4. februar 2018

Månedens Bokanbefaling (januar)

I januar leste jeg disse bøkene:


Lest i kronologisk rekkefølge:

Neverwhere - Neil Gaiman
The Stranger Beside Me - Ann Rule
Talte dager - Heidi Linde
Silent Grief (Living in the Wake of Suicide) - Christopher Lukas & Henry M. Seiden
Selvmordet - Ben Ormstad
Atonement - Ian McEwan
Stillhouse Lake - Rachel Caine
There's Someone Inside Your House - Stephanie Perkins
4 3 2 1 - Paul Auster
Bruden som forsvant - Mary Higgins Clark & Alafair Burke
Kan vi bare late som - Camilla Sandmo

Elleve bøker ble lest i januar. Noen store og noen små. Første boka jeg leste ut i 2018 var Neverwhere av Neil Gaiman. Som vanlig ble det en del skuffelser på lesefronten i januar også. Det ble også mye variasjon når det gjelder innhold. Selv om horror og thrillere er mine favorittsjangre, så er det viktig å utvide horisonten og teste seg selv som leser.

Bøkene som skuffet aller mest i januar var Talte dager, Atonement, Stillhouse Lake,There's Someone Inside Your House, Bruden som forsvant og Kan vi bare late som. Det ble en del skuffelser og det ser nesten ut som om jeg ikke likte noen av bøkene jeg leste i januar, men det var noen få som skilte seg ut.

Og hvilken bok likte jeg best i januar?

The Stranger Beside Me - Ann Rule

Denne leste jeg ganske tidlig i januar. Det er om Ann Rule som er venn med Ted Bundy (både tiden før som seriemorder og etter). Flere jenter forsvinner og blir funnet brutalt drept. Det hun ikke vet er at det er Ted Bundy som står bak drapene. Ted Bundy var og så ikke ut som en vanlig seriemorder, og ble ofte beskrevet som hyggelig, intelligent og veldig karismatisk. Så neste gang du møter en slik mann; løp og ikke se deg tilbake!!!! Seriemordere kan være karismatiske de også ...At Ann Rule forble hans venn, er for meg en gåte. Men du verden for en fascinerende og interessant true crime bok det var.

Andre bøker jeg likte godt og som jeg gjerne vil anbefale videre er; Neverwhere av Neil Gaiman som var en svært spesiell fantasybok som tok mange rare retninger og det liker jeg. Jeg vil samtidig anbefale Silent Grief av Christopher Lukas & Henry M. Seiden. Har bestemt meg for i år å bli flinkere til å lese bøker om virkeligheten og temaer som er av interesse, istedet for å bare lese fiksjon, fordi det blir det mye av likevel. Ja takk, begge deler. En annen bok jeg også likte veldig godt er 4 3 2 1 av Paul Auster.

Ellers var januar en veldig lang måned av en eller annen grunn. Det er en måned som "aldri tar slutt". Det er også synd at man går mot lysere tider siden jeg foretrekker mørketiden. 😊

Jeg har heller ikke skrevet om alle bøkene som ble lest i januar, men det blir etter hvert. På grunn av helsemessige årsaker går ting noen ganger fort, andre ganger tregt. Det varierer så veldig.  Så da blir det sånn.

Ryggperspektiv av bøkene:
Den ene boka ble sendt som papirbunke istedet for bokformat, derfor rekken ser litt smårar ut.

Mer er det ikke å si om januar, egentlig, og bøker jeg skal lese i februar innlegget kommer i løpet av neste uke.

2 kommentarer:

  1. Blir mer inspirert til å sjekke ut bøkene til Neil Gaiman, og krysser fingrene for at bøkene hans faller i smak.

    Hadde en bra lesemåned selv, og fikk lest 5 bøker. Flere av dem likte jeg godt, og da kan man ikke klage :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare å sette i gang. :) De er sære, fascinerende og rare. Det er det som gjør dem litt unike. Har ikke likt alt av Gaiman, men det meste. Så gjerne gi ham en sjanse. :)

      Godt å høre at du hadde en bra lesemåned. :) For min del er det ofte vanskelig å finne de rette bøkene. Det varierer sånn fra måned til måned. Håper du fortsetter med å være heldig med bøkene. :)

      Slett