27. april 2008

Ikke stol på klovnen av Dean Koontz

Kvelden jeg ble født, kom min farfar Josef Tock med ti forutsigelser som formet mitt liv. Deretter døde han, i samme øyeblikk som min mor fødte meg. Josef hadde aldri tidligere hatt noen befatning med spådomskunst. Han var konditor.'Eclairs og sitronterter var hans spesialitet, ikke spådomskunst.


ikke_stol_p___klovnen.jpg


Originaltittel: Life Expectancy
Forfatter: Dean Koontz
Sjanger: Thriller, suspense, horror
Antall sider: 363





Jimmy Tock blir født den natten på samme sykehus som bestefaren hans ligger for døden. Like før bestefaren dør, ber han sykepleieren skrive ned vekten og lengden på Jimmy, som ennå ikke er født, for på en eller annen måte vet bestefaren plutselig ting andre ikke vet, og all denne informasjonen angår det kommende barnebarnet hans. Bestefaren nevner også fem viktige datoer som kommer til å bli viktig for Jimmys liv. Kort tid etter utbrudden dør bestefaren.


Etter hvert som Jimmy blir eldre, får han vite om alt dette som skjedde den natten han ble født. Han og foreldrene hans kvier seg for hva som kommer til å hende ham de datoene bestefaren hans oppga, og har en stygg følelse at det ikke vil hende noe godt. Og maser om at han må passe ekstra godt på seg når de markerte datoene dukker opp. Han overlever den første datoene, men kommer han til å være så heldig de andre gangene og hvorfor er en klovn innblandet i alt dette? Det vil jeg ikke skrive noe om for å ikke røpe altfor mye.


Som mange kanskje vet så Dean Koontz et stort navn og kanskje Stephen Kings største konkurrent med tanke på at han skriver i samme sjanger. Media har i hvert fall vært flinke til å sette de to opp mot hverandre når anmeldere skriver og diskuterer bøkene deres. Det har jeg også en tendens til også, selv om jeg er glad i begge to og syns personlig at Stephen King er noen hakk bedre.


Selv om Dean Koontz og Stephen King skriver i samme sjanger, kan man lett se hvem som har skrevet hva etter å ha lest noen bøker av begge. Koontz har en litt snillere skrivemåte når det gjelder det makabre i motsetning til King som pøser på med detaljer på mest utenkelige måte. Koontz mangler det lille ekstra for å oppnå det maksimale som King er en mester på. Men det er tross alt vanskelig å “konkurrere” med Stephen King. Ingen vet riktig hva som egentlig foregår i hodet på ham og jeg tror nok han fikk en god del inspirasjon under tiden da han slet med alkohol.


Men tilbake til Koontz. Han har skrevet uttallige bøker og jeg har mange bøker igjen å lese hvis jeg skal klare å lese alle. Tror han har skrevet over 70 bøker eller noe sånt. Boka av ham som jeg husker sterkest er nok Midnatt. Selv om denne (Ikke stol på klovnen) også var en underholdende og spennende bok, sitter jeg med følelsen av at jeg likte Midnatt bedre, men denne er heller slettes ikke dårlig. Den har mange høydepunkter og hva som kommer til å skje de datoene Jimmy Tock har fått av bestefaren, er høy spenning i seg selv. Ikke Koontz beste, men et artig plott og leseverdig bok med ikke så altfor mange overraskelser. Har hørt mange skryte av en av hans nyeste bøker med tittelen Odd Thomas, som jeg kommer til å lese neste gang jeg skal lese noe av Koontz. Jeg har egentlig lest for lite av ham til å anmelde ham grundigere, men det kommer jeg nok til å forandre på i løpet av fremtiden. Det er fremdeles håp. Tror nok jeg har lest for mye Stephen King til å oppdage at forfattere kanskje er like dyktige innenfor dette feltet. Hvem vet?

Terningkast: 4

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar