2. oktober 2014

De fem beste av Dean Koontz

En leser, den samme leseren som lurte på om jeg kunne velge mine topp favoritter blant Stephen King bøker, også gjøre det samme med Dean Koontz siden hun har tenkt å prøve seg på den sjangeren. Innlegget om mine favoritter av Stephen King kan dere lese her, og med Dean Koontz kommer jeg også til å velge de fem beste, som mine favoritter.

Av disse to forfatterne synes jeg at Stephen King er selvfølgelig best. Han er min forfatterhelt og har sin helt særegne måte å skrive på, men Dean Koontz skriver slett ikke verst han heller. Aller først skal jeg vise dere bilde av samlingen jeg har av Dean Koontz. Den er dessverre ikke stor, og jeg tenker alltid å skaffe meg flere, men som regel blir det bare med tanken. Det er typisk meg når det gjelder alt egentlig. Det blir bare med tanken, så jeg må ta meg sammen og få ting gjort istedet.

Så her er min lille samling av Dean Koontz-bøker. Det er jammen meg ikke den store mengden, hehe:

What the night knows
Velocity
Odd Thomas
Ikke stol på klovnen
De ukjente
I ly av måneskinn
Tilbake til livet
Fryktløs

Darkfall
The Servants of Twilight
Skytsengelen
Midnatt
Intensity

Men her kommer de beste av de beste lista:


De fem beste av Dean Koontz

Intensity

Skytsengelen

De ukjente

Fryktløs

Midnatt

 

Litt om bøkene og hvorfor jeg liker dem så godt:

 

Intensity:   

En bok som virkelig lever opp til tittelen. Den er skikkelig intens. En jente kommer over en seriemorder. Hun finner ut at denne seriemorderen har kidnappet en liten jente som han holder innelåst i kjelleren sin. Den eldre jenta bestemmer seg for å bli med på ferden hjemme hos ham, fast bestemt på å frikjenne denne lille jenta, men kommer hun til å klare det uten å bli oppdaget? 

Jeg må røpe en ting angående boka og det er at Dean Koontz bant seg fast i en stol. Dette for å skrive enkelte scener så virkelig som mulig. Og karakteren Edgler Foreman Vess (seriemorderen) er en av de sykeste karakterene jeg noen gang har lest om ... Dette er virkelig en bok man blir dratt inn i enten om man liker det eller ikke.

 

Skytsengelen (Lightning): 

Om en jente som opplever at en mystisk skikkelse/mann stadig dukker opp når hun er i vanskeligheter. Han har alltid vært der for henne helt siden hun nesten døde sammen med moren sin den natta hun ble født.

Meget spennende bok og man trenger ikke å være religiøs (det er ikke jeg) for å like boka. Den er spennende og atmosfærisk.

De ukjente (Watchers):  

Travis drar en tur til skogs i håp om å finne seg selv. Han er i en periode i livet hvor han på en måte har rotet seg bort og føler seg svært ulykkelig. Han drar på en fottur i god trod om å bli litt klokere når det gjelder livet. Men skogturen tar slutt da han plutselig støter på en løs golden retriever i en skogåpning. Han vet ikke hvor hunden kommer i fra eller hvem som eier den. Travis forsøker å gå forbi hunden, men hunden er av en eller annen grunn desperat etter å jage vekk Travis. Han prøver å be Travis om å ikke gå videre til enhver pris. Da han og hunden rømmer stedet og han ser seg tilbake,er han glad for at han ble advart. Men hvorfor? Hva var det han så i skyggene?

Vil egentlig ikke røpe noe om boka. Den er veldig spennende og intens den også. Det er som å være der i handlingen. Akkurat som Stephen King, må enkelte av Dean Koontz bøker også bare oppleves. Det blir ikke det samme å forklare det osv ... Les, sier jeg bare.

Fryktløs (Fear Nothing):

Hovedpersonen minner meg litt om meg selv. Denne Christopher Snow foretrekker natta fordi han ikke tåler sollys (øynene og huden reagerer på det). Har ikke sykdommen hans, men har alltid foretrukket natta av en eller annen grunn, så sånn sett minner han om meg selv:) Foreldrene hans dør på mystisk vis, og Christopher finner ut at de har vært med på et hemmelig eksperiment.

Nok en bok som man ikke kan røpe for mye av, og enkelte må bare oppleves. Vil jo ikke ødelegge moroa for noen. Spennende karakterer og atmosfærisk lesing.

Midnatt (Midnight):

Dette er kanskje en av de få humoristiske bøkene av Dean Koontz. Om innbyggere i Moonlight Cove som blir angrepet av mystiske vesener. Er det store dyr? Ukjente dyr eller er det varulver?

Mørk og dyster bok, og herlig lesestoff på mange måter. En av bøkene jeg leste da jeg var veldig ung og kanskje ikke gammel nok til å lese den, men husker jeg var begeistret, og den har en av de mest spennende begynnelsene jeg noen gang har lest.



Beklager igjen for skikkelig dårlige oppsummeringer, men som sagt, enkelte bøker må bare oppleves og jeg vil ikke ødelegge for andre med mine kjedelig oppsummeringer, derfor valgte jeg å gjøre det kort og greit.

Varemerket for Dean Koontz bøker er at han har med minst en golden retriever i hver bok. Han er omgitt av en del av dem i virkeligheten, så han er et nært bånd til den hunderasen.

Flere som har lest Dean Koontz? Hva syns dere om forfatterskapet hans og hvilke bøker av ham er dine favoritter?

Ønsker dere at jeg skal skrive om noe, hva som helst (gjerne bokrelatert) så bare rop ut ønsker. Jeg skriver stort sett anmeldelser, helgelektyre - innlegg og månedens bokanbefalinger, så hvis dere savner noe annet eller mer på bloggen, gi gjerne beskjed eller tips. Det tas i mot med takk:)

4 kommentarer:

  1. Tusen takk for nok et supert innlegg, og flere av disse har jeg faktisk fra før! yaaay, heldigvis. Er ganske sikker på at jeg har midnatt, skytsengelen og de ukjente :D Gleder meg til å lese mer av han. Hehe, jeg har jo ikke lest noe av han så ;D
    - Siri

    SvarSlett
  2. Så bra at du er fornøyd med innlegget og du har mye å glede deg til. Nå er jeg temmelig spent på hvordan du liker bøkene til Stephen King og Dean Koontz:) spent på din mening:)

    SvarSlett
  3. Dean Koontz kan det med å underholde leseren :)
    Har du lest noen av Odd Thomas bøkene hans?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har lest den første boka i Odd Thomas, men syns ikke det var noe spesielt. Småspennende, men ikke helt det store. Hadde hørt så mye bra om den bokserien, men ble dessverre småskuffa:) Så har ikke prøvd meg på flere i den bokserien.

      Slett