18. februar 2011

(Darke Academy) Secret Lives av Gabriella Poole - ny og forfriskendevampyrserie!

Anyway, she told herself for the umpteenth time, she needed to know what they were up to. Finding things out, finding people out, taking care of herself: that was what had helped her survive Cranlake Cresent. That was what had got her out of there, and brought her to Paris.

If she played her cards right, it would help her survive the Academy, too.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vampyrer, vampyrer og atter vampyrer. Begynner ikke vi mennesker å bli lei av disse vesenene nå? Jeg trodde det selv, men så kom jeg over denne serien og ble overrasket over at man kan ikke blir lei av vampyrer. I hvert fall ikke i lengden. Og Darke Academy er heldigvis en forfriskende variant!



Cassandra har nettopp ankommet Paris hvor hun skal studere ved Darke Academy. Hun føler seg litt lost og forvirret. Hun er ikke sikker på om hun kommer til å finne dette akademiet med tanke på at hun aldri har vært i Paris før. Når hun til slutt finner det, får hun inntrykk av at det er et skikkelig snobbete sted. Studentene ser rike og selvsikre ut. Her må man være eksklusiv for å gå og hun føler fort at hun ikke passer inn, selv om hun har fått scholarship (stipendium) for å gå der. Men hun er vant til å klare seg selv. Det har hun gjort hele livet etter at moren og hennes nye kjæreste kastet henne ut da hun var en liten og vært hos forskjellige fosterhjem. Hun er en meget selvstendig dame som ikke lar seg skremme så lett. På akademiet er det studenter så å si fra hele verden, det er til og med en norsk og en svensk student der (litt morsomt) og hun får en argentinsk romvenninne, Isabella, som hun raskt blir venninne med. De er kanskje rake motsetninger. Hun er stille og litt reflekterende av seg, mens Isabella er den som babler i vei om alt og ingenting, stort sett hele tiden.

Etter hvert blir hun kjent med noen andre studenter. Og hun legger også merke til en gjeng studenter som skiller seg litt ut fra de andre, med tanke på at de er vakrere, rikere og har mye makt, en gjeng som kaller seg The Few. Men hvem er The Few og hva er deres oppgave? Når hun får vite at en student døde mistenkelig. Søsteren til en som heter Jake, som er ivrig til å komme til bunns med det mystiske dødsfallet, får Cassandra følelsen av at akademiet skjuler et eller annet. Men hva? Hun skjønner at hun må på et eller annet vis bli medlem av The Few for å finne ut mer om akademiets ”hemmeligheter”, men hvordan blir hun det og hva innebærer det å være medlem av den gjengen? Hun får følelsen av at hun bør holde seg unna dem, men hvorfor?

Det var en tid jeg var skikkelig lei av vampyrer. Spesielt etter Twilight hysteriet. Alt maset om Team Edward, Team Bella osv, og jeg hatet Stephenie Meyer for at hun klusset med vampyrer alt for mye. I hennes verden er vampyrer kjærlighetssyke, de spiser ikke menneskekjøtt, bare dyrekjøtt og i stedet for å dø i sola, glitrer de. Hvor tåpelig er ikke det? Og da jeg leste den første Twilightboka (har ikke lest de andre … ennå) var jeg fortvilet at en forfatter som skriver så dårlig kan selge så mye. Men jeg har alltid vært glad i vampyrer. Det er fascinerende vampyrer. Og en dag da jeg vandret litt på måfå ved hyllene med de magiske ordene ”Ta 3, betal for 2" i de engelske pockethyllene på bokhandelen, ble jeg oppmerksom på en ny vampyrserie, i vampyrhylla, som jeg aldri hadde hørt om. Det som gjorde meg nysgjerrig og oppmerksom på akkurat de bøkene var omslaget. De er vakkert, og man blir på en måte litt hypnotisert av de røde, glødende øynene. Når man setter boka under leselampa skinner de røde øynene skikkelig skarpt. Det er rått. Og da jeg leste bakpå var jeg solgt. Så det endte med at jeg kjøpte den og bok nummer to og en annen bok jeg ikke husker på. Jeg hadde ikke spesielt store forventinger til denne bokserien, men håpet at det i det minste var spennende.

Men må si hvor uventet glad jeg ble i serien. Jeg liker Cassandra, eller Cassie, som hun kalles. Hun er ikke som de andre hovedpersonene i vampyrseriene nå til dags. Hun har ikke superkrefter, hun er sårbar, men lar seg heller ikke pille på nesen så lett og hun virker for en gangs skyld fornuftig. Det er lett å kjenne seg igjen i henne. Hun er sarkastisk og er jordnær. Det jeg også liker veldig godt med denne bokserien og akademiet er at de aldri er på samme sted. Dette semesteret er de i Paris, i  det neste, altså i neste bok er de i en helt annen by i et helt annen kontinent. Hvor vil jeg ikke røpe ennå. Har så vidt begynt i den andre boka. Det er svært få seriebøker som fenger meg så mye at jeg bare MÅ begynne på neste bok, så det er virkelig noe spesielt med denne serien; Darke Academy. Jeg syns den er forfriskende og har mye atmosfære. Dessuten skriver Gabriella Poole svært godt og det er ikke vanskelig å se for seg de scenene hun beskriver. Så jeg er svært på utviklingen i denne serien siden den har noe fresht over seg. Så jeg ble positivt overrasket hvor godt jeg liker den. Jeg tok en stor sjanse på å kjøpe de to første bøkene uten å vite noe om dem, men jeg er glad for at jeg tok den sjansen. Så langt er det gitt ut tre bøker i serien. Men det går rykter om at forfatteren har skrevet en fjerde bok også. Men om når den kommer ut eller om den kommer ut for sikkert, det vet jeg ikke noe om. Jeg får vente med å kjøpe den tredje til den fjerde kommer ut (om den blir publisert) så ventetiden ikke blir altfor lang. Jeg var bare glad jeg hadde bok nummer to innenfor rekkevidde etter at jeg ble ferdig med den første. For det er så mye jeg vil vite. Det er så mange fascinerende karakterer. Det er noe forfriskende med dem. Og det er spennende at det er så mange som har forskjellige kulturbakgrunn. Det blir ikke så ensformig. Så jeg er glad for at jeg kom tilfeldigvis over denne serien. Den er underholdende, fresh og det er lett å leve seg inn i handlingen. Ja til mer Darke Academy!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bakpå:
’TRUE GRADUATES OF THE DARKE ACADEMY TAKE LIFE BY THE THROAT, CASSANDRA. REMEMBER THAT!’

The Darke Academy is a school like no other. An élite establishment that moves to a new exotic city every term, its students are impossibly beautiful, sophisticated and rich. And the mother new scholarship girl Cassie Bell learns about the Academy, the more curious she becomes.

What sinister secrets are guarded by the Few – the select group of students who keep outsiders away? Who is the dark stranger prowling the corridors at night? And what really happened a year earlier, when the last scholarship girl died in mysterious circumstances?

One thing Cassie will discover is that a little knowledge may be a dangerous thing, but knowing too much can be deadly…

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Originaltittel: Darke Academy: Secret Lives

Norsk tittel: Ingen norsk utgave, tror jeg.

Forfatter: Gabriella Poole

Sjanger: fantasy, vampyr, overnaturlig

Antall sider: 267

Utgitt: 2010


Lest: 13.02 - 17.02 (2011)


Plot: 5

Tittel: 4

Omslag: 6

Baksidetekst: 5

Persongalleri: 6

Skrivemåte: 5

Slutten: 5

Høydepunkt: Endelig en ny og forfriskende vampyrserie som skiller seg litt ut. Det var på tide!


Lavpunkt: Litt kort i grunn. Men man får i alle fall lyst til å lese og vite mer.


Terningkast: 5

Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

2 kommentarer:

  1. Høres ut som en spennende serie!

    SvarSlett
  2. rufsetufsa19:08

    Det er det også :) Jeg ventet ikke helt det store, men jeg ble veldig positivt overrasket :) Endelig en vampyrserie som jeg liker hehe...

    SvarSlett