Viser innlegg med etiketten anbefaling. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten anbefaling. Vis alle innlegg

20. juni 2012

En av de morsomste bokrelaterte videoene jeg har sett på lenge!

Jeg følger mange bokglade folk på youtube som gir gode bokomtaler. En av mine favoritter er bookswithcourt. Hun virker veldig morsom og hun gir mange gode og dype bokomtaler. Kom over en video der hun skulle adde in your pants etter noen boktitler hun fant. (Litt vanskelig å forklare), men unansett. Se videoen sier jeg bare. Får den deg ikke til å le så vet ikke jeg. Syns spesielt det siste forslaget hennes var noe for seg selv:-) 

28. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (november)

Det ble litt flere bøker i november enn oktober (heldigvis):

Fossefall(34) Stemmen som hvisket - Jorunn Johansen

Fossefall(35) Nytt år - Jorunn Johansen

De ukjente - Dean R. Koontz


De ukjente - Dean Koontz


(Goodreads)

From a top-secret government laboratory come two genetically altered life forms. One is a magnificent dog of astonishing intelligence. The other, a hybrid monster of a brutally violent nature. And both are on the loose...


En bok jeg brukte få dager på fordi den var utrolig spennende! Og jeg likte samspillet mellom den voksne mannen og hunden Einstein. Et rørende og sterkt forhold. Og Einstein er den mest elskverdige hunden jeg noen gang har lest om i en bok! Spennende fra første til siste side!


Fossefall(36) Nytt år - Jorunn Johansen


(Bokelskere.no)

Ola blir angrepet med kniv av ulvemannen og blir forlatt langt inne i skogen. Imens leter Amalie fortvilet etter mannen sin. Det er kveld, og hun blir tvunget til å ta inn på vertshuset i Kongsvinger. Da hun legger seg, murrer det kraftig nederst i korsryggen. Fødselen nærmer seg, men uten Ola ved sin side føler hun seg fryktelig alene. Like etter blir Ola funnet, men er det for sent?Ola, du må love å bli hos meg. Du kan ikke forlate meg. Amalie knuget hånden hans, kysset den. Så bøyde hun seg frem og hvilte hodet på dynen. Lov at du kjemper. For meg, Kajsa, og barna i magen min. Vær så snill. Kroppen hennes ristet av gråt. Jeg mistet deg én gang. Det kan ikke skje igjen!





Etter over 30 bøker med Fossefall må jeg rose forfatteren Jorunn Johansen som klarer å holde spenningen oppe så lenge. Selvsagt er det oppturer og nedturer i denne serien også, men alltid må jeg bare lese videre for å se hvordan det vil gå med Amalie og hennes nærmeste. Har jo tross alt kjent Amalie siden hun var 8 år. Og håper jeg blir kjent med henne i flere år til selv om hun allerede er en voksen kvinne. Hun er et spennende vesen.

Månedens Bokanbefaling (oktober)

I oktober ble det ikke slukt mange bøker, dessverre. Det ble kun med en bok, og jeg som hadde planlagt å lese mange bøker siden det nærmet seg Halloween. Men så kom mørketiden, og leselysten var ikke helt der.

Mørk Kyst - Peter Temple


Og Mørk Kyst er nok en bok jeg helst ikke vil anbefale. Den hadde blitt rost opp i skyene av kritikere. Jeg var skeptisk, men tok sjansen. For å være ærlig så var boka for tørr og langsom for min del.

Så dermed ingen bokanbefaling når det gjelder oktober. Beklager!

27. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (september)

September var en veldig variert måned angående sjangre. Alt fra horror til romance.

The Gunslinger (The Dark Tower #1)

Innestengt - Chris Jordan

De Gales Hus - Karin Fossum

M is for Magic - Neil Gaiman

Skjult Lengsel - Nora Roberts

Die For Me - Amy Plum

You're Next - Gregg Hurwitz

Fallen - Lauren Kate

Evermore (The Immortals #1) - Alyson Noël

Den Eneste Rette - Stephanie Doyon

Abby, min elskede - Hadley Irwin

Englevakt - Narinder Dhami

Skal si det gikk unna mange bøker i september. Og de som gjorde mest inntrykk på meg er:



The Gunslinger (The Dark Tower #1) - Stephen King


(Goodreads)

Beginning with a short story appearing in The Magazine of Fantasy and Science Fiction in 1978, the publication of Stephen King's epic work of fantasy -- what he considers to be a single long novel and his magnum opus -- has spanned a quarter of a century.

Set in a world of extraordinary circumstances, filled with stunning visual imagery and unforgettable characters, The Dark Tower series is King's most visionary feat of storytelling, a magical mix of science fiction, fantasy, and horror that may well be his crowning achievement.

Book I
In The Gunslinger (originally published in 1982), King introduces his most enigmatic hero, Roland Deschain of Gilead, the Last Gunslinger. He is a haunting, solitary figure at first, on a mysterious quest through a desolate world that eerily mirrors our own. Pursuing the man in black, an evil being who can bring the dead back to life, Roland is a good man who seems to leave nothing but death in his wake.


Har lenge vært spent på denne serien. Den er både elsket av SK fans. Mange sier detn er svært annerledes enn alt annet han har skrevet og det stemmer også. Jeg koste meg med den første boka. En bok med ekkel og herlig atmosfære. Har ikke lest resten av serien ennå for jeg har ikke fått tak i de andre bøkene. Har ikke vært i nærheten av en bokhandel i det siste (I've been stron!), men jeg skal love dere at jeg gleder meg til fortsettelsen!


De Gales Hus - Karin Fossum


(Bokelskere.no)

"Det var på den tiden jeg gikk omkring i Oslo med en stor sorg. Den hadde vart i årevis, først bare merkbar som en treghet i kroppen, et press i hodet, jeg likte å forestille meg at et blodkar i hjernen var i ferd med å springe, og at en varm flom snart ville drukne alle tanker, alle bilder. Jeg ville inn i et tanketomt mørke, jeg ville vekk. Hvis bare dette blodkaret ville springe. Men det skjedde aldri. Jeg sluttet å spise, sluttet å sove. Gikk tynnkledd ute om natten for å fryse. Leste Sylvia Plath. Drakk Whisky på fastende hjerte, spilte Janis Joplin på høyeste styrke."Ordene tilhører Hanja, og en marsdag i 1978 blir hun båret over terskelen til lukket avdeling på Varden. Hun har 160 sting i kroppen etter å ha løpt inn i et stort vindu. Hun er bare tjuefire år, men alt hun vil er å dø. De gales hus er en roman full av dramatiske hendelser og skjebner, men også episoder og personer som er skildret med stor humor og varme.


En meget spesiell og velskrevet bok dette. Karin Fossum er ekspert på å gi god innblikk på outsidere. Dette er en mørk og festlig bok om mennesker som sliter med gli inn i samfunnet. Anbefaler denne boka på det varmeste! Har ikke sett filmen ennå, og vet ikke om jeg vil det heller for jeg har ikke sansen for Ingrid Bolsø Berdal som spiller hovedpersonen. Hun er langt i fra noen favorittskuespiller.



Die for me - Amy Plum


(Goodreads)

My life had always been blissfully, wonderfully normal. But it only took one moment to change everything.

Suddenly, my sister, Georgia, and I were orphans. We put our lives into storage and moved to Paris to live with my grandparents. And I knew my shattered heart, my shattered life, would never feel normal again. Then I met Vincent.

Mysterious, sexy, and unnervingly charming, Vincent Delacroix appeared out of nowhere and swept me off my feet. Just like that, I was in danger of losing my heart all over again. But I was ready to let it happen.

Of course, nothing is ever that easy. Because Vincent is no normal human. He has a terrifying destiny, one that puts his life at risk every day. He also has enemies . . . immortal, murderous enemies who are determined to destroy him and all of his kind.

While I'm fighting to piece together the remnants of my life, can I risk putting my heart—as well as my life and my family's—in jeopardy for a chance at love?


Endelig en bok som skiller seg ut i fantasymylderet. Er du opå utkikk etter noe nytt og spennende innen urban fanasy sjangeren, så er denne boka noe for deg. Vil ikke si så me om boka i redsel for å avsløre for mye. Boka er også på norsk: Våk over meg.

26. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (august)

Perfect (PLL #3) - Sara Shepard

Unbelievable (PLL #4) - Sara Shepard

Fossefall (32) Mørkemannen - Jorunn Johansen

Dreamcatcher - Stephen King

Fossefall (33) Mikkel og Hannele - Jorunn Johansen

Krystallhodeskallen - Manda Scott

Ingen helt store favoritter fra den måneden, men de jeg husker best er disse:



 Perfect (Bok 3 i PLL ) - Sara Shepard


(Goodreads)



In a town where gossip thrives like the ivy that clings to its mansions, where mysteries lie behind manicured hedges and skeletons hide in every walk-in closet, four perfect-looking girls aren't nearly as perfect as they seem.

Three years ago, Spencer, Aria, Emily, Hanna, and their best friend Alison were the girls at Rosewood Day School. They clicked through the halls in their Miu Miu flats, tanned in their matching Pucci bikinis, and laughed behind their freshly manicured fingernails. They were the girls everyone loved but secretly hated—especially Alison.

So when Alison mysteriously vanished one night, Spencer, Aria, Emily, and Hanna's grief was tinged with . . . relief. And when Alison's body was later discovered in her own backyard, the girls were forced to unearth some ugly memories of their old friend, too. Could there be more to Alison's death than anyone realizes?

Now someone named A, someone who seems to know everything, is pointing the finger at one of them for Ali's murder. As their secrets get darker and their scandals turn deadly, A is poised to ruin their perfect little lives forever.


En bokserie som også er tv-serie. Dette er en bokserie som jeg syns tar seg opp med gode oppfølgere, og som jeg storkoste meg med i på sensommeren. Har lest 4 av 8 bøker i serien, og gleder meg til å få tak i resten. For dette er en utspekulert serie som mange ungdommer kommer til å like. En serie om hevnlystne ungdommer. Fint for lesere som liker mysterier og suspense!

Dreamcatcher - Stephen King


(Goodreads)

What might be done to human beings by the "Other"--whether the "Other" be vampires, demons or creatures from outer space--is always in competition for absolute horror with what we do to ourselves. Stephen King has, in his time, played with both sources of the nightmarish and in Dreamcatcher, the first complete novel since his near-fatal accident, he gives us both.

Four childhood friends, united by secrets, are caught in the quarantine zone when something crashes into the remote forests of Maine; and the question becomes who will avoid being eaten alive by alien fungi, torn from the inside by alien ferrets, possessed by alien minds or menaced by a psychotic military commander to whom ruthlessness has become a macho ego trip?

The Earth is in peril as well, needless to say, but most of our attention is taken up with a few men caught on the edge, and where the most important thing in the world turns out to be the fact that four small boys saved a fifth from a beating.


Ikke en av Stephen Kings beste. Den var litt vel rar og sær for meg, men likevel husker jeg den kjempegodt, så den har gjort et inntrykk på meg likevel. En noe kvalm bok, men tidvis underholdende!

23. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (juli)

Bøkene jeg leste i juli:

Dødsklokkene - Dorothy L. Sayers

Løgner fra fortiden - Joy Fielding

Hush, hush (Hush, hush 1) - Becca Fitzpatrick

Pretty little liars (Pretty little liars #1) - Sara Shepard

Flawless (PLL #2) - Sara Shepard

Shantaram - Gregory David Roberts



Juli var for meg et produktivt leseår! Og mange godtbiter på denne lista. Denne gangen også er det to bøker som skiller seg ut. Hold dere fast!



Shantaram - Gregory David Roberts


(Bokelskere.no)

I 1978 ble Greg Roberts dømt til 20 års fengsel for å ha ranet en rekke banker. To år senere rømte han fra et av Australias sikreste fengsler og ble landets mest ettersøkte mann de neste ti årene. Åtte av disse årene tilbrakte han i Bombay. Denne boken tar utgangspunkt i forfatterens opplevelser fra livet på rømmen; et liv i randsonen av hva et menneske kan tåle.


Vannvittig fengslende bok! Boka er delvis basert på forfatterens liv og delvis fictions. Uansett hva som er sant eller ikke så er Roberts en tøffing! Han har hatt et rikt liv! Mens jeg leste fikk jeg selv nesten lyst til å bo i slummen i Bombay selv i noen dager. Uansett hadde det vært stilig å ha Roberts som kompis. Han bryr seg om andre mennesker og stiller opp når det er nødvendig. Han kunne fortelle meg mye mer om Bombay!



Hush, hush - Becca Fitzpatrick


(Goodreads)

For Nora Grey, romance was not part of the plan. She's never been particularly attracted to the boys at her school, no matter how much her best friend, Vee, pushes them at her...until Patch comes along.

With his easy smile and eyes that seem to see inside her, Nora is drawn to him against her better judgment, but after a series of terrifying encounters, Nora's not sure whom to trust. Patch seems to be everywhere she is, and to know more about her than her closest friends. She can't decide whether she should fall into his arms or run and hide. And when she tries to seek some answers, she finds herself near a truth that is far more unsettling than anything Patch makes her feel.

For Nora is right in the middle of an ancient battle between the immortal and those that have fallen - and when it comes to choosing sides, the wrong choice will cost her life.


Jeg har ikke lest young adult fiction på en stund. Grunnen er vel at jeg leste en del av det tidligere i år og gikk litt lei. Trengte avbrekk en stund. Selv om det er lenge siden jeg leste Hush, hush husker jeg den fremdeles veldig godt. Jeg brukte ikke mange dagene på den. Boka fanget meg og opplevde flere ganger at den var veldig vanskelig å legge den i fra seg. Har ikke lest neste bok i serien, Crescendo, men jeg har i alle fall noe å glede meg til. Skal i alle fall få tak i den en dag!

22. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (juni)

Hva jeg leste i juni og hva slags bøker jeg likte aller best.

Men først litt om hva jeg leste i juni:


Den andre siden - Stephen King

Mørke Krefter - Stephen King

The Lovely Bones - Alice Sebold

Marked (House of night #1) - P.C. og Kristin Cast

Fossefall (30) Våt Grav - Jorunn Johansen

Fossefall (31) Hett Blod - Jorunn Johansen

I juni var det to bøker som gjorde inntrykk på meg. Og det var Mørke Krefter (The Dead Zone) av Stephen King, og The Lovely Bones av Alice Sebold.

Mørke Krefter filmatiseringen hadde jeg sett mange ganger før jeg endelig leste boka som i flere år hadde stått ulest i bokhylla. Den har i hvert fall stått der siden ungdomsskolen. Så den har vel stått der ulest rundt 12 år (!). I sommer tok jeg den endelig frem, og angret meg bittert på at jeg ikke hadde lest den videre. Det var en fantastisk bok på mange måter! Jeg elsket hovedkarakteren Johnny Smith som dere kan lese mer om her. Herlig bok og herlig film sier jeg bare!


Mørke Krefter - Stephen King


(Bokelskere.no)

This is a riveting, terrifying novel, which portrays the concerns of a generation in a rapidly changing society. Awake in the dead zone and awake to a nightmare. Recoil in horror as you are touched by a young man cursed with the power to perceive the evil in men's souls. And whose ability to see into the future forces him into a terrifying confrontation with a charismatic, power-hungry and infinitely dangerous man


The Lovely Bones av Alice Sebold gjorde også stor inntrykk på meg. Det er en brutal historie om en jente som blir funnet voldtatt og drept. Vi leser om hennes etterliv (kan jeg kanskje kalle det?) og hvordan hun observerer familiens sorg etter hennes brå bortgang. Fengslende og trist bok som virkelig er verdt å lese! Håper å få se filmatiseringen en gang. Den er jeg spent på!


The Lovely Bones - Alice Sebold


(Bokelskere.no)

USA, 1970. Susie Salmon blir voldtatt og drepen, men frå himmelen fortel ho historia si mens ho observerer familien og livet på jorda. Ho følgjer med mordaren og politiets jakt på han, og ho er der og ser på familien som prøver å forstå tragedien. Romanen er filmatisert.



Så dette er to bøker dere virkelig MÅ lese!

21. desember 2011

Månedens Bokanbefaling (mai)

Dere tror vel at jeg er senil nå siden dette er bokanbefaling fra mai, men det stemmer ikke.

Tidligere i år hadde jeg et opplegg som jeg kalte for "Månedens Bokanbefalinger" (som dere ser på venstre sidemarg)...

Grunnen til at jeg stoppet opp var fordi at jeg hadde eksamener i mai og juni. Måtte utsette det, og senere ble det bare ikke fulgt opp, og det har jeg tenkt å gjøre noe med.

Så fra nå av skal jeg ta for meg måned for måned om den beste boka jeg leste i løpet av den og den måneden. Jeg har savnet å oppdatere den listen og følte at tiden var inne for å starte den tråden igjen.

Lest i mai:

Mørketid - Alex Barcley

I Blodet - Dennis Lehane

Gravbøygen våkner - Sigbjørn Mostue

Det ble tre bøker i mai (var mye flittigere før i tiden). Leser for lite nå. Det skal jeg gjøre noe med neste år!

Hvilken bok jeg likte aller best i mai var definitivt I Blodet av Dennis Lehane. Lyder det ikke kjent ut? Hva om jeg sier Mystic River?! Ja, det er boka bak filmen.



(Bokklubben.no)

I blodet er en mørk og skjebnetung psykologiske thriller som høstet lovord fra et samlet kritikerkorps i USA. Da de var gutter var Sean Devine, Jimmy Marcus og Dave Boyle venner. Men en dag stoppet en fremmed bil i gata deres. En av dem ble med i bilen, de to andre ikke - og noe forferdelig skjedde. Noe som ikke bare gjorde slutt på vennskapet deres, men forandret dem for bestandig. Tjuefem år seinere er Sean etterforsker i politiet og Jimmy har lagt forbryterkarrieren bak seg og driver sjappa på hjørnet. Dave forsøker å holde ekteskapet sitt sammen og å holde demonene fra livet. Demonene som egger ham til å gjøre forferdelig ting. Datteren til Jimmy blir funnet drept og med ett er livet til de tre vennene på nytt bundet sammen av en forferdelig hendelse.


Jeg så filmen først (fordi jeg visste ikke at den var basert på en bok da). Jeg elsket filmen. Den er mørk og trist. Godt skuespill og med Clint Eastwood bak kamera. Jeg har sett filmen mange ganger og jeg er fremdeles ikke lei.

Mange år etterpå måtte jeg bare lese boka og ble veldig overrasket hvor bra og fendende den var. Spennende persongalleri, en historie med mange undertoner og tøft språk. Til og med oversettelsen var god! Så ja, samme om du allerede har sett filmen, er det virkelig verdt å lese boka også. Tro meg!

3. april 2011

Månedens Bokanbefaling (Mars)

Helt siden starten av 2011 har jeg hver måned kommet med månedens bokanbefaling fra måneden som nettopp har vært. Da prøver jeg å velge ut bare en som jeg vil anbefale videre av måneden som har gåt (selv om det er vanskelig å bestemme seg for bare en). Dette skjer hver første søndag i måneden.

Men aller først her er listen over bøker jeg rakk å lese i mars. Leste ikke så mye som jeg hadde ønsket, men det er ikke bestandig jeg rekker å lese det jeg ønsker for tiden går så forbanna fort, pluss at jeg har studier ved siden av og jeg er heller ingen rask leser. Så jeg prøver så godt jeg kan. Skulle ønske jeg kunne lese de bøkene jeg ville hele dagen, hver dag. Det hadde vært en drømmetilværelse for min del. Men det er lov å drømme, da.

I’m not scared (Io non ho paura) – Niccolò Ammaniti

Fossefall (27) Kjærlighetens kraft – Jorunn  Johansen

Darke Academy: Divided Souls – Gabriella Poole

Vampyren – John Polidori

Winter’s Bone – Daniel Woodrell

Fossefall (28) Skumringstimen av Jorunn Johansen

Rakk kun å komme meg gjennom 6 bøker i mars. Det er litt for lite, men vil jo nyte bøkene også da. Og jeg har også vært heldig med bokopplevelsene i mars. Det var ingen jeg ble skikkelig skuffa over, heller. Og når det gjaldt å velge bare en bokopplevelse fra mars, så sto jeg mellom I'm not scared av Niccolò Ammaniti og Winter's Bone av Daniel Woodrell.

6. februar 2011

Månedens Bokanbefaling (Januar)

Ser mange bokbloggere har hver sin trend. Noen legger ut smaksprøver på en søndag fra en eller annen bok, noen ramser opp bøkene de har kjøpt iløpet av uka, osv...Så jeg tenkte å bruke første søndagen i måneden på å plukke ut den beste boka som jeg likte aller beste måneden før.

I januar rakk jeg å lese ut fire bøker:

Ondskapens elev av John Manning,

Djevelens eliksirer av E.T.A. Hoffmann

Fluenes Herre av William Golding

Agnes Cecilia en selsom historie av Maria Gripe.

Den som gjorde aller størst inntrykk på meg var nok Fluenes Herre.