3. april 2011

Månedens Bokanbefaling (Mars)

Helt siden starten av 2011 har jeg hver måned kommet med månedens bokanbefaling fra måneden som nettopp har vært. Da prøver jeg å velge ut bare en som jeg vil anbefale videre av måneden som har gåt (selv om det er vanskelig å bestemme seg for bare en). Dette skjer hver første søndag i måneden.

Men aller først her er listen over bøker jeg rakk å lese i mars. Leste ikke så mye som jeg hadde ønsket, men det er ikke bestandig jeg rekker å lese det jeg ønsker for tiden går så forbanna fort, pluss at jeg har studier ved siden av og jeg er heller ingen rask leser. Så jeg prøver så godt jeg kan. Skulle ønske jeg kunne lese de bøkene jeg ville hele dagen, hver dag. Det hadde vært en drømmetilværelse for min del. Men det er lov å drømme, da.

I’m not scared (Io non ho paura) – Niccolò Ammaniti

Fossefall (27) Kjærlighetens kraft – Jorunn  Johansen

Darke Academy: Divided Souls – Gabriella Poole

Vampyren – John Polidori

Winter’s Bone – Daniel Woodrell

Fossefall (28) Skumringstimen av Jorunn Johansen

Rakk kun å komme meg gjennom 6 bøker i mars. Det er litt for lite, men vil jo nyte bøkene også da. Og jeg har også vært heldig med bokopplevelsene i mars. Det var ingen jeg ble skikkelig skuffa over, heller. Og når det gjaldt å velge bare en bokopplevelse fra mars, så sto jeg mellom I'm not scared av Niccolò Ammaniti og Winter's Bone av Daniel Woodrell. De var begge like sterke på hver sin måte, men valget falt til slutt på I'm not scared.






Bakpå:

ONE RELENTLESSLY HOT SUMMER,

six children explore the scorched wheatfields that enclose their tiny Italian village. When the gang find a dilapidated farmhouse, nine – year – old Michele Amitrano makes a discovery so momentous he dare not tell a soul. It is a secret that will force Michele to question everything and everyone around him.

‘The new Italian word for talent is Ammaniti.’

The Times

‘A deft masterpiece with never a false note …

Don’t start it on the way home from work unless

the train terminates at your station.’

Guardian

‘An exquisite parable about the loss of innocence.’

Daily Telegraph

‘Make a pot of coffee, take the phone off the hook,

and let I’m not scared scare the pants off you.’

Herald




Grunnen til at jeg velger I'm not scared som månedens bokanbefaling kunne jeg holdt et helt foredrag om, men jeg skal gjøre det kort og konkret. Det er mange grunner til at jeg falt pladask for denne boka og den ene grunnen var den spesielle situasjonen som hovedpersonen Michele havnet oppi. En gutt som oppdager noe rystende og som han ikke vil dele med noen. Han vet ikke hvordan han skal håndtere oppdagelsene. Han oppdager også ting blant sine nærmeste.Og denne episoden er spesiell med tanke på at det er skrevet gjennom et barns øyne. Hva kan et barn gjøre i en slik situasjon hvor så og si nesten alle er mistenkte. Til stross for at det allerede hår gått en stund siden jeg leste boka, hjemsøker Michele's stemme meg ennå. Boka er ikke fet, men det er mye å komme seg gjennom, og den hjemsøker meg fremdeles den dag i dag. Jeg likte Michele's personlighet. Han er veldig voksen for alderen (kun ni år), men veldig veslevoksen.

Jeg kunne ha sagt så mye om boka, men jeg vil ikke røpe for mye. Sier man for mye kan andres glede gå til spille. For dette er en bok som ikke kan sies så mye om før det ødeless for andre, hvis dere skjønner hva jeg mener. Alt jeg vil si er at denne må dere bare lese (finnes også i norsk utgave). Så det er ingen grunn til å finne på dumme unnskyldninger for ikke å lese den. Jeg likte denne boka så godt at jeg har allerede kjøpt meg en annen bok av samme forfatter. En bok som heter The Crossroads. Det er ingen oppfølger til I'm not scared. Men jeg gleder meg likevel til den dagen jeg skal ta fatt på den. For Ammaniti tok meg med storm med sin skrivemåte i I'm not scared. Jeg ville definitivt lese mer av ham og det skal jeg.

Så les I'm not scared. At den ble sammenlignet med The Blair Witch Project på forsiden av boka er for meg en gåte. For I'm not scared og The Blair Witch Project har ingenting til felles. Det var en skikkelig dårlig sammenligning, så ikke la dere lure av det.

Hele omtalen av boka kan dere lese her.

Så håper jeg får høre hva dere syns hva dere mener om boka, snart. Den bør i hvert fall leses!

PS: Jeg skal prøve å lage en liste på venstresidebar over månedens bokanbefaling fra tidligere i år. (En samleliste) Jeg skal se å få gjort det i løpet av neste uke, slik at det blir mer oversiktelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar