Viser innlegg med etiketten Coldplay. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Coldplay. Vis alle innlegg

28. mars 2025

Helgelektyre(695)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Where They Waot av Scott Carson og fargeleggingsbøkene, er fra egen boksamling  
  



 
 
True Crime - Romy Hausmann

Nattflygeren - Maria Grund

Where They Wait - Scott Carson

 

Forrige mandag leste jeg ut denne:

 

 
 Evig fred - Agnes Lovise Matre
 
 
Evig fred av Agnes Lovise Matre. Krim utgitt i 2025.
 
Den femte boka i Bengt Alvsaker serien. En kvinne blir funnet død i skogen i et populært turområde, men hvem er hun? Samtidig får Bengt og hans team et nytt ansikt i teamet. Kripos etterforsker Manuela Nuestro. Det skaper en rar dynamikk i gjengen av forskjellige årsaker. Samtidig kjemper hun med en egen frykt i privatlivet. Var det rett av henne å flytte?
 
 
I helga skal jeg lese videre i disse:
 
 
True Crime av Romy Hausmann. Sakprosa utgitt på norsk i 2024.
 
Hausmann skriver vanligvis krim. Denne gang gir hun seg i kast med forskjellige true crime saker, altså krim fra virkeligheten. Ikke bare amerikanske saker, men fra andre steder i verden også. Attpåtil snakker hun med psykologer, pårørende og eksperter. Samtidig beskriver hun hvor preget hun blir av sakene.
 
 
 Nattflygeren av Maria Grund. Krim utgitt på norsk i 2025.
 
Første bok i en krimserie. Det er 1986 og det eneste Sverige er opptatt av er drapet på Olof Palme. Sanna Berling er ny på jobb, og hun blir ikke særlig pent behandlet av de andre. Mens de styrer med Olof Palme saken, får hun de "mindre" sakene. En 16 åring som har rømt hjemmefra, blir reddet ut av en fryktelig situasjon. Da en jente blir meldt savmet, virker de andre kollegaene likegyldig og tror hun har dratt av fri vilje. I stedet for å høre på dem, starter Sanna sin egne undersøkelser.
 
Where They Wait av Scott Carson. Horror utgitt i 2021.
 
Nick Bishop sliter på jobbfronten for han har nylig mistet jobben sin. Som journalist er det hardt å bli værende i bransjen. Det gjør til at han dra til hjemstedet i Maine, noe han smågruer seg til siden hans far døde for mange år siden, og moren hans er på sykehjem siden hun er dement. Mens han er i hjemmetraktene igjen, får han et oppdrag om å bruke en mindfullness app som heter Clarity. Teamet prøver å  overtale ham til å ta oppdraget om å bruke appen i to uker og skrive om den. Han takker ja siden en i teamet er en gammel venn, som han gjenopptar kontakten med. Mens han bruker appen, hører han en kvinne synge en urovekkende nattasang. Skal den være der, eller er det en glitch i produktet? I tillegg får han vite mye om hans egen fortid som han har enten fortrengt eller glemt. Er det trygt å bruke appen og var det riktig av ham å komme tilbake til Maine?
 
Siden forrige helgelektyreinnlegg har jeg fargelagt dette:
 
(Et motiv jeg er ferdig med):
 
 

 


Motivene er fra denne boka:
 
 
Rooms of Wonder - Johanna Basford
 


 Motivet er fra denne boka:
 
 
 
Nightmare Cabaert - Fausto Bianchi
 
 
God helg.
 
Ukas låt: Death and All His Friends - Coldplay

17. februar 2017

Helgelektyre(180)







Dødsmerkene - Veronica Roth
Kvinnen ved jordas kant - Gunhild Haugnes
The Dark Tower 5 (Wolves of the Calla) - Stephen King

I forrige uke begynte jeg på Dødsmerkene av Veronica Roth som jeg skal fortsette med. Jeg holder fremdeles på å lese Kvinnen ved jordas kant av Gunhild Haugnes, og regner med at jeg blir ferdig med den i helga. Og i forrige helg begynte samlesingen av Wolves of the Calla av Stephen King så nå har vi kommet over halve serien og det er slett ikke verst. Wolves of the Calla er femte bok i The Dark Tower seriem, og dette er den stødigste og den mest spennende serien jeg har lest på mange år. Som regel hater jeg oppfølgere, fordi de har en tendens til å kjede meg eller de går det som regel downhill med, men disse oppfølgerne er veldig sterke.Var noe skeptisk før jeg leste serien da jeg trodde kanskje denne serien ville bli for mandig og for westernaktig for meg og kanskje er den det, men digger den likevel. Ikke bare fordi den er skrevet av min forfatterhelt Stephen King, men fordi jeg nettopp liker barkheten i serien.

Veronica Roth, som har skrevet Dødsmerkene er mest kjent for Divergent bøkene som jeg aldri leste, men som jeg hørte overalt om. Jeg vet ikke hvorfor jeg leste de bøkene, men er alltid svært skeptisk til bøker som får veldig mye positiv oppmerksomhet for som oftest når jeg leser bøker som får mye skryt, så føler jeg meg ofte alene om å ikke like de bøkene. Man blir ikke like bergtatt spm mange andre. Noen ganger har det hendt seg at jeg har likt populære bøker jeg også, men det er svært sjeldent, og ofte venter jeg til hysteriet har lagt seg til jeg leser dem, hvis jeg i det hele tatt bestemmer meg for å lese bøker som får svært mye oppmerksomhet. Det spørs hvor mye de fascinerer og interesserer.

Dødsmerkene ble først utgitt i år, og er en blanding av science fiction og fantasy. Den er om innbyggere på en planet som har hver sin gave (et spesielt talent), og disse evnene kan forandre på fremtiden. Det kan være en gave eller en forbannelse for noen da planeten deres rammes av krig.

Kvinnen ved jordas kant av Gunhild Haugnes ble også utgitt i år, og handler om Frøydis Eiriksdatter som lever i vikingtiden og får det ikke alltid som hun vil. Noe som er litt vanskelig for henne å akseptere da hun er temmelig sta og lengter etter en frihet som er vanskelig på den tiden å få.

Jeg skal også lese videre i Wolves of the Calla, men blir neppe ferdig med den da det er en bok på over 700 sider. Den ble utgitt i 2003. Det er fortsettelsen om Roland og hans spesielle følgesvenner på vei mot det mørke tårn.

Boka jeg regner å bli ferdig med i helga er Kvinnen ved jordas kant, for jeg har ikke mange sider igjen.

Ellers har jeg fargelagt en del i det siste som vanlig og fargelegger i flere forskjellige fargeleggingsbøker. Synes det er en grei avkobling fra lesingen, og fargelegging kan man fint gjøre mens man hører på musikk eller ser på tv. Har ikke helt troen på mindfulness, eller; det er i hvert fall ikke noe for meg. Fargelegging er en kjekk tidsfordriv og jeg liker å være kreativ. Jeg har fargelagt siden påska 2015. Ikke spesielt lenge, men det er en hobby jeg kommer til å fortsette med lenge fremover.



Dette motivet begynte jeg å fargelegge for noen dager siden og er ikke ferdig, så skal fortsette med det i helga. Motivet er fra I jungelens indre av Johanna Basford. Jeg har rundt fem - seks fargeleggingsbøker som jeg veksler med å jobbe i. Så skal fortsette å fylle dette motivet med farger og jevne ut fargene enda litt mer i enkelte partier, ser jeg. Dette er noe jeg kan sitte og pirke med i flere timer uten å gå lei.

Har du lest noen av disse bøkene og hva leser du i helga?
God helg.

Ukas låt: Death and All His Friends - Coldplay