23. mars 2013

Svarte Mathilda I av Tor Arve Røssland - spennende start på en overnaturlig ungdomsserie

- Historia om Svarte-Mathilda har mange opphav, sa Viggo. - Nokre frå England, der dei kallar henne for Bloody Mary, og det blir sagt at ho er oppkalla etter dronning Mary, som var ein blodig tyrann på 1500-tallet. Her i landet har ingen heilt visst kvifor ho har fått namnet Mathilda, i alle fall ikkje før no.
Vandrehistorier. Er de sanne eller er det bare vås?

Elisabeth flytter inn i en leilighet utenfor Bergen sammen med sin mor etter en traumatisk familietragedie. Etter å ha mistet sin bror i en husbrann har familien aldri vært den samme igjen, og hun syns det er trist å flytte fra det som en gang hadde vært og alle vennnene hennes. Dessuten er det noe rart med den nye leiligheten. Hun får en rar fornemmelse av den, men vet ikke riktig hvorfor. Ikke før hun begynner på skolen hvor hun møter sine nye klassekamerater. Hun får vite at det har skjedd et mord i leiligheten hennes for tjue år siden. En jente ble brutalt drept, men politiet fant aldri ut hvem morderen var. Hjemme i leiligheten sammen med moren føler hun seg ikke trygg. Leiligheten er alltid kald og det skjer rare ting på badet. Har det sammenheng med mordet som skjedde for tjue år siden, eller er det andre ting som skaper disse fenomenene som Elisabeth opplever hjemme? Og vil moren hennes noen gang tro henne? Dette må hun finne ut av før hun blir stemplet som sprø.

Barne og ungdomsbøker har virkelig blitt enormt populært den siste tiden og leses av alle aldre. Noe som er gledelig! Det spiller ingen rolle hva man leser, bare man leser, hva som helst, ikke sant? Jeg liker å bevege meg litt i forskjellige målgrupper når det gjelder lesing. Nysgjerrigheten min er stor når det kommer til litteratur og jeg er ganske så altetende. Og nysgjerrigheten er ekstra stor når det gjelder grøssere og spenningsbøker. Derfor bare måtte jeg lese Svarte Mathilda.

Liker godt at boka tar for seg vandrehistorier som er veldig fengslende. Vandrehistorier er en måte å fortelle hverandre historier på og som visstnok skal være sanne. Noe å skremme hverandre med. I denne boka gjelder det en bestemt vandrehistorie som går ut på å si Svarte Mathilda i speilet, sju ganger. Det er et godt utganspunkt i en grøsser for det unge publikum som gjerne vil lese litt mørk litteratur. Historien har et godt driv og det er også litt forfriskende å lese på nynorsk. Hatet nynorsk før i tiden da jeg selv var elev, men da det ble slutt på tvangslesingen innen nynorsk og heller lese det frivillig etter at jeg var ferdig med skolen, gikk det greit. Fikk et mer avslappet forhold til det og det er jeg glad for. Så vær så snill å ikke la dere avskrekke med tanke på at boka er skrevet på nynorsk.

Svarte Mathilda er en bok som byr på en overnaturlig mysterie hvor fortid møter nåtid og en vanlig jente bestemmer seg for å finne ut hvem som terroriserer leiligheten hennes. Det er spennende lesing både for unge og voksne. Det eneste jeg savnet var litt mer dybde i karakterene, men regner med at jeg blir bedre kjent med dem i de neste bøkene.

Siden det nærmer seg påske og aller fleste kanskje har startet påskeferien allerede, passer Svarte Mathilda ypperlig til høytlesing for hele familien. Hva er vel påske uten litt påskegrøss?

Tusen takk til Tor Arve Røssland og forlaget (Samlaget) for leseeksemplar!
Bakpå:

Ei ung jente blir funnen knivdrepen i heimen sin. Mordet blir aldri oppklart. Leiligheta som vvar åstaden for mordet, står tom i 20 år.

Når Elisabeth flyttar inn, tek det ikkje lange tida før ho ser ting more ikkje ser, og høyrer kviskring mora ikkje høyrer. Elisabeth begynner å grave i historia til drapet, med god hjelp av den nye klassekameraten Philip og bibliotekaren Viggo. Dei kjem over legenda om den demoniske Svarte - Mathilda, som gøymer seg i ein spegel, og som kjem dersom du kaller på henne. Philip trur ikkje på denne historia, og han overtaler Elisabeth til å vere med på å prøve det ut ...
Originaltittel: Svarte Mathilda
Forfatter(e): Tor Arve Røssland
Sjanger: overnaturlig, grøsser, krim, spenning, mysterie
Målgruppe: Barn/Ungdom
Antall sider: 150
Forlag: Samlaget
Utgitt: 2010
Min utgave:
2010 (Innbundet)
Lest:
20.03 - 22.03, 2013
Kilde:
Leseeksemplar fra forlaget
Plot:
5 (Spennende og forfriskende).
Tittel:
4 (Herlig og man skjønner fort at dette er mørkt litteratur).
Omslag:
5 (Vakkert og lokkende på mange måter).
Baksidetekst:
4 (Enkel og grei. Man blir jo litt nysgjerrig enten man vil det eller ikke).
Persongalleri:
4 (Mange karakterer som er lett å like, men savnet å komme litt mer i dybden på noen av dem).
Skrivemåte:
4 (Levende og lett).
Favorittkarakter:
Svarte Mathilda. Grøssende god karakter.
Slutten:
4 (En spennende slutt som gjør til at man får veldig lyst til å lese bok to også).
Høydepunkt:
Beskrivelsene av Svarte Mathilda og hennes synspunkt.
Lavpunkt:
.Elisabeth, hovedkarakteren, blir litt overmodig i enkelte ganger med tanke på hennes unge alder, men jeg liker hennes stahet.
Terningkast: 4
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2013
& Off the shelf 2013


Bokutdrag (lest av Frøydis Flotve)

6 kommentarer:

  1. Anonym12:28

    Jeg har lest både denne og nr 2. De er så enormt populære på biblioteket at jeg bare måtte få dem med meg selv :-) Jeg likte begge bøkene, men så er jeg også veldig glad i vandrehistorier :-)
    Ha en riktig fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Skjønner godt at disse bøkene er populære blant de yngre. Det er jo herlige bøker. Så jeg gleder meg til neste bok selv om jeg er for gammel til disse bøkene. Men jeg er som du. Jeg elsker vandrehistorier jeg også, spesielt av den grøssende sorten:) God påske til deg også, Astrid Terese:)

      Slett
  2. Dette høres herlig og skummelt ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Herlig bok er det i hvert fall, men skummel for de som er yngre, kanskje:) Skal uansett lese bok nummer to også. Må jo vite hva som skjer videre:)

      Slett
  3. kan nokon fortelje meg kva som hender på slutten ? skal skrive ei oppgåve og finn ikkje ut noko om slutten

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei og takk for kommentar, men avslører aldri en slutt i en anmeldelse, og man kan ikke gi bort svarene til noen som skal jobbe med en oppgave. Les boka. Den er veldig lettlest. Du klarer det og det kommer til å gå fint. Lykke til med oppgaven. =)

      Slett