4. februar 2022

Helgelektyre(424)

Inneholder eksemplarer fra forlag/forfatter, mot en ærlig anmeldelse
The Midnight Lock av Jeffery Deaver, Havets hemmeligheter av Lina Ekstrand, Colourmorphia av Kerby Rosanes og Magiske eventyr av Johanna Basford, er fra egen boksamling

 
 
The Midnight Lock - Jeffery Deaver

Beist - Ane Riel

Outlaster - Nina Borge

 

I natt leste jeg ut denne:

 

Å vanne blomster om natten - Valérie Perrin

Brukte akkurat en uke på å lese den ferdig. Ofte bruker jeg en uke eller mer på en bok og det gjør meg ingenting. Bøker stikker ikke av. 

Den er spesiell og har en herlig atmosfære. Oftest leser jeg bøker av norske, amerikanske og britiske forfattere. Har lest bøker av forfattere fra andre land også, selvfølgelig, men ikke altfor ofte. Så det var forfriskende til en forandring.

Boka er både sørgelig og morsom. Violette er en karakter som har båret på mye sorg. Hun er gravlundsvokter. Hun sørger for at det er orden og rent på gravlunden, arkiverer taler og mye annet. Hun jager også vekk innpåslitne ungdom som bryter seg inn på gravlunden for å feste eller skremme hverandre. 

Hun skulle egentlig ha jobben med sin mann, men da de flyttet, likte han hverken jobben eller stedet. Derfor forlot han henne en dag uten å si noe. Siden har hun vært alene og voktet både seg selv og gravlunden. Heldigvis har hun greie medarbeidere som er til å stole på, men vil hun klare å smile og leve igjen etter alt hun har vært gjennom?

Som sagt, herlig atmosfære og humor, men likte best å lese om hennes fortid enn nåtid. Nåtiden ble noe rask og enkel.

Onsdag begynte jeg å lese Outlaster av Nina Borge. Den er om Adrian som har mye ansvar som mange unge har i skolealderen. Han blir innkalt til et møte på skolen og møter opp med sin mor. Han står i fare for å stryke i flere fag. Han nekter å være med på utredning og moren hans truer med å ta fra ham PC'n, hvis han ikke skjerper seg og møter opp på skolen. Klarer Adrian å holde det han har lovet? Det blir litt vrient da en konkurranse er på vei om noen dager og Adrian og vennene hans online har meldt seg på. Det kreves øving. Online sammen med laget han spiller med, kaller han seg Outlaster. Klarer han å beherske skolen og den store teamkonkurransen samtidig? Samtidig har han ansgten han sliter med. Har ikke angst selv og vet ikke hvordan det er, men Nina Borge beskriver det på en fortståelig måte uten å overdrive. Så er spent på fortsettelsen og blir nok ferdig med boka i løpet av helga. Det er en kort og lettlest, men god bok på under to hundre sider.

I natt, natt til lørdag skal jeg begynne å lese Beist av Ane Riel. Det er en forfatter jeg har vært nysgjerrig på en stund, og det er den boka som har fristet mest av henne. Jeg venter med å skrive hva den handler om og hva jeg mener, til jeg har begynt på den. Er ikke glad i å skrive om bøker før jeg har begynt å lese dem. Liker å bli litt kjent med dem først.

I over en uke har jeg lest The Midnight Lock av Jeffery Deaver, men jeg kjeder meg ikke av den grunn. Bruker mer tid på å lese på engelsk og det er en noe stor bok.

Den er om en som kaller seg for Locksmith som bryter seg inn i leiligheten til folk mens de sover. Han er en ekspert på lås, og han er innom ofrene for å leke litt med dem mens de sover. Han flytter på ting, ordner seg mat og etterlater seg rester og gir små hint om at han har vært der. Noen ganger er ikke ofrene sikker på om han fremdeles er i leiligheten eller ikke. Hva er det han vil og prøver å si med handlingene sine?

I mellomtiden føler Lincoln Rhyme seg noe urettferdig behandlet, men hvorfor kan jeg ikke si da det er noe avslørende. Liker boka og karakterene så langt.

Hvis det blir tid til overs, skal jeg begynne på en ny barne - og ungdomsbok. Hvilken det blir vet jeg ikke ennå, for har en del som frister og som jeg gjerne vil få med meg. Så det blir et tilfedig valg.

Siden sist helg har jeg fargelagt dette:


Motivet er fra denne boka:


Havets hemmeligheter - Lina Ekstrand

 
 
Motivet er fra denne boka: 
 
 
Colourmorphia - Kerby Rosanes
 
 

 
Motivet er fra denne boka: 
 
 
Magiske eventyr - Johanna Basford
 
God helg.
 
Ukas låt: Angry Too - Lola Blanck

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar