4. september 2019

Bøker jeg skal lese i september


Tatovøren i Auschwitz - Heather Morris
Myrgraven - Val McDermid
Bak lukkede dører - B.A. Paris
Effekten av måneskinn på nyfallen snø - Tove Braathen
Ti kniver i hjertet - vår tids sagaskrivere - Tom Egeland m.fl.
Det Sara skjuler - Kathrine Nedrejord

Jeg leser horror året rundt siden det er og blir min favorittsjanger innen både litteratur og film. Jeg har ikke valgt så mye av det til september, for har tenkt å spare noen av mine uleste horrorbøker til neste måned siden oktober er min favorittmåned, og Halloweentiden nærmer seg. Jeg har alltid likt høsten og mørketiden best. Synes vind, regn og mørketid gir den rette settingen til å lese horror.

I mellomtiden blir det litt romaner, krim og thrillere. Så det ikke før nå at jeg har valgt ut bøker av nesten bare kvinnelige forfattere. Ti kniver i hjertet er skrevet av forskjellige forrfattere, både mannlige og kvinnelige. Jeg foretrekker mannlige forfattere.

Bøkene jeg har valgt ut er både fra 2019 og 2018, og en bok som ble utgitt for noen år siden. Det er stort sett bøker av forfattere jeg ikke har lest noe av fra før.
  

Tatovøren i Auschwitz: Jeg har lest noen bøker som er basert på 2. verdenskrig, men altfor lite, og det er en trist og viktig tid å lese om. Dette er min neste bok på min leseliste.

(Bakpå):

Kan man finne kjærlighet på et så brutalt og grusomt sted som i Auschwitz? Dette er en utrolig sterk historie, basert på virkelige hendelser.

Lale er tatovør i Auschwitz og en dagg skal han tatovere armen til Gita.
Han er så forsiktig han kan, men den unge kvinnen blir urolig og han ser opp på henne. Etterpå kan han ikke glemme henne, og de to møtes etter hvert i hemmelighet. Det blir dem.
    Etter krigen slo Lale og Gita seg ned i Australia og fikk familie der. Fortellingen om hvordan de traff hverandre holdt de hemmelig - også for sine barn. Først etter Gitas død fortalte Lale den gripende historien om hvordan livet deres sammen begynte.



Myrgraven: Ukjent bok, men meget kjent krimforfatter. Val McDermid er nok mest kjent for sin serie om Tony Hill og Carol Jordan. Det var en ypperlig krimserie som jeg så på Tv en gang for mange år siden, og jeg elsket også sarkasmen til Tony Hill. Jeg leste første boka i den serien for noen år siden, og har lyst til å lese mer fra den serien, men foreløpig har andre bøker kommet i veien. Denne boka er dog ikke en del av Tony Hill og Carol Jordan.

(Bakpå): 

Alice Somerville og mannen hennes har reist til det skotske høylandet for å grave fram to verdifulle motorsykler, som bestefaren hennes stjal og gjemte mot slutten av annen verdenskrig. Men da de skal grave opp den andre sykkelen, finner de en mannsarm. En hel kropp blir til slutt gravd frem i myren. Først tror de at mannen har ligget der siden krigen, før de finner et par Nike joggesko. Mannen viser seg å ha tilknytning til en annen historisk drapssak, og sannheten som avdekkes er mer uhyggelig enn Karen Pirie kunne forestille seg.

Myrgraven er den femte og frittstående thrilleren om Karen Pirie, kriminalsjefen ved Avsnittet for historiske saker i Edinburgh.

"Et mesterlig håndverk med en drivende spennende historie og et briljant persongalleri, som til sammen brekfter hennes tittel som krimdronning."
The People

"Hennes varemerke er kombinasjonen av mørk, makaber spenning og lys, stemningsfull prosa - en ren gavepakke."
 Sunday Express
  


Bak lukkede dører:  En bok som fikk mye oppmerksomhet da den kom ut for noen år siden, og den fikk både gode og negative tilbkaemeldinger. Jeg hadde lyst til å lese den, men når jeg hører mye om en bok blir jeg fort lei, og blir ikke så fristet til å lese den der og da, og venter heller. Har ikke helt de store forventningene, og forventninger lønner seg ikke ...

(Bakpå):

Grace og Jack er 
tilsynelatende det perfekte 
ektepar. Jack er flott, rik 
og en vellykket advokat. 
Grace er vakker og ofrer 
sin egen karriere for å 
stelle hjemme 
i deres nydelige, store hus. 
De er paret som har alt.

Det er bare ett problem, Jack og Grace er sammen hele tiden. Noen kaller det ekte kjærlighet, men enkelte i nabolaget synes det er merkelig at Jack alltid er ved Graces side, selv når det inviteres til damelunsj.

Bak lukkede dører er en psykologisk krim om et forhold der ingenting er slik det ser ut til å være. For noen ganger er det perfekte ekteskapet bare en perfekt løgn.

"Det tok meg bare en ettermiddag å lese denne boken, 
og på slutten hadde jeg hjerteklapp. Hvis du liker en
 intens krim vil du elske denne."
 The Sun

"Denne boken er 2016 sitt svar til 
Gone Girl. Så er det sagt!"
Women's Health UK



Effekten av måneskinn på nyfallen snø: Jeg har så vidt lagt merke til navnet på forfatteren før, men aldri lest noe av henne. Denne ble utgitt i fjor, og den har stått på leselisten lenge, så det er på tide å gjøre noe med det.

(Bakpå): 

Brennaktuell og hjertevarm bok med
satirisk brodd.

Margot er en kvinne i slutten av trettiårene som
er kommet på kant med den resultatorienterte
rektoren på skolen der hun underviser. Når
ektemannen forlater henne til fordel  for en yngre
kvinne, må hun flytte fra Majorstua til Groruddalen. Her møter hun et sted med lukkede
gruper - fra fyllikene ruundt bålet i skogen til
tett tildekkede innvandrerkvinner - hvor alle blir fremmedgjort og alle er alene.

De lokale SV - damene kjemper en ensom kamp
for å bevare det lokale biblioteket så barna og 
ungdommen som sliter med å lære norsk, har
et sted å være.

Vera er syk og gammel og bærer på en tung
hemmelighet fra langt tilbake.

Det går mot høst og de første frostnettene
kommer.



Ti kniver i hjertet - vår tids sagaskrivere: Dette er en novellesamling som er skrevet av både kjente og ukjente forfattere. Jeg har et anstrengt forhold til novellesamlinger fordi jeg liker "hele" bøker best. De gangene jeg leser noveller, er av mine favorittforfattere eller noe innen horrorsjangeren. Men det var noe med denne boka som ga meg lyst til å lese den, men vet ikke hva. Tom Egeland, Simon Stranger og Jon Fosse, er bare noen få av mange forfattere som har bidratt til denne novellesamlingen, og boka ble utgitt i fjor.

(Bakpå): 

I DENNE BOKA er vår tids skarpeste penner invitert til å skrive en kort fortelling som tar utgangspunkt i en scene, hendelse eller skikkelse fra de gamle sagaene. Det kan være Hallgerd i Njåls saga, Odins åttebeinte hest Sleipner eller sagaksriveren Snorre, men fortellingen skal kaste lys over hendelser eller trekk ved vår tid.

Hva er en god fortelling for oss? Hva var en god fortelling for tusen år siden? Sagaene blir ofte beskrevet som de første kjente fortellingene med lokal forankring i nordiske land, og særlig omhandler de hendelser her i Norge og på Island. Sagaens betydning for nordisk identitet og senere litteratur er det vanskelig å overdrive.

Dette er blitt en samling skarpe betraktninger som trekker opp lange linjer og strekker tanken ut i tid, samtidig som de treffer presist i kortere og mer hverdagslige observasjoner.



Det Sara skjuler: Det er en måned for mange ukjente forfattere for min del. De enste jeg har hørt om fra mine utvalgte for september er Val McDermid, B.A. Paris og noen av forfatterne som bidrar i Ti kniver i hjertet. Men jeg liker å lese bøker av både kjente og ukjente forfattere, så det gjør ikke meg noe. Dette virket for meg som en interessant og vond bok for ungdom.

(Bakpå): 

Etter en fest blir alt annerledes. 
Lajla merker det med en gang. 
Sara er tom i blikket, redd for mørket, 
redd sin egen skygge.

Selv om Lajla lover å ikke blande 
seg, klarer hun ikke la være. 
Hun må finne den som har gjort det.
 Han skal ikke slippe unna.


Dette er da mitt utvalg av bøker for september, og det blir mye variert denne gang også. Det er ikke bare disse bøkene jeg skal lese i denne måneden, men jeg skal smette inn andre bøker også. Noen er bøker som jeg egentlig hadde tenkt å lese i forrige måned, men som jeg ikke rakk å komme i gang med (jeg er en treeeg leser), og andre blir helt tilfeldige.😊

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar