30. november 2021

Bøker jeg skal lese i desember

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Red Dragon av Thomas Harris, er fra egen boksamling   


  

Red Dragon - Thomas Harris

Satans sommer - Kim Faber & Janni Pedersen

Marka - Tove Braathen

Ulven - Samuel Bjørk

Alt som ble borte - Julia Phillips

Adventskalenderen - Siri Østli


Da er lesevalg for årets siste måned unnagjort, og det blir en del mørke bøker i desember også, men det paser jo godt i denne mørketiden. I jula blir ting ofte sukkersøtt både i bokformat og filmformat. Så jeg må spe på med litt dysterhet for å overleve. Rudolf, misteltein og julemusikk, er nok ikke for alle. 😈

 

Red Dragon: Boka ble utgitt i 1981, og jeg skjemmes over at jeg ikke har lest den ennå. Spesielt med tanke på at jeg har sett  filmatiserigen av bok to: The Silence of the Lambs altfor mange ganger med Anthony Hopkins. Dette  er ikke horror, men thriller. Horror kan være så mangt. Mange forbinder det med spøkelser, demoner og ting som har med det overnaturlige å gjøre, men jeg synes at horror er mye mer enn det. Så vil nok si at dette er en thriller med horror elementer. Jeg er temmelig sløv når det gjelder å lese bøker i kronologisk rekkefølge. Når det gjelder krim og thrillere, er jeg ikke så nøye for synes det er lett å følge med på, selv om man ikke har lest tidligere bøker i en serie. Men denne vil jeg lese i kronologisk rekkefølge, siden den består av bare fire bøker, og har lenge hatt lyst til å lese serien. Det må jeg da greie.

(Bakpå):

 

THE NOVEL THAT LAUNCHED

HANNIBAL LECTER'S

LEGACY OF EVIL.


Sexual hunger; demonic violence; sinister logic - the lethal

components of a deadly formula driving a psychopath in the

grip of an unimaginable delusion; a boastful killer who sends

the police tormenting notes; a tortured, torturing monster 

who finds ultimate pleasure in viciously murdering happy

families, and calls himself ... The Red Dragon.


'The best popular novel published since The Godfather'

Stephen King


'Completely gripping'

Time Out


'Something out of the ordinary for strong nerves and

stomachs, an itricatelly crafted thriller.'

Observer


Satans sommer: En bok jeg har hatt i flere måneder og har hatt lyst til å lese lenge. Den virker spesiell og jeg digger tittelen. Den passer sikkert ikke å lese i denne årstiden, men hva gjør vel det? Litt kontraster må man jo ha.


(Bakpå):

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

 

 "Jammen for satan, da, Faber & Pedersen,

dere gjør det igjen, skriver en krim i

verdensklasse."

LIVETIDUKKEHUSET.DK


Juncker er fremdeles i Sandsted, plaget av mareritt etter farens død.

Når en lokal advokat blir funnet drept i byparken, kastes han inn i 

en omfattende etterforskning som trekker tråder til hans egen fortid.


Martin Junckers kone, Charlotte, får et anonymt tips. Det forferdelige

terrorangrepet i Køenhavn for et halvt år siden kunne ha vært avver-

get. Charlotte er gravejournalist og konfronterer Juncker, som etterfor-

sker forbrytelsen, men Juncker nekter ethvert kjennskap til dette. Han

frykter for både sitt eget og Charlottes liv hvis hun går inn i saken.


Junckers gamle partner Signe er mer tilbøyelig til å hjelpe journalis-

ten, men hun har sine egne utfordringer. Familielivet holder på å gå 

opp i limingen og hun er stadig oppslukt av hevntanker overfor

mannen som voldtok hene. Når det viser seg å være en forbindelse

mellom terrorsaken og et lik som er funnet i Kongelunden, slipper

Signe alle personlige problemer og gir alt i jakten på sannheten.


Satans sommer er andre 

bok i serien om Martin 

Jncker. Første bind,

Vinterland, utkom på

norsk i 2020.


Marka: Tidligere har jeg lest Effekten av måneskinn på nyfallen snø og Ja, vi elsker av Braathen, og jeg har sansen for fortellerstemmen hennes, som er veldig rolig og forteller intenst på en lavmælt måte. Håper at denne boka har samme væremåte.

 

(Bakpå):

 

Raymond har bodd i skauen hele sitt voksne liv. Det er et forutsigbart

og godt liv, men denne hetesommeren tørker ut blåbærlyngen og

vekker minner om en annen varm sommer, den som endret livet hans 

for alltid. Og den bringer med seg folk.

    Hvorfor er hun i den store tømmerhytta tilbake, etter alle disse

årene? Og den lille guttungen som reker rundt aleine med bare

føtter og skitten T-skjorte, er det ingen som passer på ham? Ingen 

som veit at han så å si har flytta inn i den falleferdige, gule hytta på

andre siden av myrdraget?

 

MARKA ER EN FORTELLING OM VIKTIGHETEN AV Å

BRY SEG, OG OM MENNESKETS FORHOLD TIL SKOGEN.

 

Ulven: Har fortsatt til gode å lese noe av Bjørk. Noen bøker har fristet, men ikke nok til å gå i gang med forfatterskapet hans, bortsett fra denne boka. Coveret minner meg litt på Cujo av Stephen King. Originalcoveret. Synes coveret til Ulven er tøff og vet man ikke skal velge bøker ut i fra forsiden, men av og til er det umulig å ikke la være ...

 

(Bakpå):

 

To elleve år gamle gutter blir funnet drept på et jorde, med en

rødrev mellom seg. Det hele minner omen drapssak i Sverige

åtte år tidligere, hvor morderen fortsatt går løs.

 

Holger Munch er nettopp ansatt som elder av en ny drapsenhet i

Oslo, og får et tips om en talentfull politistudent ved navn Mia 

Krüger. Sammen dras de inn i jakten på en kynisk og eksentrisk

drapsmann, som vet å skjule sine spor. Enheten tror de nærmer 

seg en løsning, men det viser seg at morderen har ledet dem inn 

i nok en blindgate.


Det blir en desperat kamp mot klokken. Og presset øker da beskjeden

kommer. To nye elleve år gamle gutter har forsvunnet.


Ulven er forløperen ti suksessboka Det henger en engel alene i 

skogen og historien om vidunderbarnet Mia Krügers første sak.


DEN INTERNASJONALE KRIMKOMETEN

- SOLGT TIL 40 LAND OG NUMMER ÉN I TYSKLAND.

 

Alt som ble borte: Nok en bok jeg har hatt ulest i noen måneder. Klarer aldri å begynne på bøker med en gang de dukker opp i postkassen, for jeg leser allerede i flere bøker og da må noen av bøkene vente. For vil ikke gape over for mange på en gang.  Forsvinningssaker er trist, men samtidig fengslende. Både i virkelige liv, i dokumentarer og i bokformat. Derfor jeg vil lese denne.

 

(Bakpå):

 

EN ETTTERMIDDAG I august forsvinner to søstre. Sofija på åtte

år og Aljona på elleve, fra en strand på Kamtsjatka-halvøya

nordøst i Russland. Er de kidnappet av en mann i svart bil?

Politietterforskningen trekker i langdrag og leder ingen steds

hen. Saken matrer det lille sibirske samfunnet og påfører særlig

kvinnene sterk uro.


ALT SOM BLE BORTE tar leseren med gjennom det første året

etter jentenes forsvinning. Romanen er byd opp som en serie

sammenvevde fortellinger fra den kvinnelige lokalbefolkningen.

Den går tett på livet til jenter og kvinner i et barskt samfunn

hvor kvinner fremdeles er mindre verdt enn menn, og hvor

etniske spenninger mellom russere og urbefolkningen bidrar til

minstenkkeliggjøring.


Julia Phillips har skrevet en følelsesmessig intens litterær thriller

som viser hva som skjer med kvinnene i et patraiarkalsk samfunn

når to små jenter forsvinner. Denne kaleidoskopiske romanen

gir oss ny forståelse for intrikate familiebånd og tilhørighet

i det post-sovjetiske samfunnet.

 

Adventskalenderen: Ikke helt min type sjanger, men det er tross alt snart jul, og jeg skal prøve å skvise inn en, kanskje to julebøker. Har også noen julebøker fra i fjor jeg ikke har lest ennå. Det er ikke helt min stil for opplever som fleste julebøker som romantiske komedier. At de bruker den samme formelen. Det blir ofte altfor sukkersøtt og veldig like. Men noen ganger bør man lese ting man ikke er helt fan av og komme seg ut av komfortsonen ... Håper den ikke har samme humor som Tre menn til Vilma av Gudrun Skretting, for den type humor er ikke noe for meg.

 

(Bakpå):

 

Adventskalenderen er en hjertevarm juleroman som kan

leses av absolutt alle, enten du er glad i julen eller ikke

- perfekt i en travel førjulstid eller foran peisen i romjula.


EN HELT ORDINÆR TIRSDAG forteller mannen til Fie at han

vil skilles. Ektemannen er tannlege, og i mange år har Fie vært

hans trofaste tannlegeassisten. Nå blir hun forvist til en liten

utrivelig loftsleilighet på den andre siden av byen. Fortvilet over

at livet brått er snudd opp ned, forsøker Fie å dempe sorgene med

beroligende tabletter.


Det er storesøsteren Sara som forlanger at Fie tar grep og gir henne

en utfordrende adventskalender. Det er sli Fie skaffer seg Hund, 

møter Trym, Lykke og Adam, og mange andre. Adventstiden skal

vise seg å bli full av opplevelser, til ider krevende og overveldene,

og kanskje ikke så ille likevel?


Hvis det blir tid til overs og det dukker opp bøker som frister, skal jeg prøve å skvise dem inn i leseplanen. 😈


4 kommentarer:

  1. Det ser ut som du legger opp til en variert og fin desember. Marka kan du glede deg til, den har jeg lest og likt. Satans sommer har fått samme skjebne hos meg, den har lagt lenge. Gleder meg til å lese Ulven, jeg digger Samuel Bjørk sine bøker. Ha en fin fin desember Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hadde en del bøker liggende som jeg ville få med meg før 2021 var over, derfor ble det noe variert denne gang, og sier ikke nei til det. Satans sommer virker stilig, og får dårlig samvittighet over å ha latt den ligge ulest så lenge, så syntes det var på tide.

      Jeg også gleder meg til Ulven selv om jeg ikke har lest noe av Bjørk ennå. Grunnen er nok at jeg alltid er skeptisk til bøker som får mye oppmerksomhet. Men Ulven frister.

      Takk og i lige måde, Tine, håper det ikke er for kaldt. =)

      Slett
  2. Lest Harrisboka. Digger bøkene hans.
    Liker også edderkoppene på bildet. Vanskelig å lage?
    Ønsker deg en skummel og romantisk lesedesember :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk og i lige måde, Augusta. Lesedesember blir ikke romantisk. Det er jeg ganske sikker på. =)Det er sjeldent at jeg synes at julebøker er romantiske uansett hvor hardt de prøver.

      Slett