15. juni 2023

Mord og misunnelse av Ruth Ware - en av hennes bedre bøker

Eksemplar fra Gyldendal, mot en ærlig anmeldelse

     Det går ikke bra. Det går alt annet enn bra.

    Men det er ikke fordi hun ble så sjokkert over det Em sa.

    Det er motsatt. Det er fordi stemmen til Emily var et ekko

av det hun har hvisket i søvnløse netter hver eneste dag og

natt i ti år.

    Gjorde hun det? Tok hun feil?


Mord og misunnelse er den nyeste boka av Ruth Ware. For min del har ikke bøkene hennes imponert meg så mye, men noen av dem er underholdende, og det var også denne.

Dette er min femte bok av henne og hvordan jeg har likt bøkene hennes har vært litt opp og ned. Bøkene hennes er ingen favoritt for min del, men jeg velger bøkene hennes for hun kommer ofte opp med gode konsepter, og etter å ha lest noen tørre bøker i det siste, var det kjekt å lese noe lett og underholdende.

Krimboka er om både nåtid og fortid. Man blir kjent med Hannah Jones. Hun er gravid og er i et stødig forhold med Will. Men i mange år har hun dratt med seg en skygge fra fortiden hun ikke har blitt helt kvitt. Kapitlene heter før og etter. I kaptilene som kalles etter blir man kjent med Hannah som voksen person, og i kaptlene som kalles før, blir man kjent med henne som ung student ved Universitetet i Oxford og er bestevenninne med April.

Kan man leve med dårlig samvittighet?
Hannah og April var veldig forskjellige. Hannah er den rolige og fornuftige, mens April likte å sette folk på prøve, være litt vågal. I voksen alder blir Hannah kontaktet av en journalist som sier at hun kan ha sendt feil mann i fengsel. Hennes bestevenninne ble drept, og journalisten mener at John Neville ble uskyldig dømt. Grunnen til at Hannah Jones begynner å gjøre sine egne undersøkelser, er fordi hun har dårlig samvittighet hvis feil mann ble dømt for mordet. Hannah føler at hun må gjøre noe for at livet skal føles litt lettere. Og kommer hun til å gjøre det uten Will, da han har lagt fortiden bak seg?

De siste bøkene jeg leste av Ruth Ware var Nøkkelen i låsen og De fire løgnerne, og det var på nippet jeg ga opp dette forfatterskapet, for det var to bøker som var svært skuffende, og uengasjerende. Men det var noe med dette konseptet og originaltittelen, som gjorde meg interessert i denne. Jeg er glad for at jeg ga denne boka en sjanse, for lesingen gikk nesten av seg selv denne gang. Et tegn på at den var oppslukende, noe som er lenge siden jeg har opplevd.

Unødvendig mye plass
Personlig likte jeg best å lese om Hannah som ung, for er interessert i bøker som beskriver collegelivet og syntes venninneforholdet mellom henne og April var både fascinerende og spesielt. Nåtiden var noe irriterende å lese om, da det nevnes at Hannah er gravid i nesten hver kapittel. Skjønner det er naturlig at også karakterer opplever utvikling i livet, men jeg er ikke interessert i å lese om graviditet. Det ble nevnt såpass mange ganger at det nesten overdøvde konseptet. Det blir litt feil. Greit å nevne det noen ganger, men det trengs ikke hele tiden. Man skjønner pointet.

Kapitlene er korte og handlingen gikk veldig hurtig. Selv om man ikke likte alle karakterene, var de fleste spennende å bli kjent med. Bare synd at forløpet mot slutten og selve slutten, ble noe svakt i forhold til resten av boka, dermed ble det noe ujevnt. Det ble for lett å gjette seg frem til hva som egentlig foregikk.

En mørk og underholde krimbok som er verdt å få med seg, og den er heller ikke for avansert å få med seg i "sommervarmen".


(Bakpå):

 

"Gripende spenning! Jeg kunne ikke legge den fra meg.

Jeg trodde jeg visste hvem morderen var. Så var jeg helt 

sikker på at det var en annen. Defnitivt den tredje jeg 

gjettet på ... Fabelaktig!"

MARIAN KEYES


Den første personene Hannah møter da hun begynner ved

Universitetet ved Oxford, er April Clarke-Cliveden. April er livlig,

vakker, populær og flink på skolen. Alltid festens midtpunkt

og av og til utspekulert. De blir gode venninner og henger i den

samme vennegjengen. På slutten av skoleåret blir April funnet

død, og det er Hannah som finner henne.

    Nå, et tiår senere, er Hannah sammen med en av guttene 

fra den gamle gjengenm og de venter sitt første barn.

    Mannen som ble dømt for å ha tatt livet av April, har dødd i

fengsel, og Hannnah håper dettte er den avslutningen de trenger.

Helt til en journalist tar kontakt med Hannah og forteller at

han har bevis for at mannen som døde i fengsel, var uskyldig.

    Hannah begynner å nøste opp tråder i saken og egne minner

på nytt. Skjedde alt slik som hun har trodd i ti år? Finnes det en

mulighet for at den riktige drapsmannen forstatt er på frifot?

Er det noen i vennegjengen som ikke forteller sannheten?


"Fantastisk lesning - og for en avlsutning!"

SHARI LAPENA


"Hver bok av Ruth Ware er en uventet

juvel, og denne er intet unntak."

 LISA JUWELL


Originaltittel: The It Girl
Norsk tittel:
Mord og misunnelse
Forfatter(e):
Ruth Ware
Sjanger:
Krim
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
422
Forlag:
Scout Press
Norsk forlag:
Gyldendal
Utgitt:
2022
Min utgave:
2023 (Innbundet)
Lest:
23.05. - 08.06. 2023
Kilde
: Anmeldereksemplar
Plot:
4 Spennende tematikk og blir man noen gang kvitt spøkelser fra fortiden?
Tittel:
3 Synes at originaltittelen er mer treffende og beskrivende. Mord og misunnelse er en smule oppbrukt og typisk tittel.
Omslag:
2 Jeg liker fargekombinasjonene, men er lei av at en person går/står med ryggen til. Det sier meg ikke så mye om hva boka er om. Det er brutkt altfor mange ganger i krim og thrillersjangeren. Liker originalcoveret mye bedre.
Baksidetekst:
4 Man blir nysgjerrig og det høres ut som en god mysterie.
Skrivemåte:
4 Denne gang skriver Ware svært engasjerende, og det er lett å lese noen sider ekstra.
Favorittkarakter:
April. Ikke fordi jeg likte henne, men hun var litt morsom og hadde en spennende personlighet.
Persongalleri
:
4 Mange interessante karakterer å bli kjent med, både i før og etter kapitlene.
Slutten:
3 Den svakeste delen, og det er ikke helt min type slutt. Savnet ikke å bli sjokka eller noe, men savnet en slutt som sitter i lenge etterpå.
Høydepunkt:
Lettlest, spennende konsept, stort persongalleri, og alltid noe som skjedde.
Lavpunkt
: Slutten, likte å lese fortiden fremfor nåtiden bedre og det ble for lett å skjønne "helheten".
Terningkast: 4
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2023

2 kommentarer:

  1. Gøy å lese omtalen din Ina, siden det ikke er så lenge siden jeg leste denne boken. Ser vi er ganske samstemt i våre tanker om boken, og det er jo gøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Tine. Morsomt at vi hadde like tanker angående boka. Ofte opplever jeg delte meninger når jeg har lest en bok. Det er typisk når andre liker en bok og jeg ikke gjør det, og omvendt. =) Så fint å være samstemt av og til. Skal du skrive om den? God helg!

      Slett