13. desember 2022

We Will Rise av Tim Waggoner - bare tull


    He'd tried to get more information from Oliver, but his son had hung

up without saying another word. Grady had found this almost as disturbing

as Oliver's message. His boy hadn't sounded right. His voice had been

flat, emotionless as if he'd been traumatized. Just what in God's name had

happened to Emily?


Ofte kjøper jeg bøker på måfå for å prøve meg på forfatterskap jeg ikke har lest noe av tidligere av ren nysgjerrighet. Noen ganger blir man positivt overrasket, og andre ganger kjempeskuffet. Man vet aldri, og det kan være noe av selve spenningen i det hele.

De døde kommer tilbake
Tim Waggoner har hittil for meg vært et ukjent navn, men det er kjekt å få med seg kjente og ukjente forfatterskap. Å lese bøker av sine favoritter hele tiden kan bli noe kjedelig i lengden. I We Will Rise blir man kjent med noen inbyggere i Echo Hills, Ohio. De opplever rare ting, blant annet at noen av deres nærmeste kommer tilbake fra de døde, og virker noe ulik seg selv. Det virker som det er en slags bølge av noe slag som rammer flere kanter av stedet. De døde er voldelige og sluker til seg alle levend,e slik at de døde blir bare flere og flere. Vet det ikke høres ut som en fornuftig forklaring til handlingen, men boka er alt annet enn fornuftig. Vi blir kjent med noen karakterer en liten stund denne galskapen skjer og når de er midt i det. De slår seg sammen i håp om å flykte fra denne monsterbølgen av døde som har kommet tilbake til den levendes verden, men er det mulig å flykte fra noe uten en videre plan enn å prøve og komme seg ut av Echo Hill?

I boka blir man kjent med forskjellige karakterer gjennom deres perspektiv. Man blir blant annet kjent med en ung mann som som har et anstrengt forhold til sin døde far som alltid herset med ham mens han levde. Man blir også kjent med en ung tenåring som har skiftet kjønn, og om en bror som har noe dårlig samivttighet fordi broren hans døde mens de var med faren deres på fisketur. Samtidig blir vi kjent med noen flere karakterer. 

Ikke min type horror
We Will Rise ble utgitt av Flame Tree Press tidligere den aller første dagen i år og det er et av mine favorittforlag, og har lest mange gode horror bøker derfra, og derfor var det en av grunnene til at jeg valgte denne. Men dessverre ble dette en gigantisk skuffelse. Boka minte meg mer om en ufrivillig satire i stedet for skikkelig horror, og mange av karakterene føltes ikke helt ekte. Morsom spøkelsesbok med en annnen type form, men bortsett fra det, ble dette dessverre en svært kjedelig bok. Boka hadde lite utvikling, ikke alle karakterene var like spennende å bli kjent med, og det hele ble tåpelig fremfor grøssende. Noe som er synd da coveret er stilig og håpet at handlingen ville gi noe av den samme stemningen. Jeg er heller ikke interessert i å lese om nekrofili, men heldigvis var det ikke en stor del av det i handlingen. Problemet mitt med denne boka er at det hele ble for tullete. Jeg liker tullete horror en gang i blant for det har sin sjarm det også, men denne gang ville jeg ha noe grøssende og alvorlig. Dermed ble denne en nedtur. Jeg ble heller ikke fan av fortellerstemmen som var noe stiv og tvunget. Jeg klarte ikke helt å leve meg i det som foregikk, og dermed ble boka noe kjedelig. 

Kort oppsummert: Tåpelig og  kjedelig horror. Jeg ble bare lettet over å være ferdig med denne.


(Bakpå):

 

In Echo Hill, Ohio, the dead have begun

to reappear in various forms, from classic

ghosts and poltergests, to physical undead

and bizarre apparitions for which there is

no name. These malign spirits attack the

living, tormenting and ultimately killing

them to add more recruits to their ranks. 

Because anyone who dies now returned to

plague the lving


A group of survivors come together, all

plagued by differrent ghosts. They believe

if they can get out of Echo Hill, they will be

safe. As they make their way toward the

city limits, they fight murderous spirits, as

well as humans driven crazy by their own 

personal hauntings. Can they make it out

of Echo Hills alive? Or will they die and join

the ranks of the vengeful dead?


Originaltittel: We Will Rise
Norsk tittel:
Ingen norsk tittel
Forfatter(e):
Tim Waggoner
Sjanger:
Horror
Målgruppe:
Voksen
Antall sider:
248
Forlag:
Flame Tree Press
Norsk forlag:
Ingen norsk utgivelse
Utgitt:
2022
Min utgave:
2022 (Innbundet)
Lest:
04.10. - 26.10. 2022
Kilde:
Fra min egen boksamling
Plot:
1 Dørgende kjedelig, useriøst og ingen stemning på noen måte.
Tittel:
4 En av grunnene til at jeg ville lese boka, faktisk.
Omslag:
5 Kanskje typisk ghostaktig cover, men derfor jeg likte det, og blå er et godt fargevalg.
Baksidetekst:
3 Noe skeptisk til at det er min type bok, men nysgjerrig nok til å prøve.
Skrivemåte:
1 Slet med å komme meg gjennom boka nettopp på grunn av skrivestilen. Knusktørt, lite handling og opplevde store deler av boka som tungtrødd.
Favorittkarakter:
Ingen som ble noen favoritt, dessverre.
Persongalleri
:
1 Syntes ikke noen av karakterene var særlig spennende å lese om og de opplevdes som noe flate. Brydde meg ikke mye om hva som ville skje med dem.
Slutten:
1 Kunne ikke bry meg mindre. En noe tam slutt og var bare glad jeg var ferdig med hele greia.
Høydepunkt:
Ikke den store horror boka, overkommelig, noen spennende elementer som druknet i kjedelig språk og tåpelige vendinger.
Lavpunkt:
Vanskelig å engasjere seg, og syntes ikke den var noe grøssende.
Terningkast: 1
Leseutfordring: 100 bøker i løpet av 2022

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar