25. oktober 2010

Hekser (Fra forfølgelse til fortryllelse) av Rune Blix Hagen - en spennende og ikke minst givende bok om hekser.

På grunn av sine burleske kvinnebilder og groteske virkemidler har Dahl møtt kritikk fra feministisk hold. Hans negative skildring av kvinnekjønnet skaper utrygghet i barns holdninger til kvinner, har det vært hevdet.

Originaltittel: Hekser (Fra forfølgelse til fortryllelse)

Forfatter: Rune Blix Hagen

Sjanger: Fakta, overtro, mystiske fenomener

Antall sider: 312

Utgitt: 2010 (Pocket)

Lesetid: 7 dager

Bakpå: Heksenes kulturhistorie er ikke bare harmløs fortelling om fantasifigurer. Dette er en bok om mennesker som ble forfulgt, torturert og brent. For bare noen hundre år siden ble over 300 mennesker henrettet for hekseri i Norge, og hekseforfølgelse er fremdeles et stort problem i  noen deler av verden.

Heksenes historie handler også om en meget populær underholdningsfigur i både film, litteratur og andre medier.

I denne boka kan du lese om hekser fra antikken til romantikken, hekseprosessene i Norge og Europa, demonologi, moderne heksekult, Sagaen om Isfolket og Disneys hekser. Du får også møte noen av heksas slektninger i form av demoner, trollfolk og sjamaner.

Rune Blix Hagen er historiker og har skrevet en lang rekke artikler og kronikker om hekseforfølgelsen i Norge og Europa.

Oppsummering: Baksideteksten oppsummerer det meste så jeg har ikke mer å tilføye.

Ettertanke: Halloween nærmer seg med stormskritt og følte det var perfekt   tid for å lese om kjente og kjære vesener, nemlig hekser. Hvert år på Halloween-dagen er det noen som kommer på døra utkledd som hekser, (og andre ting, selvfølgelig, men hekser er en gjenganger virker det som). Men hva er egentlig hekser? Er det kvinnfolk med lilla, lysende øyne, som har en lang og krokete nesa med den enorme vorten på ytterste del av nesetuppen? Eller er det helt vanlige mennesker som deg og meg, men med skjulte evner?

Her får vi innblikk til hva hekser virkelig er.  De er ikke bare omtalt som kvinner, men også menn ble stemplet som hekser. Folk ble kastet ut i vannet for å sjekke om de fløt eller ikke. Hvis offeret fløt, var de hekser. Og hekser ble som oftest brent på bål midt i sentrum for at innbyggere skulle til skrekk og advarsel få se hva som skjedde med mennesker som ble stemplet som hekser. Boka fikk meg til å heve øyenbrynene mange ganger over hva folk trodde på før i tiden. Det er helt absurd, også ved tanken og som kjent at heksebrenning, skjedde her i Norge. Det overassket meg også litt at i Afrika foregår det hekseprosesser den dag i dag. Jeg vet de driver med en form for zombieritualer, men ikke hekseprosesser.

Dette var en underholdende bok med både seriøst innhold skrevet med glimt i øyet. Den var langt i fra kjedelig og den holdt meg interessert hele veien. Selv har jeg vært fascinert av hekser siden første gang jeg leste Heksene av Roald Dahl da jeg gikk i en av de siste årene på barneskolen. Jeg ble også hekta på filmatiseringen som jeg sikkert så over hundre ganger. Mange ganger tenkte jeg at hekser var noen virkelige rare og skumle skapninger. Jeg ville vite mer om dem. På ungdomskolen hadde vi også litt om hekseprosesser, som jeg syntes var veldig spennende å lese om.

Så det var veldig fint å få lest litt nyere verk om hekser generelt. Humanist forlag har nå gitt ut bøker om kjente vesener som demoner, vampyrer, drager, nisser, osv… og mitt første valg falt på hekser, men jeg kommer garantert til å lese de andre bøkene også. Jeg har i hvert fall noe å glede meg til.

Høydepunkt: Disneyhekser, hekseprosesser og hekser som nevnt i Heksene av Roald Dahl og Sagaen om Isfolket av Margit Sandemo. Heksenes forhold til demoner og satan selv er også svært underholdende.  I tillegg er det med også mange rare og absurde illustrasjoner.

Lavpunkt: Skulle ønske det var flere like interessante bøker om hekser, og at fagbøker kunne være like interessante som slike bøker. Er det for mye å be om? Savnet også litt om moderne hekser og at han gikk litt dypere inn i Wicca-tradisjonen.

Terningkast: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar