28. januar 2022

Helgelektyre(423)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Midnight Lock av Jeffery Deaver, Wide Sargasso Sea av Jean Rhys, Secret Garden av Johanna Basford og En verden av verdener av Kerby Rosanes, er fra egen boksamling




















The Midnight Lock - Jeffery Deaver

 Å vanne blomster om kvelden - Valérie Perrin

Wide Sargasso Sea - Jean Rhys

 

Natt til torsdag leste jeg ut denne:

 

En tid for å leve - Jan Kjærstad


En fiffig roman om skuespillere og publikum i en teatersal. Det er spenning i luften da det er premiere. Folk kommer for å se Hedda Gabler av Henrik Ibsen. Man blir kjent med noen av deres drømmer og bekymringer, og samtidig får man følelsen at noe forferdelig vil skje. Men gjør det det?

Spennende og interessante tanker fra mange av karakterene. Boka kan virke noe tør, men den er ikke det.

Anmeldelse kan leses her.

I natt begynte jeg på en ny bok og det, er: Å vanne blomster om kvelden av Valérie Perrin. Det er en feelgood bok. Feelgood er noe jeg vanligvis ikke liker, fordi de ofte blir for fluffy og liker ikke bøker med lykkelig slutt etter altfor raske løsninger. Det er ofte det jeg forbinder med feelgood. Men dette er en feelgood med mørke elementer, og det er nok til å vekke nysgjerrigheten hos meg. Det skal egentlig ikke mye til. Venter med å skrive mer om den senere når jeg blir bedre kjent med boka, men liker fortellerstemmen og stemningen så langt.

Helt fra lørdag har jeg lest The Midnight Lock av Jeffery Deaver. Har ikke kommet spesielt langt, for leser tregere på engelsk. Skal prøve å bli ferdig med den innen januar, men jeg tviler. Blir jeg ikke ferdig innen da, er det heller ingen krise.

Den er om Lincoln Rhyme som får en ny sak å bryne seg på. En jente, som er influenser, oppdager at noen har vært i leiligheten. Ting er flyttet på og noe virker annereldes. Inntrengeren får kallenavnet Locksmith. Da det skjer med flere, er de nødt til å ta det på alvor. Hva er det denne inntrengeren prøver å si med handlingene sine? Hvorfor denne trangen til  å vise at han har brutt seg inn, og så forsvinne?

Liker at boka er noe kryptisk så langt, og håper at det tar seg opp, for det har ikke vært mye til handling. Men liker Deavers fortellerstemme veldig godt. Har også sansen for Rhymes væremåte og tankegang.

En bok jeg skal bli ferdig med før januar er over, er: Wide Sargasso Sea av Jean Rhys. Jeg har gitt meg selv fristen mot slutten av januar siden jeg leser den sammen med en annen bokblogger. Hun ble ferdig rundt to eller tre uker siden. Husker ikke helt når. Alle ukene er like. Grunnen til at det går tregt for meg med denne, er at jeg er ikke glad i Penguin utgaver. Det blir for mye fotnoter og minner meg mye om pensum, og da tar det litt lenge før man orker å åpne boka.

Sparer mening og handling til anmeldelse for den er noe komplisert å forklare med få linjer.

Om jeg blir ferdig med noen av de andre bøkene i helga, er usikkert. Når man leser i flere bøker samtidig, blir det noe sjonglerende.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivet er fra denne boka:
Secret Garden - Johanna Basford




Motivene er fra denne boka: 
 
En verden av verdener - Kerby Rosanes

God helg.

Ukas låt: Metal Heart - Accept

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar