18. september 2020

Helgelektyre(352)

Reklame: Inneholder eksemplar fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Imagimorphia og En verden av verdener av Kerby Rosanes, og Historier fra Midnattsmaskeraden av Hanna Karlzon, er fra egen boksamling



















Dette er Gomorra - Tom Chatfield

Kjære Edward - Ann Napolitano

#vågåvære - Tale Maria Krohn Engvik

 

Har ikke blitt ferdig med en eneste bok så langt i uka, selv om man leser hver dag. Men noen bøker trenger tid, og det får bare ta den tiden det tar. Har ingen hastverk. Bøker går jo ingen steder.

Men jeg er godt i gang med både Dette er Gomorra og Kjære Edward, og blir kanskje, bare kanskje ferdig med begge to før helga er over. Er over halvveis i begge to.

Neste bok blir #vågåvære av Helsesista, som egentlig heter Tale Maria Krohn Engvik. Vet godt hvem hun er og hva hun gjør. Hun stiller opp for ungdom som trenger noen å prate med eller noen som hører på hva de har å fortelle. Selv om jeg ikke er helt i målgruppa, gjør det ikke noe å være oppdatert på hva ungdommen interesserer seg for og snakker om. Og kanskje blir man bedre kjent med Helsesista vi som ikke er så mye på sosiale medier.

Litt om bøkene jeg leser: På dagtid leser jeg Dette er Gomorra av Tom Chatfield og den er litt vrien. Den er lett å forstå, men litt vanskeligere å leve seg inn i. Kanskje fordi jeg ikke leser så mye av den sjangeren. Man blir kjent med Azi som er en hacker. Han hadde en gang en kamerat som han utveklset hackingerfaringer med da Internett begynte å bli mer vanlig. De skiller veier da kameraten reiser til USA for å følge sine drømmer, mens Azir blir igjen i skjulet sitt. Han lever i sitt noe selvlagde skjul som han befinner seg i flere år for seg selv, hvor han lærer det han kan om pc'er og drikker kaffe. Han er ikke spesielt sosial av seg, og når moren hans dør, er han helt alene. En dag får han plutselig besøk i skjulet. Han får ordrer og gjennom en app senere, får han instruksjoner han må følge nøye, hvis ikke kan livet hans være i fare. Samtidig blir han oppsøkt av en jente som også er en hacker, som hevder at noen er ute etter henne, og hun trenger noe å stole på. Men kan egentlig hackere stole på hverandre? Vil Azi følge instruksjonene og gjøre det han får beskjed om, og hvem er egentlig ute etter hvem? Jeg synes hacking og the dark web er spennende, og det var derfor jeg ville lese boka, men føler at boka blir litt for eventyraktig. Jeg liker den delvis, men er ikke helt begeistret.

Kjære Edward leser jeg om natta og liker den litt bedre.  Det er ingen ny favoritt, men det er en fin roman. Den er om en tolv år gammel gutt som prøver å leve videre, mens resten av familien er død. De døde i flyulykken han overlevde da de var på vei til Los Angeles. De skulle flytte dit på grunn av morens jobb. Han får mye oppmerksomhet siden han var den eneste overlevende. Etter ulykken flytter han inn hos en tante og onkel som har prøvd å få barn, men aldri hatt hellet med seg. Selv er han nummen, og aner ikke hvordan han skal fortsette å leve uten foreldrene og broren. Jeg liker Kjære Edward, men ikke så godt som jeg trodde jeg ville gjøre. Dette er en roman for voksne, men den føles litt barnsligere. Ikke bare på grunn av at det meste er fortalt fra Edwards perspektiv, men mange andre elementer også som oppstår underveis. Det føles mer ut som en ungdomsroman enn voksenroman. Jeg liker begge deler, men denne gangen var jeg ute etter en voksenroman, og det føles ikke helt sånn. Men en god bok er det for all del. Historien veksler nåtiden og mens passasjeren er om bord på flyet før det styrter. At flyet styrter er ingen spoiler da det allerede står på baksiden. På baksiden står det at 183 døde, mens i boka blir det nevnt minst fire ganger så langt, at 191 døde. Er ikke meningen å være pirkete, men noen ganger henger man seg opp i sånt. Om forskjellige passasjerer som opplever sine siste minuttter i sitt liv i et fly, minner meg litt om filmen United 93. En av de bedre filmene basert på 11. september. Men understreker at Kjære Edward ikke er basert på 11. september. Den bare fikk meg til å tenke på den filmen. Boka er delvis inspirert av en annen flyulykke som skjedde i 2010.

Ved siden av leser jeg fremdelesThe Way of Kings Part One. Ikke så jevnlig som de andre bøkene, men så ofte jeg kan flette inn med de andre bøkene. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og vi bruker heldigvis god tid på samlesingprosjektene våre, siden begge leser flere bøker "samtidig". Jeg liker den delvis, og det er partier og sammenhenger som er vanskelig å få tak i, og den er noe langdryg, og kjenner at det blir godt å bli ferdig med den etter hvert.

HVIS det blir tid til overs, skal jeg begynne på Kongeriket av Jo Nesbø. Skjønner at bøkene til Nesbø er svært populære. Selv har jeg lest noen bøker med Harry Hole og noen uten ham, av Nesbø, og er ikke helt fan. De bøkene jeg virkelig liker av ham er Marekors og Snømannen. De andre bøkene jeg har lest av ham, som er en del, har vært så som så. Selv om jeg ikke er fan, blir man jo nysgjerrig, så skal lese denne også. Jeg vet ikke så mye om handlingen så langt, men liker det sånn. Syns det er mer spennende å lese en bok man ikke kjenner til handlingen så godt på forhånd. 

Det er da disse bøkene jeg skal konsentrere meg om i helga, og kanskje blir jeg ferdig med noen også. Har allerede bestemt hvilke horrorbøker jeg skal lese i oktober, og det er synd det er ennå lenge til. Synes tiden går tregt. Jeg leser horror året rundt, men ekstra av det i oktober siden det er favorittmåned og årstid, og jeg er en av de sære som liker Halloween. Feirer det ikke selv, men liker Halloweentiden, siden jeg liker horrorbøker og filmer fra samme sjanger. Det er mer min stil enn jula.

Siden sist helg har jeg jobbet videre med noen fargelegginger og startet på noen nye. Her er det:























Disse motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes











Motivet er fra denne boka:

En verden av verdener - Kerby Rosanes


Motivene er fra denne boka:


Historier fra Midnattsmaskeraden - Hanna Karlzon

God helg.

Ukas låt: Middle Finger - Bohnes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar