14. november 2010

De usynlige av R.L. Stine - hvem har vel ikke drømt om å være usynlig?

Lampen ble tent med et forbløffende lysglimt. Så dempet lyset seg til normal styrke. Det var et veldig hvitt lys som ble kraftig reflektert i speilet.

"Det var bedre!" utbrøt jeg."Den lyser jo opp hele rommet. Den er ganske sterk, ikke sant?"

Fortsatt tauset fra vennene mine.

Jeg snudde meg og så til min forbauselse at de så helt vettskremte ut alle tre.

"Max" ropte Keiva og nistirret på meg så øynene nesten holdt på å trille ut av hodet på ham.

"Max - hvor er du?" ropte Erin. Hun snudde seg mot April. "Hvor ble det av ham?"

"Jeg er jo rett her," sa jeg. "Jeg har ikke gått noe sted."

"Men vi kan ikke se deg!" ropte April.

Originaltittel: (Goosebumps) Let's get invisible

Norsk tittel: (Grøsserne) De usynlige

Forfatter: R.L. Stine

Sjanger: grøss, grøsserne

Antall sider: 142

Utgitt: 1995

Lesetid: 7 dager

Bakpå: Å GJØRE TIL USYNLIG KAN


VÆRE VELDIG FARLIG …



På bursdagen til Max finner han et slags tryllespeil på loftet. Når han ser i det, oppdager han at han blir usynlig.

Max og vennene hans synes det er spennende å leke med dette merkelige speilet – helt til Max skjønner at de begynner å miste kontrollen. De blir værende usynlige litt for lenge… Det blir stadig vanskeligere å komme tilbake…

Å gjøre seg usynlig er blitt en farlig lek – livsfarlig.

Neste gang Max leker med speilet,

blir han kanskje usynlig…

for alltid!

Ikke egnet for voksne!

Oppsummering: Max har bursdag og gleder seg til vennene kommer på besøk selv om hans plagsomme bror,Keiva (som egentlig heter Noah, men blir kalt Keiva fordi han er keivhendt) også er nødt til å bli med på feiringen, men sånn er det å ha søsken. Siden all aktivitetene har blitt planlagt utendørs, viser det seg at de må finnne på noe annet siden det ikke ble oppholdsvær. Ved en ren tilfeldighet oppdager vennegjengen at det er et hemmelig rom på loftet til Max og Keiva. Inne i det rommet står det et kjempestort og mystisk speil. Det viser seg at det går an til å forsvinne i det speilet , være helt usynlig i noen minutter også komme tilbake igjen. Mange vil prøve dette og det viser seg at jo flere ganger de prøver, desto vanskeligere er det å bli synlig igjen. Bør de slutte mens leken er god eller kommer de tilbake igjen uansett hvor lenge de er usynlige? Det får tiden vise.

Ettertanke: Som sagt leser jeg helle Grøsserne-serien for første gang igjen på femten år. En serie som vekket stor leseropplevelse for meg. Så det er artig å ta frem de bøkene igjen og oppleve dem på nytt. Noen av de bøkene er fremdeles like spennende mens andre har mistet noe av det i seg. De usynlige var en av mine favoritter for jeg husker at jeg ble så sjokkert over slutten. Jeg fikk frysninger. Men siden jeg nå visste slutten fra før var den naturlig nok ikke like spennende lenger. Men likevel er det fremdeles spennende å lese den. For hvem leker vel ikke tanken på å være usynlig noen ganger? Gjort noe flaut eller bare lei av livet generelt og bare forsvinne for en liten stund. Det hadde jo vært spennende, ikke sant? Det hadde vært en gøy opplevelse, syns jeg.

Selv om De usynlige ikke lenger er en av mine favoritter fra Grøsserne, er den allikevel verdt å få med seg. Forholdet mellom Max og Keiva er festlig i seg selv, for hvem har vel ikke irritert seg over søsknene sine enkelte ganger bare av å være til stede? Det er en bok som er lett å kjenne seg igjen i og veldig hverdagslig, selv om det ikke er akkurat normalt å forsvinne i et speil. Men i R.L. Stines verden kan alt skje!

Høydepunkt: Replikker som Max og Keiva slenger til hverandre. Og redselen de andre føler når noen blir borte litt for lenge. Kommer de tilbake igjen eller blir de værende usynlig for resten av livet? Spennende!

Lavpunkt: Ikke like overraskende som første gang jeg leste den, og litt overdramatisk, men må jo bare la seg rive med likevel.

Terningkast: 4

Gikk du glipp av Tv-serien Grøsserne som gikk på kanalen Fox Kids (og senere på kanalen Jetix)  for mange år siden, så har du muligheten til å se episoden basert på denne boka. Ikke alle Grøsserne - bøkene ble laget som tv-episode, men de mest kjente og populære bøkene fra serien ble det. Selv om enktelte Tv-episodene var litt småteite og ikke gikk helt etter bøkenes oppskrift, hadde tv-serien sin sjarm. Jeg så hver eneste episode og jeg var helt hekta. Nå er ikke ikke episodene like bra som jeg syntes de var da, men likevel er det jo gøy å se tv-serien igjen etter så mange år. Disse klippene er episoden som er basert på denne boka "De usynlige". Enjoy!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar