30. mars 2014

Rom 33 av I.M.H. Gilbert - å legge seg kommer aldri til å bli det samme igjen

Liz fikk ikke sove. Det var plutselig så kaldt i rommet. Det var helt stille, det eneste hun hørte var susing innenfra, som om vinden blåste rundt omkring i bygget. 
    "Så guffent," tenkte hun og ønsket at Silje var våken hun også. Hun likte ikke å ligge våken på et fremmed sted. Og rommet var virkelig skummelt.
Drømmer behøver vel ikke å bety noe?

En klasse drar på leirskole, noe hovedpersonen Liz ikke ser frem til. Hun har bare en venn i den klassen; Silje, mens de andre mobber henne og setter ut falske rykter om henne. Så dette er virkelig ingen drømmetur, men hun har ikke annet valg enn å være med. Hun må bare holde ut. Leirskolen de skal til har tidligere vært militærleir, og Liz og Silje får et rom som er litt avsides enn de andre rommene. Rommet de får er ikke like "fancy" og oppusset som de andre rommene. Rommet de får er gammelt og bærer tydelig preg på at det har vært militærleir. Til tross for skuffelsen angående rommet prøver de å gjøre det beste ut av det. De skal tross alt ikke oppholde seg så mye på rommet. De skal være sosiale og være med på båtkurs. Selv om de ikke skal oppholde seg på rommet særlig ofte, opplever Liz merkelige ting, spesielt underlige drømmer. Hun har en mistanke om at drømmene hennes har en tilknytning til dette rommet og at drømmene prøver å fortelle henne noe, men hva?

Dette er bok nummer to i bokserien Grusom. Grusom er ikke en bokserie som er skrevet i kronologisk rekkefølge. Hver bok har sin egen historie og forskjellige forfattere bidrar i bokserien. Forrige og første bok i serien var En smak av zommer av Tor Arve Røssland.

Bokserien tar for seg en vanlig hverdag blandet med grøssende elementer, og boka Rom 33 er ingen unntak. Rom 33 leker seg med nåtiden møter fortid. To historier fletter seg sammen på en lett og oversiktelig måte. Det er ikke spesielt originalt, men det funker. Og konseptet består av et fargerikt persongalleri. Jeg likte karakterene et hakk bedre enn selve historien. De funker bra sammen på godt og vondt. Det er lett å se disse personene for seg, og scenene med lærer Pedersen var de beste. En fyr som er ufrivillig komisk, i hvert fall i mine øyne. Hovedpersonen Liz er også lett å like. I mange bøker, spesielt i spenningssjangeren skal alle være så modige og sterke, men til tross for at Liz er en tøff person som tåler det meste, blir vi også kjent med hennes svake sider, som bare gjøre henne menneskelig. Så i dette tilfellet syns jeg at karakterene var sterkere enn selve historien, selv om den hadde noen grøssende scener. Selv er jeg stor fan av grøsserssjangeren (det er min favorittsjanger), og det skal mye til for å overraske meg, sette meg ut av spill og dermed blir denne sjangeren lett forutsigbart for min del. Likevel er det en sjanger jeg koser meg med både i bokformat og på film.

Rom 33 var mer gøy enn skremmende for min del, og dette er en bok som garantert er midt i blinken for en yngre garde som er nysgjerrig og som vil utforske grøssersjangeren nærmere. Men jeg må innrømme at jeg er glad for at jeg har lakenskrekk og liker å sitte oppe om natta, for jeg kommer aldri til å se senga på samme måte igjen ...

Bakpå:

Liz og klassen er på leirskole ved sjøen. Liz gruer seg til å tilbringe en hel uke med klassens verste plageånder, men plutselg begynner de å utsettes for ulykker. Og romvenninnen til Liz må reise hjem med akutte pustevansker.

Noe er fryktelig galt på den gamle leirskolen. Og det er noe veldig rart med den nye jenta Liz må bo på rom med.
Originaltittel: Rom 33
Forfatter(e): I.M.H. Gilbert
Sjanger: grøss
Målgruppe: Ungdom
Antall sider:
115
Forlag:
Egmont Kids Media Nordic AS
Utgitt: 2014
Min utgave:
2014 (Innbundet)
Lest: 28.03. - 29.03. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
4 (Litt nyskapende og småspennende).
Tittel:
3 (Høres ut som om det vil skje noe forferdelig, men ikke særlig originalt).
Omslag:
5 (Creepy og stilig).
Baksidetekst
: 4 (Høres jo "festlig" ut dette).
Persomgalleri: 5 (Mange spennende og livlige karakterer).
Skrivemåte:
4 (Levende skrivemåte og engasjerende). 
Favorittkarakter: Pedersen. Herlig karakter på mange måter.
Slutten: 4 (Gikk som forventet, men skal ikke "klage").
Høydepunkt:
Diverse karakterer og noen ekle scener oppstår.
Lavpunkt:
Skulle ønske at historien varte litt lenger og savnet litt mer stedsbeskrivelse.
Terningkast:
4
Leseutfordring: 
100 bøker i løpet av 2014


7 kommentarer:

  1. Denne høres grøsselig spennende ut. Jeg har god erfaring med ungdomsbøker, men grøssere tror jeg at jeg holder meg unna :) Håper du har hatt sol der du er, og har hatt en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har en del erfaringer med ungdommsbøker jeg også, men har alltid hatt en svakhet for grøssere. Grøss er vel sjangeren som er min favoritt. En sjanger jeg aldriblir lei av:)
      Det har vært litt sol og stort sett oppholds. Og helga har vært helt grei.

      Ha en fin kveld:)

      Slett
    2. Har en del erfaring med ungdomsbøker jeg også, men må ærlig innrømme at jeg er veldig glad i grøss. Det har vært min favorittsjanger både på film og i bokformat. Det er en sjanger jeg aldri blir lei av:)

      Det har vært litt solglimt og ellers opphold, og helga har vært helt vanlig:)

      Er bare nedfor for tiden. Sol hjelper ikke.

      Slett
  2. Syntes den virket spennende ut i fra handlingshistorien , og stort pluss for sterkt persongalleri. Kanskje jeg plukker den opp, og takk for flott omtale ;D
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Opplevde persongalleriet som sterkere enn selve historien. Det er det rare med meg. Enten så liker jeg handlingen bedre eller persongalleriet bedre. Enten eller.
      Har vært artig å høre hva du syns om den hvis du bestemmer deg for å lese den.

      Slett
  3. Anonym12:08

    Jeg liker boka veldig godt ville ha gitt den terningskast 6

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra du koste deg med den. Jeg syns dessverre den ble litt for forutsigbar.

      Slett