31. mai 2014

Mannen fra Primrose Lane av James Renner - forfriskende krim!



"Fire år i mørket er lenge nok. En gang fortalte du meg at du aldri har følt deg bedre enn da du skrev disse artiklene og undersøkte disse sakene. Dette er et nytt mysterium å kaste seg uti."

     «En smule ironisk, ikke sant?» sa David. «Du vil hale meg ut av denne depresjonen ved å få meg til å etterforske en uoppklart mordsak.»

Ikke alt er som man tror ...

Forfatteren David Neff har fullstendig lukket seg inne fra omverdenen og bor i et luksuriøst hjem sammen med sønnen, Tanner. David har lidd av alvorlig depresjon de siste fire årene etter at hans kone tok selvmord. Sjefen i forlaget David skriver for dukker opp med en ny sak David kan skrive om. Davids forrige bok omhandlet en krimsak fra virkeligheten og ligger fremdeles på bestselgerlistene. Forleggeren hans vil hjelpe David ut av depresjonen og skrive en ny bok om en annen sak. En lokal sak de kaller: Mannen fra Primrose Lane. En enstøing som alltid gikk med ullvanter uansett vær og som ble funnet brutalt myrdet i sitt eget hjem. Hvem gjorde det og hvorfor? Og er David klar for å skrive en ny bok med tanke på at han går på medisiner og samtidig må oppdra sønnen alene?

Jeg har lest mange krimbøker oppgjennom årene og i det siste har jeg lest mange middelmådige. Jeg har lenge blitt mer kravstor. Men sånn er det vel når man leser mye og jeg forventet vel ikke noe særlig spesielt av denne boka heller, så jeg hadde ingen forhåpninger på forhånd. Hadde ikke en gang hørt om boka, men for en gang skyld leste jeg en krimbok som ikke var standard krim og som det var litt fart i. Det tok ikke mange dagene før den var ferdiglest.

Det jeg likte best var at dette var en krimbok der det dukker opp elementer som man ikke forventer. Det er ikke noe nytt at hovedpersonen skriver om en sak fra "virkeligheten" altså bokas virkelighet, men historien har litt elementer som man ikke trodde ville skje i begynnelsen. Av og til satt jeg der som et eneste stort spørsmålstegn og tenkte; Hva faen var det nettopp som skjedde? Og jeg måtte bla noen sider tilbake for å sjekke om jeg hadde oppfattet det som skjedde riktig. Og jeg liker det når noe sånt skjer. Noe uventet og helt ut av det blå, for å bruke det uttrykket. At man blir på en måte litt satt ut og selv om det virker litt banalt det som skjer og litt hinsides, så aksepterer man det likevel. Det er en sjelden opplevelse som jeg liker at det skjer i bøker. Rare elementer som overrasker litt og som er utenfor A4 - formatet og litt på grenseland om hva som er virkelig og ikke. Og jeg vil ikke nevne disse elementene nærmere for ikke å avsløre for mye.

Forfatter James Renner har omtrent samme liv som hovedpersonen David Neff i boka, for forfatteren har også skrevet bøker om krimsaker fra virkeligheten så det er vel ikke noe rart at boka Mannen fra Primrose Lane virker troverdig og virkelig.

Mannen fra Primrose Lane er en bok som må leses med et åpent sinn og du må bare godta det som skjer. Boka har mye fart og inneholder elementer som er litt nyskapende. En herlig frisk bris i krimsjangeren!
Bakpå:

Tenk deg en episode av Dr. Who skrevet av Stephen King blandet med en del Dennis Lehane og en del Murakami.

På Primrose Lane bor den sære enstøingen som alltid går med ullvanter, uansett årstid. En varm dag i juli blir hannet myrdet i sitt eget hjem. Fingrene er kappet av og kjørt i en blender på kjøkkenet.
Politiet oppdager at huset er uten et eneste fingeravtrykk, til tross for at mannen har bodd der i uminnelige tider. Tennene kan heller ikke identifisere ham. Mysteriet virker uløselig. Spørsmålet om hvem som som drepte Mannen fra Primrose Lane, hvem offeret selv var, og hva motivet kunne være står ubesvart.

David Neff er en bestselgende forfatter og ekspert på å løse krimgåter.
Fire år etter drapet er saken fortsatt uløst, og David blir overtalt av sin forlegger til å prøve å oppklare mysteriet rundt Mannen fra Primrose Lane.
"
Etter hvert som David setter i gang sin egen etterforskning, avdekkes den ene ubehagelige overraskelsen etter den andre. Det viser seg at mannen fra Primrose Lane er direkte knyttet til personer og traumatiske hendelser fra Davids egen fortid, dype sår han har sirklet rundt i årevis. Og det er bare begynnelsen. Saken blir en altoppslukende besettelse for David, som trekker ham inn i et mareritt av en verden der ingenting er som man skulle tro.
Tror du at du kan løse Mannen fra Primrose Lane? Tro om igjen, for ingenting er sikkert i denne pageturneren av en krim.
Originaltittel: The man from Primrose Lane
Norsk tittel: Mannen fra Primrose Lane
Forfatter(e): James Renner
Sjanger: krim, thriller, spenning, suspense
Målgruppe: voksen
Antall sider: 486
Forlag: Farrar Straus Giroux
Norsk Forlag: Pantagruel
Utgitt: 2012
Min utgave:
2014 (Innbundet)
Lest:
22.05. - 28.05. 2014
Kilde:
leseeksemplar/anmeldereksemplar
Plot:
5 (Nytt og litt forfriskende konsept).
Tittel:
3 (Ikke spesielt lovende eller spennende tittel) ...
Omslag:
5 (Vakkert og mystisk selv om det ikke er særlig nyskapende).
Baksidetekst:
5 (Dette tror jeg må være noe for meg).
Persongalleri:
5 (Mange spesielle karakterer kan man si som man lett blir fengslet av).
Skrivemåte:
5 (Voksent språk og spennende).
Favorittkarakter: David Neff. Man vil ham bare alt godt.
Slutten:
4 (Ikke den beste slutten, men heller ikke den verste) ...
Høydepunkt:
Personbeskrivelsene og at det skjer noe nesten hele tiden.
Lavpunkt:
Må leses med et åpent sinn, men det går bra så fort man får dreisen på det.
Terningkast:
5
Leseutfordring:
100 bøker i løpet av 2014

6 kommentarer:

  1. Denne ble jeg nysgjerrig på! Spennende med litt annerledes krim :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Anbefaler deg den gjerne for den sammenlignes litt med tv-serien Dr.Who og den tv-serien vet jeg at du liker godt. Så ser ikke bort i fra at du kommer til å like denne krimboka:)

      Slett
  2. Spennende og flott omtale :)! Ble fristet til å lese den, hehe.
    - Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Og ja, hadde vært artig om du også leste den og fått til flere sammenligninger av boka. Jeg likte den kjempegodt og vil at flere skal lese den:)

      Slett
  3. Er ikke helt på krim fronten enda.. Men likte veldig godt coveret på denne boka.. Nesten nok til at jeg kunne finne på å lese den likevel :P haha
    Så vi får se hva som skjer en vakker dag :P

    SvarSlett
    Svar
    1. Slå deg løs! Kanskje du får mersmaken av krim når du leser denne? Anbefales!

      Slett