13. juli 2020

Det er mandag og tid for forrige ukes oppsummering ...

Reklame: Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Elevator Pitch av Linwood Barclay, Spor i aske av Matthew Hall, The Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, Det du gjorde av Claire McGowan og Den fremmede av Harlan Coben, er fra egen boksamling



Bøker jeg leste i forrige uke:

* Spor i aske - Matthew Hall
 * Elevator Pitch - Linwood Barclay

   Antall leste sider i forrige uke:

  636 sider 

Bøker som ble anmeldt i forrige uke:


Bøker som leses nå:

*  Det du gjorde - Claire McGowan
* Knutby - Jonas Bonnier
* The Way of Kings Part One - Brandon Sanderson

Planlagte bøker denne uken:

* Dødelig bekjentskap - Peter Swanson
 * Den fremmede - Harlan Coben

Natt til lørdag leste jeg ut Spor i aske av Matthew Hall som jeg brukte en del tid på. Den gikk noe tregt for den var tam til krim å være, og den var unødvendig lang. Jeg liker store bøker og foretrekker det, men synes ikke historien i seg selv fortjente så mange sider. Den kunne godt ha blitt kuttet ned med 200 sider, for det blir mye av det samme.

Den er om Jenny Cooper som er i førtiårene og hun har en litt annerledes jobb. Hun er likskuedommer og jobben byr på mange utfordringer. Denne gang må hun nøste opp i familiedrama og husbrann. Og saken er veldig komplisert. Vil hun løse den? I privatlivet sliter hun også. Hun har en voksen sønn og et av og på forhold med Michael som er pilot. Han er mye borte på grunn av jobben, og de er i et forhold som er mye om sterke følelser, lengsler og mye frem og tilbake. De er i en periode hvor de er usikre på om de skal bli samboere eller ikke. Jeg liker krim, men er ikke spesielt glad i krim blandet med romantikk. Minner på om at dette er bok nummer seks i serien om Jenny Cooper og de kan leses frittstående. Man får servert mye bakgrunnshistorie, så man blir ikke lost selv om man ikke har lest de tidligere bøkene. Denne ble litt for bløt for meg. Foretrekker hardere krim.

I går ble jeg ferdig med Elevator Pitch av Linwood Barclay, og den likte jeg mye bedre. Har lest så mange skuffende og mildt sagt kjedelige thrillere i det siste, men det var ikke denne. Denne hadde i hvert fall spenst til en forandring. Den er om New York som plutselig blir rammet av den ene ulykken etter den andre, og spesielt går det utover heiser. Er det tekniske problemer på gang, eller er det noe mer bak det hele? Borgermester Richard Headley får mye å ta tak i, og det hjelper ikke at han ikke er så populær fra før av. Ting er heller ikke lettere når han har journalister som skriver stygt om ham, blant annet Barbara Matheson som er en uredd journalist fraManhattan Today. Samtidig følger vi NYPD detektiver som får mye å gjøre. Boka består av et større persongalleri enn dette, men det gjorde boka mer interessant. Det er ikke rotete og man mister ikke tråden over hvem som er hvem. Boka er litt stor, men består av korte og intense kapitler. Denne var morsom å lese. Dumt at denne boka ikke er så kjent.

Samme dag begynte jeg på en ny bok av en ukjent forfatter for meg og det er: Det du gjorde av Clarie McGowan. Ble interessert i boka på grunn av konseptet som virket noe komplisert. Den er om Ali som arrangerer gjenforening med venner. Det er tjuefem år siden alle var samlet sammen, og både ektefeller og barn er inviterte. Men gjenforeningen tar en annen vending enn Ali hadde håpet. Hennes bestevenn påstår at hun er blitt voldtatt av Alis ektemann, Mike, mens Mike benekter det hele. Så hvem skal hun stole på og vil livet bli det samme igjen?

Vet ikke helt hva jeg synes om denne så langt. Vet bare ikke jeg har sansen for denne Ali, for hun er noe nedlatende angående tanker og observasjoner om alle, så hun er en smule irriterende.

Jeg begynte også på en annen bok i helga. Natt til søndag begynte jeg å lese romanen Knutby av Jonas Bonnier. Bonnier skriver i begynnelsen at noen navn og andre endringer er gjort. Litt usikker på hvordan jeg liker den så langt. Det er for tidlig å si, men en interessant sak fra virkeligheten er det.

Jeg kommer kanskje til å bli ferdig med både Det du gjorde og Knutby før uka er over siden det er bøker i "normal" størrelse. De er ikke så store. Da skal jeg begynne på disse bøkene: Dødelig bekjentskap av Peter Swanson og Den fremmede av Harlan Coben. Jeg har lest bøker av begge to.

Jeg leste Her Every Fear av Peter Swanson for noen år siden, og den har fått mange forskjellige meninger. Overraskende nok likte jeg den for det er ikke mye jeg liker. Syntes den var fascinerende og det er en av få thrillere jeg har lest som er stemningsfull. Synes mange thrillere mangler stemning og det er en nedtur. Så er spent på Dødelig bekjentskap. Savner å lese thrillere og horrorbøker som er uhyggelige og har noe nifst i seg. Synes de eldre bøkene uansett forfatter, var flinkere til det før. Men har ikke gitt opp håpet med å finne noe nifst riktig ennå.

 Harlan Coben er en forfatter jeg har lest mye av. Ikke de siste årene for jeg trengte en pause. The Woods er min favoritt av ham. Den fremmede er blitt til serie på Netflix. Det har også The Woods. Vet ikke om den allerede er lagt ut eller kommer til å bli lagt ut til høsten, for jeg har ikke Netflix. Er lei av at alt skal være så digitalt, og foretrekker å ha personlig samling. Bruker dvd og blu-ray spiller ennå. Ville lese Den fremmede for den virket spesiell og håper den har samme tempo og intensitet som fleste av Cobens bøker har.

I helga leste jeg ikke videre iThe Way of Kings Part One av Brandon Sanderson, for ville prioritere andre bøker. Jeg leser den sammen med en annen bokblogger, og strever litt med å komme meg ordentlig inn i handlingen. Jeg liker den, men det er mye å holde styr på og jeg er ikke vant til å lese high fantasy. Jeg liker high fantasy, men tror jeg liker det bedre som film/tv-serie enn i bokformat? Så skal prioritere den mer i denne uka, og forhåpentligvis klare å henge mer med i den etter hvert.

 Dette er da bøkene jeg skal konsentrere meg om i midten av juli og tror ikke jeg klarer å lese flere før uka er over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar