27. september 2011

You're next av Gregg Hurwitz - superspennende thriller! Noe for deg somliker bøker av Harlan Coben.


Dodge's boot scuffed the treshold bar between kitchen and laundry room, and Mike said, 'Hi, babe?'

Dodge halted.

'Get me the pipe wrench, would you?'

Dodge hesitated, facing the rear door. Then he reversed, trod back across the kitchen, and plucked the hefty tool from the bath mat. He bent over and slapped it into Mike's waiting hand.

Then he walked calmly out through the laundry-room door, slipping back into the night. Hands in his pockets, he started up the sidewalk. The white van sputtered to life a half block away and crept up on him, the rolling door sliding open to swallow him whole.




Hva gjør man ikke for å beskytte familien?


Mike Wingate er en lykkelig mann med fantastisk kone og fantastisk datter. Han er stolt av den han er og familien til tross for en uheldig barndom. Som gutt ble han forlatt på en ukjent lekeplass av faren. Han vet ikke hvorfor, men han vet at faren hans oppførte seg rart den dagen, og hvis han husker riktig, hadde faren en rød flekk på skjorta.

Men som sagt til tross for den triste og uforståelige hendelsen, har Mike blitt en sterk og omsorgsfull mann, som hans kone og datter kan bekrefte. Men under en forfremmelsesfest for Mike, kommer en fyr bort til ham og hevder at han kjenner igjen Mike. Mike er temmelig sikker på at han tar feil for han har aldri møtt denne mannen før. Og Mike skjønner fort at denne mannen er skråsikker og av en eller annen grunn er denne mannen og andre ute etter Mike, men hvorfor? Og hva må Mike gjøre for å beskytte familien?  Hvordan i all verden skal han komme seg ut av en sak han ikke vet noe om?

Jeg hadde aldri hørt om Gregg Hurwitz før jeg tilfeldigvis kom over boka da jeg var på utkikk etter helt andre bøker. (Moro når noe slikt skjer. Å komme hjem med uplanlagte bøker). Baksideteksten og coveret tiltrakk meg. Jeg ville vite mer hva boka handlet om og måtte bare da ha den. Tittelen gjorde meg også svært nysgjerrig. You're next ... det lyder ikke godt. Man får med en gang følelsen av at noe fælt ville skje og dermed var jeg solgt. Det er en tittel jeg ikke kunne motstå. Jeg ville vite hva som ville skje med Mike og familien hans.

Jeg gjorde et godt valg med å kjøpe denne istedet for en annen. Dette er jo slike engelske bøker hvor man får velge 3 og betale for 2. Og jeg husker det var mellom den og en annen bok (husker ikke hvilken bok) som jeg egentlig skulle ha. Men jeg syns likevel at jeg gjorde et godt valg, for You're next er en kjempespennende bok som holdt meg våken i mange netter for ble sittende å lese istedet for å sove. Av og til skal jeg bare lese noen sider før jeg sovner, men så blir man jo bare revet med og blir da sittende og lese istedet. Det gjør meg ikke noe. For jeg er vant til å lese i mange timer om natta istedet for å sove. Slik har det vært i mange år. Sover sjeldent før i 3-4 tiden for det er jo så mye å lese (men nok om det).

Dette er en vill og crazy thriller med et eksploderende persongalleri og konsept. Jeg likte stort sett hele persongalleriet bortsett fra den unge datteren Kat. Hun ble litt for veslevoksen og irriterende for meg. Jeg klarte bare ikke å like henne. Men jeg likte Shep veldig godt. En kamerat av Mike som prøver å få ham ut av denne knipen. Jeg liker kameratskapet mellom disse kameratene som har vart i mange år selv om det går flere år uten at de ser til hverandre. Det er rørende hvordan de stiller opp for hverandre selv om det går flere år før de kontakter hverandre.

You're next er definivt for deg som liker Harlan Coben bøker og heseblesende thrillere generelt.

Bakpå



‘Outstanding in every way’

LEE CHILD

‘Uniquely believable and sympathetic’

JAMES PATTERSON

‘Thriller writing at its best’

TESS GERRITSEN



Every family has its secrets. His might get them killed.



‘I know you, don’t I?’ Five words – that’s all it takes to plunge Mike Wingate and his family into mortal danger. Mike doesn’t recognize the crippled stranger who approaches him at a party … but the stranger seems to know all about him.

What has Mike done? Do they have the wrong man? Overnight, the threats become attacks, and Mike, his wife and their young daughter learn they aren’t safe anywhere – especially not in their own home. But there’s no time for Mike to figure it out, because his enemies have killed before – and he’s next.
Gripping from its first lines to its extraordinary twist ending, YOU’RE NEXT is a heart-pounding thriller to rival the very best of Linwood Barclay and Harlan Coben.
Originaltittel: You're next
Norsk tittel: Ikke utgitt på norsk
Forfatter(e): Gregg Hurwitz
Sjanger: Thriller, Suspense
Målgruppe: Voksen
Antall sider: 437

Forlag: Sphere

Utgitt: 2011

Min utgave: 2011 (Pocket)

Lest: 18.09 - 24.09 (2011)

Kilde: Kjøpt
Plot: 5
Tittel: 5
Omslag: 5
Baksidetekst: 5
Persongalleri: 5
Skrivemåte: 5
Slutten: 5
Høydepunkt: Herlig thriller med mye fart og spenning. Du vil like denne veldig godt hvis du er fan av bøkene til Harlan Coben.
Lavpunkt: Hvorfor har jeg ikke hørt om denne før? Og for å være ærlig så syns jeg at datteren Kat var litt irriterende.

Terningkast: 5
Leseutfordring: 100 Books In a Year Reading Challenge

2 kommentarer:

  1. Ja, den høres virkelig Harlan Coben - aktig ut, og det er en god ting! Takk for tips :-)

    Ser at du leser Abby, min elskede. Den gjorde dypt inntrykk på meg da jeg gikk på ungdomskolen, så det blir spennende å se hva du synes om den.

    SvarSlett
  2. rufsetufsa22:21

    Ja, Harlan Coben er en dyktig forfatter innen thrillersjangeren. Hans lesere kommer helt sikkert til å like Gregg Hurwitz. De har samme tempo i bøkene deres som jeg liker :)

    Abby, min elskede har stått i hylla mi i ubeskrivelig mange år. Siden jeg er med i off the shelf utfordringen, tenkte jeg nå eller aldri. Den gjorde et dypt inntrykk på meg også. Mer får du og andre vite i omtalen :) Det er jo et vanskelig tema boka tar opp. Det er i alle fall sikkert.

    SvarSlett