2. september 2014

Tilbake til Riverton av Kate Morton - lovende konsept, men ikke noe minneverdig

Huset var uhyggelig stille, alle var allerede beredt. Da jeg nådde frem til den vakre døren inn til ballsalen, glattet jeg ned håret og rettet på skjørtet. Rommet var i ferd med å bli mørkere, og jeg fant plassen min ved sideveggen sammen med de andre tjenerne.
Kan ting fra fortiden hjemsøke oss for alltid?

Grace er 14 år og gammel nok til å jobbe. Som sin mors tidligere karriere får hun jobbe som hushjelp på Riverton for en beryktet, rik, og anerkjent familie. Den familien er litt spesiell, består av forskjellige personligheter og de har sine egne hemmeligheter. Grace får et spesielt bånd til en av dem, Hannah, og de blir fortrolige. De blir gode venner til tross for at de er svært forskjellige. Grace jobber for henne og Hannahs familie, har mange oppgaver å fullføre, men de få gangene hun har fritid, benytter hun fritiden på å lese. Hannah er drømmende og lengter etter å oppleve verden. I voksnere alder blir Hannah og hennes søster Emmeline forelsket i samme mann og under et finere selskap arrangert av søstrenes familie blir Grace vitne til noe grusomt. Og bare hun vet sannheten rundt tragedien. Kommer hun til å fortelle det til noen andre eller vil hun holde det for seg selv for resten av familien?

En filmprodusent i den moderne tid oppsøker Grace når hun er gammel og  filmprodusenten vil gjerne lage en film om tiden da Grace var hushjelp for denne anerkjente familien, og fått nyss om at noe forferdelig hendte under den prestisjetunge festen for nesten et helt liv siden. Kommer de til å få frem sannheten i filmen eller blir det en alternativ løsning?

Denne boka er en historisk roman blandet med krim. En epoke som strekker seg fra 1. verdenskrig og helt inn til 1920 - årene, og videre mot slutten av 90 - tallet. Boka setter fokus på hvordan karakterene preges under krigen på hver deres måte og forskjellen på de rike og fattige. De rike som krangler om å ha det største etternavnet, holde de beste sofestikerte festene og vinne kampen om å være legendarisk på en måte. Men i alle familier også i de beste, er det skyggesider og hemmeligheter oppstår, og de gjør hva som helst for at ingen skal få vite om deres svakheter og mangler. For ingen vil vel fremstå som mislykket? Så her er det snakk om drama, sjalusi og intriger på høyt plan.

Forfatteren fletter fortid med "nåtid" (som er på slutten av  90 - tallet i boka), fra den tiden da Grace var hushjelp, og som nå er gammel og avhengig av andre for å klare seg. Hun er for gammel til å ta vare på seg selv. Og gjennom en filmprodusenten blir hennes karriere som hushjelp filmatisert. Hele tiden veksler handlingen fra fortid til nåtid, men på en oversiktelig måte. Jeg liker bøker som veksler fortid med nåtid med historiske elementer i seg, og jeg hadde høye forventninger til denne boka. De fleste har rost den opp i skyene og den er godt likt. Men som kjent fører høye forventninger som regel til skuffelser. Jeg sier ikke jeg ble skikkelig skuffa, men jeg hadde bare forventet meg noe mer. Aner bare ikke hva det var for å være nøyaktig. Jeg likte de fleste karakterene i boka og selve atmosfæren, men syns det ble fortalt/skrevet på en litt for monoton måte med tanke på at dette er en historisk roman som beveger seg inn i krimsjangeren. Det tar for lang tid før det skjer noe. Det blir for mange detaljer og beskrivelser som forfatteren henger seg opp i til neste hendelse skjer. Det setter tålmodighetstesten litt på prøve siden dette var en murstein på litt over fem hundre sider, og da forventer man seg litt mer spenning på forhånd.

Selv om jeg ikke falt pladask for boka som mange andre lesere, så var det jo mye ved boka jeg likte. Jeg likte den atmosfæren den ga, og mange av karakterene var spennende å lese om, spesielt Grace og Hannah, de var mystiske begge to på hver deres måte, og få et inntrykk på hvordan ting var og hvordan menneskene levde for lenge siden. Men likevel savnet jeg mer spenning og driv i handlingen. Det ble for mange dødpunkter for et slikt konsept. Konseptet var lovende, men ikke fullt så godt gjennomført.

Tilbake til Riverton var en interessant lesing med noen høydepunkt, men ikkehar lest ferdig boka. Jeg savnet et sterkere helhetsinntrykk og mer intensitet. Det var ingen bok som satte sine spor. Det var et savn. Kjekk bok å lese, men fort glemt. Jeg likte boka En svunnen tid av samme forfatter mye bedre.
Bakpå:

Sommeren 1924: Under et glitrende sosietetsball, ved bredden av en liten innsjø på et engelsk gods, inntreffer en tragedie som vil endre mange menneskers liv. De eneste vitnene, søstrene Hannah og Emmeline Hartford, snakker aldri med hverandre igjen.

Vinteren 1999: Nittiåtte år gamle Grace Bradley, tidligere hushjelp på godset, får besøk av en ung produsent som lager en film om hendelsen ved Riverton. Gamle spøkelser blir vekket til live, og minner baner seg vei opp til overflaten. En sjokkerende hemmelighet er i ferd med å slippe frem lyset.
Original tittel: The house at Riverton
Norsk tittel: Tilbake til Riverton
Forfatter(e): Kate Morton
Sjanger: historisk roman, krim
Målgruppe: voksen
Antall sider: 512
Forlag: Macmillan Pan Books
Norsk Forlag: Schibsted
Utgitt: 2007
Min utgave: 2008 (Innbundet)
Lest: 13.08. - 30.08. 2014
Kilde: kjøpt
Plot:
5 (Stødig og gjennomført plot).
Tittel:
4 (Vekker ingen stor oppsikt, akkurat).
Omslag:
4 (Hadde likt omslaget bedre hvis det ikke var for bokklubben som bruker markert strek nederst på bokomslaget for å fremheve bokklubben logoen. Jeg liker hele bokomslag best som dekker hele siden). Ps: Jeg har ikke samme bokomslag som det som er vist på bildet.
Baksidetekst:
4 (Det lyder jo litt spennende og kanskje det er en bok for meg).
Persongalleri:
5 (Mange spennende og sterke karakterer som utfyller hverandre).
Skrivemåte:
4 (Litt langsomt. Det er mange dødpunkter underveis før det skjer noe. Man må være litt tålmodig under lesingen, kjente jeg).
Favorittkarakter: Hannah. Fikk medfølelse for henne av mange grunner. Drømmer om det perfekte liv, men hun føler at det ikke er lett).
Slutten:
4 (Ble litt vel forutsigbart for min del og ga meg ikke den hjemsøkende følelsen etterpå som jeg hadde håpet på).
Høydepunkt:
Det begynte å ta seg opp litt mot slutten.
Lavpunkt:
Det blir for mange detaljerte beskrivelser underveis som gjør til at handlingen føles litt langtekkelig.
Terningkast: 4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2014

4 kommentarer:

  1. Jeg er ganske så enig i den fine omtalen din :-) Jeg likte boken, men jeg var ikke overbegeistret. Jeg er enig i at språket til tider var monotont og jeg "skumleste" litt i de kjedeligste delene. Men samtidig var det jo en helt ok bok og en fin leseopplevelse :-)
    Ønsker deg en god dag, Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg likte konseptet godt og atmosfæren, men skrivemåten og gjennomføringen ble litt platt og monotont for min del. Jeg ønsket meg noe mer ut av det. Savnet mer mystikk og noe mer mellom linjene. Følte ting ble litt overfortalt til tider. Det kveler på en måte historien, hvis du skjønner? Men har ikke fått skrekken av Morton ennå. Har lest En svunnen tid som jeg likte mye bedre enn denne.

      Ha en fin dag du også, Astrid Terese:)

      Slett
  2. Lyttet/leste til Den glemte hagen av henne, og den likte jeg faktisk ganske godt. Ha en fin kvel.d.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har Den glemte hagen stående i hylla og jeg ser ikke bort i fra at jeg kommer til å lese den også selv om ikke denne falt helt i smak. Men har fortsatt troen på henne siden jeg likte En svunnen tid av henne.

      Ha en god kveld du også:) Jeg drikker min x antall kaffekopp. Helt avhengig:)

      Slett