26. april 2023

Profeten og idioten av Jonas Jonasson - den mest idiotiske boka jeg har lest i 2023

Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse

    "Jeg skal drepe deg!" skrek Victoria.

    I mellomtiden kom Petra seg opp på knærne og på

føttene. Hun børstet gress og jord fra genser og bukser,

så at Johan ikke var i noen umiddelbar fare, han sørget

for å hele tiden ha en stadig mer bulkete Honda Civic 

mellom seg og Petras tidligere plageånd, uansett hvilken 

retning hun forsøkte å få takk i ham fra.


Det er ti år siden sist jeg har lest en bok av Jonas Jonasson, og har det vært et savn?

En sjanse til
Boka jeg leste var kanskje hans mest kjente, nemlig Hunderåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant, som også ble filmatisert. Selv har jeg ikke hatt interesse av å se den ennå. Selv om jeg ikke var begeistret over den forrige boka jeg leste av ham, liker jeg å gi forfattere flere sjanser, minst to, av og til tre sjanser. Synes ikke det er nok å avskrive et helt forfatterskap bare på grunn av en bok. For mange forfattere gir ut svært forskjellige bøker.

Profeten og idioten er om Johan som har blitt dårlig behandlet av sin bror uten at han har merket det selv, fordi han er idioten i boka. Da broren får seg jobb, selger han leiligheten deres, og kjøper en bobil til Johan selv om Johan ikke kan kjøre. Dermed skilles deres veier. Johan har ikke annet valg enn å kjøre, siden han ikke har leilighet lenger, og på sin vei, møter han Petra da hun er i ferd med å ta sitt eget liv. Hun er "profet" og har regnet ut at atmosfæren vil kollapse innen et bestemt antall dager. De to starter et underlig vennskap.

Et spesielt møte
Det ender opp med at de to reiser sammen og på veien møter de noen andre, og fra bobil blir de så avanserte at de drar også med fly. Hvor skal de reise, og hvorfor? Er de ute etter hevn, eller er det en helt vanlig road trip? Året er 2011, og Barack Obama er president. Grunnen til at det er nevnt, er fordi han nemlig har en liten rolle i boka. Selvfølgelig vet ikke Johan hvem Obama er.

Profeten og idioten er humor, gjerne kall det politisk satire da det er mye politisk humor. Jeg liker bøker om politikk for synes det er spennende å lese om, men ikke i humorsammenheng. I stedet for at det blir morsomt, blir boka fryktelig tungtrødd og knusktørr. Synes heller ikke at Johan og Petra ble noen minnerik duo i det hele. Syntes de fleste karakterene ble noe slitsomme og som man ikke fikk noen connection med, og da blir det gjerne kjedelig lesing.

Så Jonasson er dessverre ingen forfatter for meg, for tror ikke vi har samme humor. Det hele ble for dumt og veldig uengasjerende lesing. Blir nok ingen flere bøker av Jonasson på meg, i hvert fall ikke med det første.



(Bakpå):
 
Svensk sensommer, 2011. Petra, selvlært astrofysiker og 
nå dommedagsprofet, har regnet ut at atmosfæren kollapser 
21. september samme år, kl. 21.20. Nå befinner hun seg on the road 
i en husbil med Johan, ikke verdens smarteste, men dog en 
mester-kokk, og hans søster Agnes, en enke på syttifem år med 
hang til å tjene penger på nettet. Trioen har det travelt. Innen
jorden går under, skal de rekke helt frem til Roma der Johan skal 
gi storebroren sin et sannhetens ord og en ørefik. Selvsagt går 
ingenting som planlagt.

Jonas Jonasson er i sitt ess i denne storartede og fenomenale
reisen gjennom samtidshistorien.

"Det er lett å forstå hva som gjør Jonasson bøker så enormt
populære. Han har en helt egen evne til å kombinere hurtighet
og humor. Føy til det populærhistoriske anslaget, som snarere 
er regelen i Jonassons bøker heller enn unntaket, og du får en
cocktail som inneholder noe for enhver sak, for å si det med
en klisjé. Profeten og idioten er ikke noen unntak."
                                                          Aftonbladet

"Jonas Jonasson signatur er å fabulere rundt verdenshendelser,
aktuelle temaer og kjente personer, for å skru tempoet
i beretningen opp minst fem hakk. Og jeg må erkjenne at jeg
synes han gjør det forbasket godt."
                                                               Alingsås Tidning

"Oi, det går virkelig unna i Jonas Jonassons nye fartsfylte
eventyrhistorie."
                                                              M-magasin

Originaltittel: Profeten och idioten
Norsk tittel:
Profeten og idioten
Forfatter(e):
Jonas Jonasson
Sjanger:
Humor, satire
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
504
Forlag:
Modtryk
Norsk forlag:
Vigmostad & Bjørke
Utgitt:
2022
Min utgave:
2023 (Innbundet)
Lest:
03.03. - 02.04. 2023
Kilde
: Anmeldereksemplar
Plot:
1 Ikke helt min type humor og handlingen var en smule kjedelig.
Tittel:
2 Ikke derfor jeg ville lese boka. Spesiell tittel.
Omslag:
1 Noe kjedelig, og uinspirerende omsalg. Veldig gult. Synd jeg leste den før påska.
Baksidetekst:
3 En av grunnene til at jeg faktisk ville lese boka og at jeg ville komme meg ut av komfortsonen, siden humorbøker ikke er det jeg leser mest av.
Skrivemåte:
1 Som sagt veldig tungtrødd, og det er ikke altfor mye som skjer til tross for stor bok.
Favorittkarakter:
Ingen som ble noen ble noen favoritt.
Persongalleri
:
1 Mange slitsomme og flate karakterer. Ble ikke ordentlig kjent med dem.
Slutten:
1 Tåpelig og brydde meg ikke så mye hvordan boka ville slutte. Jeg var lei på det tidspunktet.
Høydepunkt:
Lettlest, korte kapitler og spennende å lese utenfor komfortsonen.
Lavpunkt
: Tåpelig humor på grensen til dumt, sev om jeg skjønner at det er det som er meningen. Syntes heller ikke selve road trip konseptet var særlig engasjerende eller spennende å lese om.
Terningkast: 1
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2023

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar