31. desember 2016

Julehefte 2016 Lunch (Den utvalgte) - kontorlandskap er ikke så kjedelig som man tror


Nico: Dette er jo krise, Kjell! Et bøttekott. Kaldt er det også ...
Kjell: Tull og tøys! Du må se det positive i situasjonen, Nico! Sjekk dette! Ulleteppene fra hesteteanbuildingen.
Nico: Det lukter stall.
Kjell: So what? Tenk alle storheter som tok sine første skritt i en stall! Rex Rodney og Atle Hamre. Sikkert flere! ... og se her, Nico!
Nico: Lappene fra alle de foregående idedugnadene vi har vært igjennom!
Kjell: En tjuvstart av de sjeldne! La oss klistre dem opp!
(2 timer senere).
Nico: Sånn! Tror du ikke vi har nok nå, Kjell?
Kjell: Nei, nei! Vi kjører på. Vi har nok til hele taket også. Hva venter du på? En gudommelig inngripen? Brainstorming er hardt arbeid!

Nico og Kjell er et dreamteam.

Et friskt pust
Lunch er en av de nyere juleheftene og en av de nyere tegneseriene generelt som er norsk. Lunch har vært med i blant annet i Dagbladet og Pondus. Jeg har ikke lest all verdens Lunch selv, men leste en Lunch bok tidligere i høst som jeg ikke har anmeldt ennå. Jeg har likt det jeg har lest av Lunch så langt selv om jeg ikke er en av de faste leserne av det. Det er godt med noe nytt av og til, selv om man er vant til å velge det trygge når det kommer til tegneserier.

Dette er en tegneserie med mye humor i kontorlandskap og kan minne mye om TV - serien The Office som jeg har aldri vært noen fan av. Jeg har bare sett noen få episoder, men ble aldri avhengig eller imponert av den serien. Da velger jeg heller Lunch fordi den byr på mer treffende humor. Her er det en blanding av karakterer; den glupe, den irriterende, og mange andre personligheter som passer godt sammen og utfyller hverandre med lun og fin perspektiv på ting. Vil også nevne at Kjell og Nico er noen godgutter.

Man vet aldri hva som skjer på jobb med Nico og Kjell ...

Levende humor
Julehefte som også heter Den utvalgte byr på forskjellige historier hvor det oppstår mange utfordringer på jobb. Tegningene og ansiktsuttrykkene er herlige og veldig levende. Jeg kunne ha skrevet så mye mer om dette heftet, men dette er et hefte som er morsomst å lese selv, enn å lese om. Derfor blir dette noe kort. Dette er en av de bedre juleheftene jeg har lest i år, og havner på min topp fem liste over årets julehefter.

I dette julethefte er det også med et kryssord og en god tekst av Tonje Tornes.

Bakpå:

Ingen baksidetekst, bare reklame.

Originaltittel: Lunch (Den utvalgte)
Forfatter(e): Børge Lund
Sjanger: julehefte, humor
Målgruppe:
for alle
Antall sider:
32 
Forlag: Egmont
Utgitt: 2016
Min utgave: 2016
Lest:
08.12. 2016
Kilde:
anmeldereksemplar
Plot
: 5 (Tørr og vittig humor som er blandet sammen på en herlig måte).
Tittel: 3 (Passer godt til innholdet, men ingen tittel som gir interesse). 
Omslag: 4 (Passer godt til innholdet). 
Baksidetekst: Kan ikke vurderes siden det ikke er med baksidetekst.
Skrivemåte
:
4 (Morsomt og man må like litt tørr humor for å like denne type skrivemåte).
Favorittkarakter: Nico og Kjell. Vanskelig å velge. 
Slutten: Kan ikke dømmes med tanke på at heftet består av forskjellige historier. 
Høydepunkt: Tørrvittig humor og rare situasjoner som disse gutta kommer utfor.
Lavpunkt: Tar litt tid å venne seg til nye tegneserier man ikke har lest så mye før for man er vant til å velge trygge klassikere. Men siden jeg hadde lest Lunch en gang tidligere kom jeg fort inn i det og har sansen for disse karakterene. Det tar bare litt tid å venne seg til nye tegneserierer når man ofte går for de klassiske tegneseriene.
Terningkast: 5

4 kommentarer:

  1. Jeg leser også stripene til Lunsj i avisa, og liker dem.
    Ønsker deg et riktig godt nytt år Ina:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og beklager for sent svar, men har ikke vært online de siste dagene.
      Ja, Lunch er gøy. Alltid skeptisk til nye tegneserier, men dette er en tegneserie som har vokst på meg i det siste og som stadig blir bedre:)

      Tusen takk, og i lige måde. Godt nyttår, Anita:o)

      Slett
  2. Godt nyttår, gleder meg til å følge deg videre i 2017 :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Anette, og jeg sier det samme til deg:) Har vært litt dårlig på å legge igjen kommentar på andres blogg i det siste, og det skal jeg bli flinkere til:) Det er alltid hyggelig å holde kontakt:) Håper du har hatt en fin jul:)

      Slett