og takk for at dere ikke misforstår helt. Som agt er det ikke om meg, bare leking med ord og setninger, istedet for å bare lese hele tiden. Et lite avbrekk:)

      Håper du vil legge det ut på bloggen det du har skrevet Elikken så vi får lese det:) Hadde vært gøy:)

      For min del tror jeg ikke at jeg skal gjøre noe mer med det fordi jeg eier ingen fantasi. Vanskelig å finne ut hva man skal skrive:)

      Slett
    2. Bare la ordene fortsette å komme. Ha en notatbok lett tilgjengelig. Noe kan brukes, noe kan forkastes, men i begynnelsen kan alt bare komme strømmende. Ingenting behøves bestemmes enda.

      Slett
    3. Du, det var en god ide:) Det har jeg ikke tenkt på å ha en notatbok liggende. For selv foretrekker jeg å skrive på hånd enn tastatur. Det går fortere på tastatur, men føles mer ekte når man skriver med penn og blyant:) Så skal ha en notatbok i nærheten nå fremover. For man blir jo lei av å lese hele tiden, så greit med avbrekk med andre ting også.

      Så takk for gode tips og tankemyldring:) Setter pris på at dere deler det med meg:)

      Slett