27. desember 2019

Helgelektyre(314)

Reklame: Eksemplarer mottatt fra forlag, mot en ærlig anmeldelse 
Revival av Stephen King, The Blind Assassin av Margaret Atwood, Imagimorphia av Kerby Rosanes, Tattoo Designs, og Donald Ducks julehistorier, er fra egen boksamling


Hekseknuten 2: Keiserens grav - Johan Rundberg
Revival - Stephen King
The Blind Assassin - Margaret Atwood

Forrige mandag på lillejulaften, leste jeg ut denne:

Det lyser så fint fra julestjernen - May Britt Stendal

Det er en god bok med fokus på psykisk helse siden hovedkarakteren, Veronica jobber som sykepleier innen psykisk helse. Veronica kommer over et gammelt brev som vekker vonde minner om en av døtrene, Thale. Etter at Veronicas kjære Ragnar dør mens han er på jobb, har hun for det meste oppdratt deres tre barn, Iselin, Benjamin og Thale selv, og i boka er de unge voksne. Selv om Veronica befinner seg i en rolig tid i privatlivet med hektiske dager på jobb, hjemsøker episodene med Thale hele familien fremdeles. 

Vi blir kjent med familien i en turbulent tid da Thale var opprøsk, vanket i feil miljø, og hadde en tendens til å forsvinne uten å si fra hvor hun er. Samtidig prøver Veronica å hanskes med dette alene. Vil noen hjelpe henne med Thale, eller er det bare en fase? I nåtiden er Veronica fremdeles singel, men hennes venninne synes hun bør finne en mann og hinter om Oliver som har vært god venn av Veronica i mange år. Er det noe mellom dem, eller prøver venninnen hennes bare å oppmuntre henne? Og er hun egentlig klar for en ny mann etter at Ragnar ble revet bort fra henne, selv om det er mange år siden?

En fin og god bok å få med seg selv om man ikke hovedsaklig er interessert i psykisk helse, men et viktig tema er det. Det var mest spennende å lese om Veronicas yrke og hennes bånd til Thale, men Veronicas privatliv og kjærlighetsliv vekket ikke den samme interessen. Å lese om kjærlighetslivet til en dame som nærmer seg femti, er ikke noen favorittemne å lese om for min del, og syntes det ødela litt av flyten og spenningen i boka.

Dagen etter begynte jeg å lese en ny bok, som er en bok for unge lesere. Det er Keiserens grav av Johan Rundberg, som er andre bok i Hekseknuten. Det er en spøkelseskrimserie som kan leses frittstående. Igjen møter vi Sebastian som har en berømt skuespillermor. Akkurat nå er hun lei seg fordi det virker ikke som om hun får flere roller, og er ikke en del av en julekalender som blir spilt inn for tiden på Östasiatiska museet. Sebastian og Max henger mye på innspillingsettet siden de kjenner Manda fra før som er med i julekalenderen, og de møter på nye mysterier, hvor innspillingen skjer ...

Morsom og et hyggelig gjensyn med trioen, men synes kanskje den første boka hadde mer gnist? Mulig jeg blir ferdig med den i helga, siden det ikke er noen stor bok, og da skal jeg begynne å lese i spenningsboka: Forsvunnet av Kendra Elliot. Ukjent bok og forfatter, noe som gjør bøker mer spennende av og til. Jeg vet ikke så mye om den, og venter med å gi en oppsummering etter at jeg har begynt å lese i den, siden det er mye enklere.

Jeg leser videre i Revival av Stephen King som er litt tragikomisk i kjent King stil. Selv om det skjer en del alvorlige ting i Revival, er det brukt mye svart humor, noe jeg liker. Jeg har ikke kommet langt ennå, og hvis man er vant til King, vet man at det er mye karakteroppbygging før handling i starten av bøkene hans, men det er bare et pluss å bli kjent med de man leser om, derfor går ikke handlingen voldsomt fort, men det gjør man ikke noe siden King er veldig god på karakterbeskrivelser. Men så langt har jeg lest om en ny prest som kommer til en liten by i Maine. Flyttende etter kommer hans kone og hans lille sønn som tar stedet med storm, men samfunnet blir sjokkert da en alvorlig ulykke rammer prestens familie. Veldig spennende så langt og fargerik persongalleri, ikke minst. Så er spent på fortsettelsen.

I mellomtiden leser jeg ogsåThe Blind Assassin av Margaret Atwood, som jeg og en annen bokblogger har lest en god stund i, men vi har det ikke travelt. Jeg liker den, selv om det er noen partier som er litt tung og kompleks, men det går seg til. Det blir nok ingen lett bok å skrive om.

I helga skal jeg begynne å lese en julebok som heter Donald Ducks julehistorier, for man må jo også lese litt tegneserier i jula, og jeg abonnerer på Donald Duck, så da ble dette et naturlig valg. Jeg har lest Donald helt fra jeg er liten, og det kommer jeg aldri til å slutte med.

Det er jo sjakk å følge med på i romjulen, så det spørs hvor mye som blir lest. Det er VM i hurtig - og lynsjakk som foregår i Russland, og tror det varer til den 30. desember.

Selv om det er jul, har jeg fargelagt litt. Jeg har også fargelagt litt i en ny fargeleggingsbok.

Først litt fargelegging fra min "gamle" fargeleggingsbok:




 Motivene er fra denne boka:

Imagimorphia - Kerby Rosanes

Andre motiver jeg har begynt å fargelegge:



Disse motivene er fra denne boka:

Tattoo designs - m.fl. illustratører

God helg.

Ukas låt: Rats - Ghost



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar