27. april 2008

Snømannen av Jo Nesbø

Det var henne. Hun sto høyreist og urørlig mellom trærne og så på ham uten å blunke, med de samme store, søvnige øynene som på bildet. Det første Harry tenkte, var at hun var kledd som en brud, i hvitt, at hun sto til alters her midt ute i skogen.


sn__mannen.jpg


Originaltittel: Snømannen
Forfatter: Jo Nesbø
Sjanger: Krim, thriller, spenning
Antall sider:



Dette er faktisk den første boka jeg leste av Jo Nesbø og jeg leste den ut for en god stund siden. Og ble kjent med den tøffe politietterforskeren Harry Hole. Han er nok ikke en fyr å kødde med.

Grunnen til at jeg ikke har lest noe av Jo Nesbø før var nok min skeptisk for hans ”nye” karriere som krimforfatter. Trodde ikke at en mann i en gruppe som DiDerre kunne skrive to helt forskjellige ting, folkekjæretekster og mord. Det ble en smule latterlig, men etter å ha lest Snømannen trekker jeg all skepsis tilbake. Dette har Nesbø full kontroll på. Han har så rå skrivestil.


I Snømannen skriver han om en seriemorder som kidnapper gifte kvinner som har gjort et feiltrinn i ny og ned. Som mange ganger før blir Harry Hole satt på saken for han har vært på jakt etter seriemordere før. Når det første offeret forsvinner, blir det bygget en snømann og flere snømenn dukker opp når diverse husmødre forsvinner en etter en. Det som er så spesielt med disse snømennene er at blikkene deres ikke er vendt mot veien, men mot husene hvor ofrene ble forsvunnet fra. Harry Hole mottar et brev som er undertegnet som Snømannen og oppi alt dette før han en ny kollega. En tøff og kvikk berte ved navn Katrine Bratt. En heftig jakt starter, på jakt etter Snømannen før flere liv står i fare.


Denne likte jeg veldig godt. Snømannen er en bok som jeg har savnet å lese lenge for jeg liker råskapen Nesbø så godt. For jeg syns jeg har lest så mange snille krimbøker i det siste, så det var godt å lese noe som gikk litt lengre enn de fleste.Selv om det er mange måneder siden jeg leste denne, husker jeg den like godt som om jeg leste den ut i går. Etter denne kommer jeg garantert til å begrave meg i flere bøker av Nesbø og bli bedre kjent med Harry Hole.

Jeg leste denne forrige sommer, men det føltes ut som om det var vinter rundt meg da jeg leste den, kjente stadig kalde gufs rundt meg. . Etter denne kommer aldri snømenn til å bli helt det samme.



Terningkast: 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar