27. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (september)

September var en veldig variert måned angående sjangre. Alt fra horror til romance.

The Gunslinger (The Dark Tower #1)

Innestengt - Chris Jordan

De Gales Hus - Karin Fossum

M is for Magic - Neil Gaiman

Skjult Lengsel - Nora Roberts

Die For Me - Amy Plum

You're Next - Gregg Hurwitz

Fallen - Lauren Kate

Evermore (The Immortals #1) - Alyson Noël

Den Eneste Rette - Stephanie Doyon

Abby, min elskede - Hadley Irwin

Englevakt - Narinder Dhami

Skal si det gikk unna mange bøker i september. Og de som gjorde mest inntrykk på meg er:



The Gunslinger (The Dark Tower #1) - Stephen King


(Goodreads)

Beginning with a short story appearing in The Magazine of Fantasy and Science Fiction in 1978, the publication of Stephen King's epic work of fantasy -- what he considers to be a single long novel and his magnum opus -- has spanned a quarter of a century.

Set in a world of extraordinary circumstances, filled with stunning visual imagery and unforgettable characters, The Dark Tower series is King's most visionary feat of storytelling, a magical mix of science fiction, fantasy, and horror that may well be his crowning achievement.

Book I
In The Gunslinger (originally published in 1982), King introduces his most enigmatic hero, Roland Deschain of Gilead, the Last Gunslinger. He is a haunting, solitary figure at first, on a mysterious quest through a desolate world that eerily mirrors our own. Pursuing the man in black, an evil being who can bring the dead back to life, Roland is a good man who seems to leave nothing but death in his wake.


Har lenge vært spent på denne serien. Den er både elsket av SK fans. Mange sier detn er svært annerledes enn alt annet han har skrevet og det stemmer også. Jeg koste meg med den første boka. En bok med ekkel og herlig atmosfære. Har ikke lest resten av serien ennå for jeg har ikke fått tak i de andre bøkene. Har ikke vært i nærheten av en bokhandel i det siste (I've been stron!), men jeg skal love dere at jeg gleder meg til fortsettelsen!


De Gales Hus - Karin Fossum


(Bokelskere.no)

"Det var på den tiden jeg gikk omkring i Oslo med en stor sorg. Den hadde vart i årevis, først bare merkbar som en treghet i kroppen, et press i hodet, jeg likte å forestille meg at et blodkar i hjernen var i ferd med å springe, og at en varm flom snart ville drukne alle tanker, alle bilder. Jeg ville inn i et tanketomt mørke, jeg ville vekk. Hvis bare dette blodkaret ville springe. Men det skjedde aldri. Jeg sluttet å spise, sluttet å sove. Gikk tynnkledd ute om natten for å fryse. Leste Sylvia Plath. Drakk Whisky på fastende hjerte, spilte Janis Joplin på høyeste styrke."Ordene tilhører Hanja, og en marsdag i 1978 blir hun båret over terskelen til lukket avdeling på Varden. Hun har 160 sting i kroppen etter å ha løpt inn i et stort vindu. Hun er bare tjuefire år, men alt hun vil er å dø. De gales hus er en roman full av dramatiske hendelser og skjebner, men også episoder og personer som er skildret med stor humor og varme.


En meget spesiell og velskrevet bok dette. Karin Fossum er ekspert på å gi god innblikk på outsidere. Dette er en mørk og festlig bok om mennesker som sliter med gli inn i samfunnet. Anbefaler denne boka på det varmeste! Har ikke sett filmen ennå, og vet ikke om jeg vil det heller for jeg har ikke sansen for Ingrid Bolsø Berdal som spiller hovedpersonen. Hun er langt i fra noen favorittskuespiller.



Die for me - Amy Plum


(Goodreads)

My life had always been blissfully, wonderfully normal. But it only took one moment to change everything.

Suddenly, my sister, Georgia, and I were orphans. We put our lives into storage and moved to Paris to live with my grandparents. And I knew my shattered heart, my shattered life, would never feel normal again. Then I met Vincent.

Mysterious, sexy, and unnervingly charming, Vincent Delacroix appeared out of nowhere and swept me off my feet. Just like that, I was in danger of losing my heart all over again. But I was ready to let it happen.

Of course, nothing is ever that easy. Because Vincent is no normal human. He has a terrifying destiny, one that puts his life at risk every day. He also has enemies . . . immortal, murderous enemies who are determined to destroy him and all of his kind.

While I'm fighting to piece together the remnants of my life, can I risk putting my heart—as well as my life and my family's—in jeopardy for a chance at love?


Endelig en bok som skiller seg ut i fantasymylderet. Er du opå utkikk etter noe nytt og spennende innen urban fanasy sjangeren, så er denne boka noe for deg. Vil ikke si så me om boka i redsel for å avsløre for mye. Boka er også på norsk: Våk over meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar