17. juni 2022

Helgelektyre(444)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Book of Accidents av Chuck Wendig, Summer Nights av Hanna Karlzon, Skumringstimen av Maria Trolle og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling

 



Paradisbyen - Zoë Beck

Åh, William! - Elizabeth Strout

The Book of Accidents - Chuck Wendig


I dag ble jeg ferdig med denne:


 
Midnattsbiblioteket - Matt Haig

Det tok sin tid å komme seg gjennom denne, for den var dessverre ikke like fengende som Det ligger i blodet som jeg leste for mange år siden. Det føles nesten som om disse to bøkene er skrevet av to forskjellige forfattere.

At den er blitt stemplet feelgood skjønner jeg ikke. Vet at feelgood bøker kan være mørke, men synes ikke Midnattsbiblioteket passer inn i den sjangeren i det hele tatt. 

Den er om Nora som er lei av livet sitt. Hun har tatt mange dårlige valg og hun føler hun ikke orker mer. Hun gjør noe som får det slutt på det hele, men i stedet for å dø, havner hun i en slags mellomstasjon kalt Midnattsbiblioteket. Der møter hun en gammel kjenning. Mrs. Elm som var Noras skolebibliotekar. Hun får velge, gjennom bøker i Midnattsbiblioteket, hvor hun får sjanse til å ta valg hun angrer på og leve gjennom disse valgene og se om hun liker livet bedre, da.

Jeg liker konseptet, men ble ikke helt fan av historiene gjennom de valgene hun gjør om på, fordi de var ikke spesielt fengende eller interessante å lese om. Noe som er synd for boka hadde et godt utgangspunkt. Det ble litt slapt.

I noen netter har jeg lest Åh, William av Elizabeth Strout. Det er min første bok av henne. Den er om Lucy Barton som reflekterer over livet sitt. Hun bærer på et savn over David som døde av sykdom og som var hennes andre ektemann. I boka tar hun avstand fra sorgen ved å fokusere på William. Selv om de har vært skilt i mange år, har de god kontakt. William er søvnløs og han er opptatt av en slags familliehemmelighet han har funnet ut av. Kommer han til å gjøre noe med det?

Merkelig roman. Men liker den muntlige tonen og at Lucy Barton tar ting som det kommer. Liker den bedre enn forventet.

Jeg har ikke mange sider igjen av The Book of Accidents av Chuck Wendig. Har lest i den i flere uker og grunnen er at jeg leser vanvittig tregt på engelsk, men jeg har det heller ikke travelt. Enten blir jeg ferdig med den i løpet av helga, eller tidlig neste uke. Det er en bok på over fem hundre sider, men det nærmer seg.

Den er om en familie på tre som har overlevd flere prøvelser og flere vil det bli. De flytter etter å ha kjøpt et hus for en dollar. Huset tilhørte Nates far og de hadde et svært giftig forhold. Han orker ikke tanken på å bo der, men blir overtalt av hans kone og sønnen. Alle tre opplever ubehagelige ting i huset, nødvendigvis ikke hjemsøking, men noe som ligner og andre ting. For mange år siden skal en seriemorder ha herjet i området. Spennende horror som fletter fortid og nåtid sammen på en fin måte. Er spent på slutten.

I dag eller i morgen, mest sannsynligvis i morgen skal jeg begynne på Paradisbyen av Zoë Beck. Alltid kjekt å bli kjent med nye og ukjente forfatternavn. Venter med å si handling og mening til jeg blir bedre kjent med boka. Synes det er litt vågalt før man har begynt å lese den.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


 

Motivene er fra denne boka:

 
Skumringstimen - Maria Trolle

 


Motivene er fra denne boka:
 
 
Summer Nights - Hanna Karlzon



Motivet er fra denne boka:

 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Use My Voice - Evanescence

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar