12. januar 2016

The Pretty Things Are Going To Hell

Å få høre at David Bowie er død er like sjokkerende som Michael Jacksons bortgang.

Jeg har likt David Bowie i mange år. Selv om black metal er min sjanger og Dimmu Borgir er favorittbandet, så har jeg hørt og hører mye på både David Bowie og Michael Jacskon. Hvorfor jeg liker de to artistene så godt er at de gikk sin egen vei. Skapte sin egen sjanger og stolte på seg selv såpass med det de gjorde at de ga blaffen i hva andre mente om det. Jeg har sansen for folk som går sine egne veier og har guts nok til å gjøre det de brenner for.

Nå er både Michael Jackson og David Bowie borte. Jeg mener, hvor er alle helter hen?:/ Mine helter som fortsatt lever er Stephen King, Nikki Sixx, Tim Curry og Marilyn Manson. Forskjellige personer de også, men også fire som går sine egne veier og gjør alt de kan for å oppnå det de ønsker med hardt arbeid.

Men tilbake til Bowie, mine favorittlåter av ham er disse:

The Pretty Things Are Going To Hell


The Width of a Circle



Takk for alt, David Bowie, og det er synd at de beste dør så altfor tidlig:/

Hva er din favorittlåt av David Bowie?

10 kommentarer:

  1. <3 Jeg fikk også sjokk da jeg våkna til nyheten i går morges. Kikka på videoen av Lazarus på VG og det hele ble enda mer absurd.
    Spesielt siden vi ble tuna inn på Bowie i helga i anledning hans nye album og 69-årsdag. Jeg leste den fine artikkelen Ole Jacob Hoel skrev om ham i Uke-adressa lørdag og koste meg sånn med det, og tenkte at jeg måtte skaffe meg Blackstar snarest.. så får vi nyheten om hans død. Surrealistisk, men mest veldig trist.
    Bowie har fulgt meg siden jeg var ung tenåring, jente.. Og jeg har dansa masse til musikken hans som gikk på diskotekene da jeg ble gammel nok til det. Sorrow, Rebel Rebel, Let`s dance, Ashes to Ashes, Heroes, Starman-- alle de herlige låtene..
    Jeg har faktisk split mye Bowie de siste årene også. Jeg har en singles collection som jeg spiler ganske ofte. Musikken er tidløs.
    Fra den er mine favoritter; Heroes, Ashes to ashes, Young americans, Absolute beginners, Starman, Sorrow. Han har jo mange flotte låter..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk sjokk jeg også, for jeg har spilt mye av ham de siste 15 - årene. Og synes han var fascinerende som person også. Mystisk og flink til alt person.

      Jeg fikk vite det på tv jeg også tidlig mandags morgen, og angret på at jeg hadde slått på tv'en i det hele tatt. Stor tap for musikkverdenen og det er beundringsverdig at han holdt på så lenge og virkelig leverte hver gang.

      Jeg har riktignok aldri danset til sanger av Bowie eller andre sanger, hehe, foretrekker å høre på og lytte til tekster. Det gjelder all musikk:)

      Jeg er enig, musikken hans er og blir tidløs:)

      Slett
  2. Jeg har egentlig ikke hørt så mye Bowie. Men jeg likte det jeg hørte :-) Min favoritt er Major Tom.

    SvarSlett
    Svar
    1. :/ Du må høre mer på Bowie, jente. Det er vedt det:) Så gjerne utforsk musikken hans og du vil garantert finne flere godbiter:)
      Men godt at du likte låtene i innlegget og Major Tom:)

      Slett
  3. Sjokkerende, ja! Jeg har alltid likt Bowie av de grunner du nevner, det er noe med de som går sine egen veier. Men jeg hørte ikke aktivt på låtene hans, og kan ikke si jeg hadde en særlig favoritt, selv om jeg likte det jeg hørte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var et stort sjokk å høre at Bowie var død, spesielt siden ingen visste at han var syk. Men den slutten han planla var jo til tross genialt. Han er og blir en kunstner:) Synes han gjorde en kreativ slutt og han gjorde det han elsket helt til siste dag og det er beundringsverdig.

      Og ja til folk som går sine egne veier. Det trengs guts til å gjøre det og det er flott at enkelte har såpass tro på seg selv at de vet hva de gjør og får det til:)

      Gjerne hør musikken til Bowie. Låtene hans er noe for seg selv:)

      Slett
    2. At han kom med et album kun få dager før han døde, mener du? Det var virkelig en flott avskjedsgave! At han gjorde det han hadde lyst til, og gikk sine egne veier er beundringsverdig. Jeg skal finne ham på Spotify :)

      Slett
    3. Jepp. Syntes det var genialt av ham å gi ut en cd på bursdagen hans og samtidig som han ga ut en musikkvideo "Lazaruz" som symboliserte døden. Det var hans måte å ta farvel på, og jeg synes det var en genial måte han avsluttet livet på. Han gjorde det han elsket selv til siste slutt og tok avskjed på en kunstnerisk måte:) Trist er det jo, men det sier mye om hvem han var.

      Spent på hvordan du vil like musikken hans og håper du finner noe som faller i smak:)

      Slett
  4. Hørt noen av sangene hans tidligere, og synes det er utrolig trist at så store talent forlater verden så altfor tidlig :(

    Ble veldig trist av å høre om Alan Rickmans død. Ahh, Harry Potter fanen i meg gråt. Men liker han generelt i hans andre filmer også. Han var et så stort talent! Han ble også tatt fra verden altfor tidlig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ble mer trist av at Bowie døde enn Rickman døde for hadde større forhold til Bowie. Han spilte en stor rolle i musikkverdenen.

      Men for all del så er det kjipt at Rickman døde også. Så altfor tidlig begge to. Har ikke sett Harry Potter filmene og tror jeg ga opp Harry Potter bøkene etter bok fire. Jeg ble aldri tatt av den bassilen og ble aldri noen Harry Potter fan, så kommer vel på svartelista nå:)
      Så jeg forbinder Rickman mer i andre filmer jeg har sett:)

      Slett