17. mars 2010

Livets lenker: Brudekronen, Bok 1 av Christin Grilstad Prøis - flere som syns at mannen på forsiden ligner på Bjørn Sundquist?

Tenk om de  måtte selge gården! Elen bøyde seg over riva. Hvordan kunne hun stå her og tenke på Sigmund når det var slik fatt? At hun kunne la seg beruse av glede når tragedien lurte like rundt hjørnet! Hun blunket for å tvinge bort tårene som var i ferd med å fylle øynene. Hadde de ikke hatt nok ulykker på Heimsett?





Originaltittel: Brudekronen

Forfatter: Christin Grilstad Prøis

Sjanger: romanserie

Antall sider: 254

Utgitt: 2010

Lesetid: 5 dager



Bakpå: “Og ingen kjærlighet ble slik som de drømte den…”

Sigrid Undset



Gudbrandsdalen,

Sommeren 1856

På fjellgården Heimsett vokser den atten år gamle Elen opp. Selv om familien lever under trange kår, smiler lykken til Elen. Men en dag avdekkes tragedien: Faren har satt seg i stor gjeld. Helt uventet tilbyr doktoren i bygda seg å redde familiegården fra tvangssalg. Han har kun ett krav - at han får Elen som brud …



Oppsummering:
Elen er en ung og vakker jente som bor på gården Heimsett sammen med sine foreldre og søsken. Hun er lykkelig forelsket i Sigmund som er den eneste for henne. Men Elens fremtid og planer blir ikke helt som hun har tenkt seg. For noe tragisk skjer på gården og for å redde situasjonen har ikke Elen noe annet valg enn å gifte seg med doktoren, som er mye eldre enn henne og langt i fra like kjekk som hennes elskede Sigmund. Men Elen kan ikke svikte familien som kan risikere å miste alt om hun ikke gifter seg med doktoren og det betyr at hun må glemme Sigmund. Men kan hun virkelig glemme ham?





Ettertanke: Dette er den andre romanserien jeg leser på. Den første jeg begynte tilfeldigvis å lese og som falt i smak var Fossefall av Jorunn Johansen. Ellers leser jeg vanlige bøker. Men etter å lest en god del Fossefall - bøker, så ble jeg jo selvsagt nysgjerrig på andre romanserier også, og etter at jeg så traileren til Livets Lenker på norskeserier.no, så fikk jeg lyst til å lese denne romanserien også. Bli bedre kjent med Elen og de andre. Traileren virket spennende og ga meg lyst til å lese første bok.



Har ikke lest noe av Christin Grilstad Prøis tidligere, men jeg så henne i et program som gikk på NRK1 for en stund siden som het Den store reisen hvor hun og andre familier skulle være sammen med hver sin stamme i Afrika, som gikk på lørdagene. Det var en artig og fascinerende ”realityserie” å se på.



Uten å ha lest noe av Prøis tidligere, så merker jeg allerede etter å ha lest kun en bok av henne at hun skriver godt. Hun kommer med en god del kreative beskrivelser. Hun er flink til å sette ord på det karakterene føler uten at beskrivelsene og setningene føles oppbrukte. Men det som skuffer meg litt er at selve historien ble litt for forutsigbar for min del. Den hadde sine spennende øyeblikk, men det ble for lite overraskelser og jeg fikk ikke akkurat bakoversveis når de få spenningshøydepunktene skjedde, for de kom akkurat som ventet. Selv om den første boka opplevdes som litt kjedelig så hadde den en slutt som gjorde til at jeg også fikk lyst å sjekke ut bok nummer 2.



Høydepunkt: Jeg liker å lese om gale/forskrudde personer (doktoren er et godt eksempel på det). For det er spennende å lese om personer som tenker annerledes enn normalt og som virker ondskapsfull. Det er god psykologisk lesing. Jeg er også spent på hvordan det vil gå med Elen, som må gjøre ting hun ikke vil "bare" for å redde familien. Det er beundringsverdig og jeg ønsker henne alt godt.



Lavpunkt: Litt for forutsigbar handling for min del og noen kjedelige sider, men grei nok som førstebok.



Terningkast:
3
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar