1. september 2020

Bøker jeg skal lese i september

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
The Homecoming av Andrew Pyper, er fra egen boksamling



Tro meg når jeg lyver - Ellen G. Simensen

Andre guder - Jørgen Brekke

Kjære Edward - Ann Napolitano

#VÅGÅVÆRE - Tale Maria Krohn Engvik

Skyggedanseren - Sara Omar

The Homecoming - Andrew Pyper

 

Bokhøsten er i gang og man prøver å lese det som ble utgitt tidligere i år og i disse dager. Prøve å lese litt begge deler. Jeg liker også å lese eldre utgaver slik at det ikke blir bare nye utgivelser som blir lest. Jeg liker å lese både gamle og nye bøker. Noen forfattere jeg har valgt for september har jeg lest bøker av fra før, andre ikke. Så det blir både noe kjent og noe ukjent.

I september har jeg valgt noen varierte bøker. Både litt krim, helse, thrillere, romaner og en horror som oppvarming for oktober. Jeg leser horror året rundt, men leser ekstra av dem rundt oktobertiden og i høsten når mørketiden er kommet for fullt, siden det nærmer seg Halloween. Halloween er en barnslig greie, men liker det likevel siden jeg er horrorfan. 

 

Tro meg når jeg lyver: Norsk krim. Leser mye oversatt krim og thrillerbøker, og av og til er det godt å lese bøker fra disse sjangrene av norske forfattere også. Ja, takk begge deler. Bokomslaget er mystisk og fint, og baksideteksten gjorde til at jeg fremskjøv boka litt i leselisteplanen. Dette er også Simensens første bok.

(Bakpå):

POLITIMANNEN LARS LUKASSEN ser muligheten til permanent

forfremmelse idet han må rykke ut til likfunnet av en tidligere 

klassekamerat. Situasjonen på politistasjonen i Hønefoss forverres

da en uhyggelig skikkelse oppsøker barn og deler sine mørke

hemmeligheter. Samtidig kommer læreren Johanna Brekke til byen for

et vikariat. Lars blir raskt tiltrukket av henne. Men hva er det Johannna

rømmer fra, og hvem er venn og hvem er fiende i jakten på sannheten?

 

Tro meg når jeg lyver er en psykologisk krimroman som

spenner et vidt lerret fra øst i landet til ytterst i vest.

 

Andre guder: Denne hadde jeg egentlig tenkt å lese tidligere i år, men andre bøker kom i veien med sine fristelser. Men siden dette er en bok som er en del av en serie, og jeg har fått bok nummer to som er Min sønn av Arne Svingen, tenkte jeg å prioritere Andre guder. Andre guder er første bok i en serie som er bidratt av forskjellige forfattere og bøkene/serien baserer seg på De ti bud. Jeg vet ikke så mye om innholdet i Andre guder og det er sånn jeg foretrekker det før jeg begynner med en bok. Jeg vil vite så lite som mulig.

 

(Bakpå):

BEGJÆR, SJALUSI, HEVN

Jonny aner ikke hva som traff ham. Linda må ha

trollbundet ham fullstendig. Hvorfor skulle han

ellers ha blitt med henne på møtene i en vekkelses-

menighet styrt av den karismatiske predikanten 

Peter Isaksen? Jonny sluker Isaksens budskap, og

Linda flytter snart inn hos ham. Sakte begynner

tvilen å gnage i ham. Har Linda noe gående med

Isaksen? Sjalusien vokser i Jonny, mens Linda

stadig er ute i hemmelige ærender. Forholdet går

inn i en ond sirkel, og utgangen kan aldri bli god.


Andre guder er en suggerende spenningsroman som

spiller på det første budet. Du skal ikke ha andre guder

enn meg. 


Romanen inngår i en serie bøker inspirert av De ti bud.

 

Kjære Edward: Enda en bok som jeg ikke vet så mye om, men som har vært en synlig roman i det siste. Siden jeg leser såpass mye horror og thrillere, må jeg lese romaner av og til også, som normale folk gjør.


(Bakpå):

En sommermorgen går 12 år gamle Edward Adler om bord på

et fly fra Newark til Los Angeles. Sammen med ham er hans

eldre bror, foreldre og 183 andre passasjerer. Så skjer det

utenkelige. Fykrasj. Edward er den eneste overlevende.


Edwards tragiske skjebne får oppmerksomhet over hele landet.

Selv strever han med å finne sin plass i verden uten familien.

En viktig del av ham ble for evig tapt høyt oppe i skyene.


Men så en dag oppdager han noe viktig og overraskende, og

det igjen leder ham til svar på noen av livets store spørsmål:

Hvordan finner man tilbake til livet, og til gleden, etter å ha 

tapt alt? Hvordan oppdager man sitt mål i livet?

Hvordan lever man virkelig , ikke bare overleves?


Kjære Edward er en storhjertet, livsbejaende historie som ærlig

og ømt utforsker et ubeskrivelig traume - og hvorda man sakte,

men sikkert kan lære å leve på nytt.


"Fantastisk."

BOOKLIST, STARRED REVIEW


"En roman som ikke slipper taket i deg. En mesterlig studie i spenning, 

sorg og overlevelse ... Elegang skrevet uten de store faktene ... En sterk

fortelling om hvordan man kan klare å finne tilbake til et meningsfullt

liv selv under ekstremt vanskelige omstendigheter."

THE NEW YORK TIMES

 

#VÅGÅVÆRE: En bok som jeg hadde tenkt å lese tidligere, men nok en gang har andre bøker kommet i veien. Jeg har ikke Snapchat , for jeg orker ikke å ha smarttelefon. Men har likevel fått med meg hvem Helsesista er siden hun har vært mye å se i media. Det var vist gjennom Snapchat hun slo gjennom hvis jeg husker riktig. Jeg er kanskje ikke i målgruppen siden hun jobber med ungdom, men synes det kan være greit å lese boka likevel. Er ikke så glad i slike bøker generelt, men nysgjerrigheten tok overhånd igjen ...


(Bakpå):

Norsk ungdom har valgt Tale Maria Krohn Engvik som sin

digitale helsesøster, og hun har valgt dem tilbake i alt hun gjør. 

Her svarer hun på viktige spørsmål som ungdom lurer på og

trenger hjelp til, alt fra forelskelse og sex for første gang, til

ensomhet og kaostanker. Tale skriver rett fra hjertet om viktige

temaer og åpner opp om egne livserfaringer.


Dette er boken alle undommer ønsker å lese, og alle som

har kotakt med ungdommer burde lese!


"Godt skrevet og gode tanker om veldig viktige spørsmål.

Dette er formidling på høyt nivå.!"

- Peder Kjøs

 

Skyggedanseren: Jeg leste en bok av Sara Omar for noen år siden og det var Dødevaskeren. En bok som var ofte nevnt og godt synlig da den ble utgitt. Det med god grunn. Bøkene hennes er kjent for å være kontroversielle og regner med at denne også er det. Jeg likte ikke Dødevaskeren så godt som mange andre, selv om det er en viktig bok. Skjønner godt hvorfor mange likte den og respekterer det, men det var bare ikke helt boka for meg av en eller annen grunn. Men vil gjerne få med meg Skyggedanseren selv om jeg ikke likte Dødevaskeren så godt. 

(Bakpå):

Frmesk har sluttet å snakke og spise.

Hun tegner voldsomme tegninger

og lemlester dukkene sine.


KURDISTAN, 1994. Besteforeldrene Gawhar og Darwésh kjem-

pet for å gi Frmesk livsgleden tilbake. Gawhar søker tilflukt i troen

og sender Frmesk til koranundersvisning i byens Store Moské, hvor

Frmesk onkel Muhammad er imam, uten å ane hva som venter

henne. Morfaren tar opp kampen mot kvinneundertrykkelsen, han

åpner en hamam som bare er for kvinner, og håpet at det hjerte-

varme frirommet kan bringe lyet tilbake i Frmesks liv.

 

DANMARK, 2007. Frmesk holder seg for seg selv på universitetet.

Selv om hun nødig vil utløse farens vrede, trosser hun ham ved å gå

uten hodeplagg og skrive kritiske artikler om kvinners rettigheter.

Hjemme steller hun huset og passer småsøsknene mens moren

tilbringer dagene på sofaen der hun er tv-serier fra Midtøsten.

Foreldrene er skilt, men faren kommer daglig hjem og han fører en

beinhard justis med familien. Ifølge ham er dikt skrevet av kvinner

vulgære, og da han oppdager at Frmesk skriver dikt for å bearbeide

sine dype sjelelige arr, eskalerer voden- Hun ser ingen annen utvei

enn å søke friheten i enda et fremmed land.

 

SKYGGEDANSEREN er en roman om en utsatt pikes ensomme,

veldige kamp for å unnslippe barndommens mørke og finne frihet i

et nytt liv langt mott nord.

 

-Dramatisk roman om isolasjon og familievold. Her har vi en for-

fatter som har brukt litteraturen til å bryte ut av sin egen skjebne og

bli en forkjemper for undertryktes frigjøring."

INGUNN ØKLAND, AFTENPOSTEN


The Homecoming: En horrorbok som en oppvarming for oktober som er den store horrormåneden. Jeg har aldri lest noe av Andrew Pyper før, så det blir spennende. Jeg liker å lese både kjente og kjære navn fra horrorsjangeren, men også nye og ukjente.The Homecoming føles ut som en sær horrorbok som passer ypperlig for mørketiden.


(Bakpå)

EVERY FAMILY HAS SECRETS

It is only after their father dies that Aaron, Bridge and Franny

learn how wealthy he was. But they must fullfil a request in his 

will to get any inheritance: spend a month in a cabin, deep in

the mountains, with no contact with the outside world.

Despite their concerns, they agree.

BUT SECRETS CAN BE A REAL KILLER.

The isolation soon makes them question what their father was 

trying to tell them. And why they have memories of the cabin,

though none of them have been there before. The only thing

they are sure of is thata something is calling to them from the

darkness of the woods. And before the month is through, they

will discover just how deadly secrets can be.


PRAISE FOR ANDREW PYPER

'Smart, thrilling and utterly unnverving.' Gillian Flynn

'Compelling and beautifully written.' S.J. Watson

'The last page is a jaw-dropper.' Lisa Gabriele


Dette er da bøkene jeg skal konsentrere meg om i september, men som vanlig kommer jeg til å lese andre bøker underveis, hvis det blir tid til overs. Hadde tenkt å lese Dolores Claiborne av Stephen King, siden september er hans bursdagsmåned. Har prøvd å lese en bok av ham i september de siste årene, så lenge det går som planlagt. Har allerede lest to bøker av ham i år, og det er Revival og The Institute. Boka Dolores Claiborne er ikke med i collagen for jeg har ikke fått den ennå, og venter fremdeles på bestillingen, selv om jeg bestilte den i god tid. Skal lese den når den er i hus. Hvilke andre bøker jeg muligens kommer til å lese mellom disse planlagte bøkene, er ikke helt bestemt ennå. Tar det som det kommer.😀


2 kommentarer:

  1. Ser ut som du får en fin september Ina, men pass på Skyggedanseren er heftig!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, håper det, og skjønner hva du mener. Har lest Dødevaskeren som var temmelig grotesk, og forventer også at Skyggedanseren er det. Så er forberedt. =)

      Ha en god, ny lesemåned, Tine. =)

      Slett