27. januar 2023

Helgelektyre(576)

Inneholder eksemplarer fra forlag, mot en ærlig anmeldelse
Fairy Tale av Stephen King, Ghosts of Christmas Past av Neil Gaiman mfl., Jente, 1983 av Linn Ullmann, Rooms of Wonder av Johanna Basford og Tarot fargelegging av Alexis E. Thomson,
er fra egen boksamling



Bastarden - Tonny Gulløv

Forklarelsens øyeblikk - Bjørn Bakken

Fairy Tale - Stephen King

 

Natt til onsdag hørte jeg ferdig denne:

 
 Jente, 1983 - Linn Ullmann
 
Jente,1983 av Linn Ullmann. Roman utgitt i 2021.
En seksten år gammel jente drar fra leiligheten i New York, hvor hun bor sammen med sin mor, og til Paris for å bli fotografert. Moren hennes er i mot at hun drar dit, men de gjør en avtale hvis hun skal være der. En natt går hun seg vill og finner ikke tilbake til hotellet fordi hun ikke husker navnet eller hvor det er. Men på en lapp har hun adressen til fotografen som er mye eldre enn henne. 
Denne hørte jeg på lydbok.

 

Natt til i dag leste jeg ut denne:

 

 
Kartografen - Anette Hemming
 
En krimbok som veklser med nåtiden og året 1999. I 1999 møter man Robert som er det evige mobbeofferet. Han blir mobbet og utestengt fra en bestemt gjeng som systematisk er ute etter ham, Han bor  i en leilghet sammen med lillesøsteren og en mor som har fraskrevet morsrollen for lenge siden. I nåtiden møter man Henrik som får livet snudd på hodet da han får vite at hans ekskone er myrdet. Sammen med henne har han to barn, og han får mystiske kart over nærområdet. Områder han selv har nylig vært i. Er det noen som holder øye med ham?

I natt leste jeg også ut denne:

 
Ghosts of Christmas Past - Neil Gaiman mfl.
 
Ghosts of Christmas Past av Neil Gaiman mfl. Spøkelseshistorier utgitt i 2017.
En liten novellesamling med spøkelseshistorier av både kjente og mindre kjente forfattere, av kvinner og menn, og moderne og eldre historier. Lengden på historiene er svært varierende. Noen er på over førti sider, mens andre er på fire sider. Noen lettleste og noen mer avanserte. Noen av historiene er mer humoristiske enn mørke ...

 
I helga skal jeg lese videre i disse:

Bastarden av Tonny Gulløv. Historisk roman utgitt i 2022.
Ulv Palnatoke er blitt eldre og klokere, men har det samme ufine språket som han alltid har hatt. Han blir stresset når han får vite at hans to sønner og kone er kidnappet. Han får tips om hvem som kan stå bak, og tiden er knapp. Tredje bok i Tusenårsriket.

 
Forklarelsens øyeblikk av Bjørn Bakken. Krim utgitt i 2022.
En kvinne skal ha skutt sin mann uten å vite det. Spørsmålet er om hun lyver, eller ikke.Samtidig blir politikvinnen Renate presset av en journalist med mange skremmende spørsmål. Vil hun klare å lyve eller vil hun bli gjennomskuet?

 
Fairy Tale av Stephen King. Fantasy utgitt i 2022.
Charlie blir oppmerksom på en gjøende hund. Han undersøker eiendommen nærmere, og han finner den gamle eieren alvorlig skadet. Det viser seg at han trenger rehabilitering, og mens han er på sykehuset, lover Charlie å ta seg av hunden Radar. Charlie har aldri snakket med den gamle mannen tidligere, for han er en gammel mann som har alltid holdt seg for seg selv. Men Charlie får en ansvarfølelse for både hunden og huset. Selv om Charlie og den gamle mannen nylig har møttes og ikke kjenner hverandre godt, føler Charlie det er noe han holder skjult for ham, men hva?

 

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivene er fra denne boka:

 
Rooms of Wonder - Johanna Basford
 
Motivet er fra denne boka:

 
Tarot fargelegging - Alexis E. Thomson (Jeg har den norske utgaven)
 
God helg.
 
Ukas låt: How it Feels to Be Lost - Sleeping with Sirens

2 kommentarer:

  1. Skal si du har brukt nettene til å "rydde" i pågående lesing, artig å se at du har lyttet også, det er vel ikke så ofte. Jeg likte Jente 1983 veldig godt, og etter å ha sett Linn Ullman i aksjon, har jeg stor respekt for henne.
    Av det du leser nå er Forklarelsens øyeblikk den eneste jeg har lest, og den likte jeg godt :)
    Ha en fin helg Ina!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er den eneste som har lagt merke til at jeg har lyttet til bøker, ikke bare lest. Liker ikke apper for synes de ofte er unødvendige og for like, men lastet ned Fabel i august i fjor og det har blitt noen lydbøker da.

      Foretrekker fysiske bøker, og hørte på lydbøker på kassetter og cd før bloggtiden, og tenkte å begynne så smått med lydbøker igjen. Det er greit hvis det er bøker jeg ikke har fått med meg som fysiske bøker, så finner jeg dem oftest i fabelarkivet. Det er greit å høre på mens man gamer, fargelegger osv.

      Har alltid vært nattemenneske så foretrekker ofte å lese om kvelden/natta. Er mer produktiv da og har større leselyst enn på dagtid. =)
      Forklarelsens øyeblikk er ikke så verst, men tror jeg likte hans forrige bok, Lang, lang rekke hakket bedre.

      Tror nok du og mange andre likte Jente,1983 bedre enn meg av Ullmann. Skjønner hypen, men har lest bedre bøker med lignende tema.

      Tusen takk og i lige måde. Her er det vått og kaldt.

      Slett