3. juli 2013

The Survivor av Sean Slater - lovende begynnelse, men så ble det ikke helt det samme ...

It was too much for Striker to take, and he knew he had to do one of two things - expose the man for the fraud he was and make a scene in front of the media, or remove himself from the situation. Commonsense and compassion told him that the last thing the families needed at this time was a police drama. So he gritted his teeth and turned away. With a heavy heart, he marched through the school's front doorway and stepped back into the carnage that this day's insanity had wrought.
Skolemassakre kan skje overalt, når man minst venter det, også i litteraturens verden.

En High - School blir plutselig angrepet av tre personer som gjemmer seg bak hockeymasker med hver sin farge. De braser inn på skolen og skyter vilt rundt seg. Hva er det som skjer? Hvem er det og hvorfor gjør de dette? Har de en tilknytning til skolen i det hele tatt eller er det bare et tilfeldig angrep?

Samtidig er det politietterforsker Jacob Strikers første dag på jobb etter seks måneders fravær. Han har tatt seg fri fra jobb etter at han mistet kona si på et tragisk vis og må ta seg av tenåringsdatteren Courtney alene. De går som regel godt overens, men også de har sine feider. Første dagen hans på jobb blir mer dramatisk enn forventet og etter den grusomme tragedien på den lokale skolen må han finne ut hvem som står bak denne massakeren og finne ut hva som var motivet. Vil han finne ut hvem de skyldige er? Første dag på jobb blir på ingen måte rolig eller kjedelig.

Den kanadiske forfatteren Sean Slater og Jørn Lier Horst har noe til felles, de er begge politietterforskere i virkeligheten og forfattere, så her er det snakk om realistisk krim på høyt plan. The Survivor er Slaters debutroman og han har gitt ut flere bøker siden. Jeg fikk denne av forlaget hans for et par år siden da jeg drev en engelsk bokblogg samtidig med den norske. Etter hvert kuttet jeg ut den engelske bokbloggen fordi jeg fant ut at jeg har ikke krefter/energi til å drive to bokblogger og ville konsentrere meg om min norske bokblogg istedet.

Boka begynte veldig lovende og var stappet med action, men så begynte det å ta mange forskjellige vendinger at det til tider føltes ut som å lese flere historier blandet i en. At det kom inn mange sideveier og det føltes ut som om man leste til slutt en helt annen bok enn den man egentlig begynte på. Det ga en rar følelse egentlig. Jeg sier ikke at det ble til det verre, men savnet at hovedplottet i historien kunne ha blitt strammet mer opp istedet for å ta så mange unødvendige sidesprang eller hva jeg skal kalle det. Det gjorde til at tempoet i historien gikk litt tregere enn det jeg hadde håpet på.

The Survivor hadde en lovende start der sidene ble vendt i en fart, så ble det roligere og forskjellige intriger oppsto etter hvert mot en slutt som minner meg om en dårlig Hollywood-film. Savnet også litt sterkere karakteroppbygging. Savnet å komme mer i dybden på dem, ikke bare på overflaten. Alt i alt en grei krimbok, men ikke noe særlig minneverdig. Om jeg skal lese flere bøker av Sean Slater? Jeg har ikke bestemt meg ennå. Vi får se!

Bakpå:

THE TRUTH LIES
BEHIND THE MASK

In his first hour back grom a six-month leave of absence, Detective Jacob Striker’s day quickly turn into a nightmare. He is barely on scene five minutes at his daughter’s high school when he encounters an Active Shooter situation. Three men wearing hockey-masks – Black, White and Reed – have stormed the school with firearms and are killing indiscriminately. Striker takes immediate action.

Within minutes, two of the gunmen are dead and Striker is close to ending the violence. But before Striker can react, Red Mask flees – and escapes. Against the clock, Striker investigates the killings or which there is no known mote and no suspect. Soon his investigation takes him to darker places, and he realizes that everything at Saint Patrick’s High is not as it appears. The closer he gets to the truth, the more dangerous his world becomes.

Until Striker himself is in the line of fire.

. Sean Slater is a real life Vancouver cop and he writes with blistering authority
. Reminiscent of complex, multi-layered thrillers such as Michael Marshall’s THE STRAW MEN and Jilliane Hoffman’s RETRIBUTION
.Controversial and high-concept: a thriller to get you talking
.The next Jacob Striker novel will follow in 2012
Originaltittel: The Survivor
Norsk tittel: Ikke utgitt på norsk
Forfatter(e)
: Sean Slater
Sjanger: action, thriller, krim, politidrama
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 513
Forlag: Simon & Schuster
Utgitt: 2011
Min utgave:
2011 (Pocket)
Lest:
18.06. - 29.06, 2013
Kilde: Leseeksemplar fra forlaget
Plot:
4 (Småspennende, i hvert fall begynnelsen).
Tittel:
5 (Passer godt til innholdet).
Omslag:
6 (Stilig og minner meg om Jason Voorhees, ja, han seriemorderen fra Friday the 13th filmene. Han også gjemmer seg bak en hockeymaske).
Baksidetekst:
5 (Virker jo lovende dette her).
Persongalleri:
4 (Noen spennende karakterer er der, men mange av dem virker litt platte, dessverre).
Skrivemåte:
4 (Enkel og grei skrivemåte. Lettleselig).
Favorittkarakter:
Ingen spesielle. Jeg fikk ingen tilknytning til noen.
Slutten:
2 (Den var rett og slett døll og litt for Hollywood aktig).
Høydepunkt:
Politietterforskeren Strikers forhold til datteren, hvordan de opplever gode tider og motgang sammen). Ble mer interessert i familiedramaet enn selve politidramaet.
Lavpunkt:
Slutten. Den var litt sånn ... meh... eller hvordan jeg skal beskrive det ...
Terningkast:
4
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2013 & Off the shelf 2013

2 kommentarer:

  1. Anonym16:25

    Jeg tenker at en bok om en Skolemassakre kunne vært utrolig spennende, men det hørtes det egentlig ikke ut som du synes denne er. Det er synd i grunnen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tenkte jeg også, men så bevegde det seg i en helt annen retning og det var ikke den boka jeg trodde det ville bli. Dermed var det litt skuffende:(

      Slett